وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

رجوع زن به دكتر مرد متخصص

0

رجوع زن به دكتر مرد متخصص

دندان پزشك نامحرم

پرسش 121. رجوع بيمار به دندان پزشك نامحرم، چه حكمى دارد؟

همه مراجع (به جز تبريزى و سيستانى): در صورتى كه دندان پزشك هم جنس در دسترس نباشد و مراجعه ضرورت داشته باشد، اشكال ندارد.

آيات عظام تبريزى و سيستانى: اگر دندان پزشك همجنس در دسترس نباشد، يا دندان پزشك نامحرم مهارتش بيشتر باشد، اشكال ندارد.[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][2]

متخصص نامحرم

پرسش 122. در صورتى كه پزشك زن هم وجود دارد؛ ولى احتمال مى رود كه متخصص مرد بيمارى را بهتر تشخيص دهد، تكليف چيست؟

همه مراجع (به جز سيستانى و تبريزى): تخصص بيشتر باعث نمى شود كه زن به پزشك مرد مراجعه كند؛ مگر آنكه ضرورت و احتمال خطر در ميان باشد.[3]

آيات عظام تبريزى و سيستانى: اگر تخصص پزشك مرد در آن بيمارى بيشتر باشد، مراجعه به او اشكال ندارد.[4]

  • [1]. بهجت، احكام و استفتائات پزشكى، ص30، س4 و 8، ص 33، س 18؛ نورى، استفتائات، ج1، س943 و 933 و 956؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س 1303؛ امام، استفتائات، ج3، نظر، س42 و 43؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س2091 و 2087؛ مكارم، استفتائات، ج1، س803 و 1567؛ صافى، هداية العباد، ج2، (النكاح)، م22؛ دفتر: وحيد.
  • [2]. سيستانى، sistani.org، پزشكى، س1 و منهاج الصالحين، ج2، (النكاح)، م21؛ تبريزى، صراط النجاة، ج5، س1023 و 1024 و استفتائات، س1545.
  • [3]. صافى، هداية العباد، ج2، النكاح، م22، نورى، استفتائات، ج1، س933؛ امام، استفتائات، ج3، (نظر)، س42 و 43 و84؛ بهجت، احكام و استفتائات پزشكى، ص30، س5 و 6؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س2089؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س 1303؛ مكارم، استفتائات، ج1، س1572؛ دفتر: وحيد.
  • [4]. سيستانى، منهاج الصالحين، ج2، النكاح، م21 و sistani.org، پزشكى، س1؛ تبريزى، استفتائات، س1545 و صراط النجاة، ج5، س1024 و 1023.(احكام نگاه و پوشش، پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1303: آیا مراجعه زنان به پزشک مرد که متخصص بیماریهای زنان است در صورتی که تخصص او از پزشکان زن بیشتر باشد و یا مراجعه به پزشک زن مشقّت داشته باشد، جایز است؟

ج: اگر معاينه و درمان منوط به نظر و لمسِ حرام باشد، جايز نيست به پزشک مرد مراجعه کنند، مگر در صورتی که مراجعه به پزشک زن حاذق و متخصّص غيرممکن و يا خيلی سخت باشد.

   س 1298: آیا لمسِ بدن زن و نگاه‌کردن به آن توسط پزشک مرد هنگام معاینه، جایز است؟

ج: درصورتی که درمان منوط به برهنه کردن بدن زن در برابر پزشک مرد و لمس و نگاه‏کردن به آن باشد و معالجه با مراجعه به پزشک زن امکان نداشته باشد، اشکال ندارد.

س 1301: در صورتی که عمل جراحی زیبایی برای زنان توسط پزشک مرد مستلزم نگاه‏کردن و لمس باشد آیا انجام آن جایز است؟

ج: عمل جراحی زيبايی، درمان بيماری محسوب نمی‏شود و نگاه‌کردن و لمسِ حرام به خاطر آن جايز نيست مگر در مواردی که برای درمان سوختگی و مانند آن باشد و پزشک مجبور به لمس و نگاه‌کردن باشد.اجوبه الاستفتائات.

