وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

رعايت موالات در طواف

0

رعايت موالات در طواف

لگو احکام حج و عمره

موالات در طواف و ميزان ازاله آن‏

 

691- رعايت موالات عرفيه در طواف، بنابراحتياط واجب، لازم است؛[1] يعنى اگر به جهتى در بين طواف متوقّف شد، آن قدر طول ندهد كه از صورت يك طواف، خارج شود.

 

[1] ( 4)- آية اللَّه بهجت: مراعات موالات عرفيه، در غير موارد عذرِ حاصل بعد از شوط چهارم، لازم است.( مناسك شيخ، ص 44).

آيات عظام تبريزى، خويى، سيستانى: مراعات موالات لازم است.

آية اللَّه خامنه‏ اى: احتياط واجب آن است كه در ميان اجزاى طواف، موالات عرفيه را رعايت كند، مگر در مورد قطع طواف پس از گذشتن از نيمه آن، به خاطر نماز و امثال آن.

آية اللَّه مكارم: در طواف واجب موالات لازم است و در مستحب شرط نيست.
 

692- موالاتِ در طواف و در سعى، چگونه زايل مى‏شود؟ آيا با خواندن دو ركعت نماز مستحبى، يا انجام فعلِ منافى با طواف، موالات به هم مى‏خورد؟[1]

 

[1] ( 1). آيةاللَّه بهجت: فوات موالات عرفى است و به فعل كثير محقّق مى‏شود و با شك در تحقّق آن حكم به عدم مى‏شود.

آيت‏اللَّه تبريزى: از مثل نماز مستحبى و فعل منافى بايد اجتناب شود و مثل استراحت مختصر كوتاه و قطع براى نماز جماعت مانعى ندارد. واللَّه العالم.

آيت‏اللَّه خامنه‏ اى: از بين رفتن موالات، موكول به نظر عرف است و در سعى، موالات معتبر نيست، مگر آن‏كه شوط اول تمام نشده باشد كه در صورت از بين رفتن موالات، احتياطاً از سر بگيرد.

آيت‏اللَّه سيستانى: آرى، به هم مى‏خورد.

آيت‏اللَّه صافى: گرچه موالات در هر عمل به تناسب خودش ملاحظه مى‏شود و به نظر مى‏رسد نسبت به طواف، فاصله به مقدارِ دو ركعت نماز، موالات را به هم نمى‏زند، لكن احتياط اين است كه اگر اين مقدار فاصله پيش آمد، با آن معامله محفوظ بودن موالات نكند و براى به هم خوردن موالات هم به اين مقدار اكتفا نكند و انجام« فعل منافى با طواف» جمله مجملى است، توضيح نداده‏ايد؛ واللَّه العالم.

آيت‏اللَّه فاضل: به هم خوردن موالات عرفى است، ولى در قطع طواف و سعى، حتى لازم نيست موالات به هم بخورد( يعنى مى‏توان بلافاصله از سر گرفت) و ظاهراً با نماز مستحبى به هم نمى‏خورد.

آيت‏اللَّه مكارم: با خواندن نماز مستحبى و فعل منافى و فاصله زياد، موالات به هم مى‏خورد.

آيت‏اللَّه نورى: موالات عرفى است و لازم است در بين اشواط هيچ فعل منافى اختياراً انجام نگيرد و دو فرض مورد سؤال، منافى محسوب مى‏شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.