. آیا منظور از نگاه پزشک به بیمار غیرهمجنس، نگاه به قسمت‌های خاص بدن است و یا نگاه همراه با لذت و گناه به بیمار؛ در این صورت تشخیص توسط بیمار چگونه خواهد بود؟
نگاه حرام -چه برای پزشک و چه برای غیرپزشک- نگاه به قسمت‌هایی از بدن زن است که در نگاه نامحرم باید بپوشاند؛ یعنی نگاه به غیر از صورت و دست‌ها، یا نگاه شهوت‌آلود به خانم؛ این به حکم اولی نگاه حرام است. اما در صورت اضطرار و ناچاری که پزشک همجنس موجود نباشد یا اگر هست در دسترس نیست و فرد ناچار است، در این صورت پزشک قسمت‌های دیگر بدن را هم به ضرورت می‌تواند برای معاینه و معالجه‌ی لازم نگاه کند.
تشخیص نگاه شهوت‌آمیز هم به خود پزشک برمی‌گردد و معمولاً تشخیصش برای بیمار مشکل است. اگر خانم می‌خواهد به پزشک مراجعه کند و می‌داند پزشک برای درمان او باید به جاهایی که نگاه نامحرم به آن حرام است نگاه کند، در صورتی که پزشک همجنس وجود داشته باشد، نمی‌تواند به پزشک غیرهمجنس مراجعه کند ولو اینکه پزشک همجنس با تأخیر حاضر می‌شود، اما اگر تأخیر ممکن نیست و چاره‌ای ندارد، این مراجعه اشکال ندارد. اگرچه وظیفه‌ی پزشک هم این است که در نگاه به مقدار ضرورت اکتفا کند.

. در صورتی که پزشک متخصص همجنس و غیرهمجنس برای خانم‌ها وجود دارد اما پزشک مرد برای معاینه و معالجه‌ از تخصص بالاتری برخوردار است، آیا در این صورت مراجعه به پزشک مرد برای خانم‌ها جایز است؟
در صورتی که پزشک همجنس وجود دارد و می‌تواند معاینه و معالجه کند هرچند ممکن است پزشک غیرهمجنس تخصص بالاتری داشته باشد، مراجعه به پزشک غیرهمجنس در صورتی که مستلزم لمس و نظر حرام باشد جایز نیست.
اما اگر تخصص پزشک همجنس خیلی پایین است و مطمئن هستند که نمی‌تواند معالجه کند، در این صورت در حقیقت پزشک همجنس که بتواند این بیمار را معالجه کند وجود ندارد؛ اما باید توجه داشت بهانه‌ی اینکه پزشک غیرهمجنس تخصص بالاتری دارد و بهتر عمل می‌کند، مجوزی برای مراجعه به او نیست.

. در شهرهای کوچک که متخصص خانم کم است، آیا باید کل شهر را بگردیم تا پزشک خانم پیدا کنیم؟ و در صورت نبود متخصص خانم، آیا لازم است به شهرهای همجوار برویم؟
به هر حال لمس بدن نامحرم حرام است و نگاه به آن قسمت‌هایی که باید پوشانده شود حرام است. خانم هم اگر بیمار باشد بدون مجوز شرعی نمی‌تواند خودش را در معرض نگاه یا لمس حرام قرار دهد؛ مثلاً اگر در آن طرف شهر و یا در شهرهای همجوار، پزشک متخصصی هست و ایشان هم بیماریش شدید نیست و از نظر مالی نیز برایش امکان دارد و به‌طور معمول هزینه‌اش را دارد و امکان مراجعه هم هست، این‌چنین شخصی نمی‌تواند مرتکب فعل حرام شود.

. گرفتن نبض و یا دیدن چشم و گوش و دهان و دندان خانم‌ها توسط پزشک مرد اشکال دارد؟
گوش ازجمله قسمت‌هایی است که خانم باید از نگاه نامحرم بپوشاند؛ بنابراین اگر مجوزی ندارد، مراجعه به پزشک غیرهمجنس جایز نیست اما اگر اضطرار باشد (پزشک همجنس موجود نباشد) اشکالی ندارد.
درباره‌ی معاینه‌ی دهان و دندان و چشم هم بنابر احتیاط واجب پزشک غیرهمجنس برای معاینه و معالجه نگاه نکند ولی اگر پزشک همجنسی وجود ندارد باز هم مثل سایر موارد اشکالی ندارد.
درباره‌ی گرفتن نبض هم اگر از روی لباس باشد یا پزشک دستکش داشته باشد و مفسده‌ای وجود نداشته باشد، اشکالی ندارد. اما اگر پزشک دستکش ندارد و از روی لباس هم نیست و بدن خانم لمس می‌شود، این کار جایز نیست مگر در صورت اضطرار.

منبع: پاسخ حجت الاسلام فلاح زاده، سایت رسمی khamenei.ir.


 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

سؤال ـ مراجعه بیمار زن به دکتر مرد، در صورتى که دکتر حاذق زن نباشد، یا وجود دارد، ولى دکتر حاذق مرد سهل الوصول‌تر است، چه حکمى دارد؟ و بطور کلّى در چه صورتى زن مى‌تواند به دکتر مرد مراجعه کند، با توجّه به این که غالبآ لمس لازم است؟
جواب : تنها در موارد ضرورت، یعنى عدم دسترسى به دکتر زن، جایز است.

سؤال ـ آیا مراجعه زن بیمار به پزشک مرد، در صورتى که بتواند پزشک زن بیابد، جایز است؟ (با توجّه به این که معمولا پزشکان مرد، به دلیل سابقه زیادتر، از مهارت بیشترى برخوردار بوده، و در امر طبابت از بانوان پزشک موفّق‌تر و حاذق‌تر هستند). ضمنآ فرض سؤال در جائى است که از او معاینه جسمى به عمل مى‌آید.
جواب : در صورتى جایز است که تفاوت آگاهى آن دو در حدّى باشد که بیم آن برود پزشک زن موفّق به معالجه نشود و بیمارى ادامه یابد، یا تشدید شود، یا بهبودى به تأخیر افتد.

سؤال ـ در صورت وجود پزشک زن و مرد به تعداد کافى، آیا ملاک مراجعه بیماران، همجنس بودن پزشک است، یا حاذق بودن؟
جواب : در صورتى که در عدم مراجعه به حاذق‌تر، بیم خطر و ضرر باشد، باید حاذق‌تر را مقدّم بدارد. و اگر بیم ضرر و خطرى نباشد، معیار همجنس بودن است؛ البتّه در مواردى که معاینات بدنى لازم است.
سؤال ـ آیا مى‌توان بیماران را به مراجعه به پزشک همجنس، حتّى با ادّعاى اضطرار و مجوّز شرعى، ملزم کرد؟
جواب : در صورتى که بیمار خود را ناگزیر از مراجعه به غیر همجنس ببیند، مراجعه به غیر همجنس مجاز است.  احکام بانوان (جدید) >  معاینات پزشکى، آيت الله مكارم شيرازي.


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: مراجعه یک خانم به دکتر مرد در صورتی که دکتر زن حاذق تر از وی را سراغ نداشته باشد چه حکمی دارد ؟ و همچنین جهت انجام عمل پزشکی مثل سونوگرافی و رادیولوژی رجوع یک خانم به پزشک مرد چه حکمی دارد ؟

پاسخ: اگر زن برای علاج مرضی ناچار شود که نزد پزشک مرد برود و آن پزشک به لحاظ تخصص بهتر باشد و یا عنایت بیشتری به مریض می نماید، رفتن نزد پزشک مرد اشکال ندارد. و چنانچه معالجه متوقف بر نگاه به بدن زن یا لمس آن با دست باشد جایز است. و چنانچه بتواند به یکی از آن دو (دیدن و لمس) اکتفا کند، دومی جایز نیست.

پرسش: با توجه به اینکه اغلب پزشکان مرد حاذق تر از پزشکان زن میباشند بطور کلی استفاده مرد از پزشک زن و استفاده زن از پزشک مرد حتی برای بیماریهای تناسلی چه حکمی دا رد؟

پاسخ: در صورتى که معالجه ضرورى باشد وپزشک مرد بیشتر مورد اعتماد باشد جایز است
 

پرسش: آیا رفتن مرد به دکتر زن و یا مراجعه مرد به امپول زن خانم اشکال شرعی دارد یا نه این سوال را یکبار در صورتی در نظر بگیرید که دکتر و امپول زن مرد در دسترس نباشد و یکبار در دسترس باشد ؟

پاسخ: اگر دکتر مرد در دسترس نباشد و معالجه ضروری باشد مانعی ندارد و همچنین اگر با مراجعه به خانم حدود شرعیه مراعات شود . استفتائات آيت الله سيستاني.
حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام نگاه و ارتباط با نامحرم 



كليد: رجوع زن به دكتر مرد متخصص رجوع زن به دكتر مرد متخصص رجوع زن به دكتر مرد متخصص رجوع زن به دكتر مرد متخصص رجوع زن به دكتر مرد متخصص رجوع زن به دكتر مرد متخصص رجوع زن به دكتر مرد متخصص رجوع زن به دكتر مرد متخصص رجوع زن به دكتر مرد متخصص رجوع زن به دكتر مرد متخصص رجوع زن به دكتر مرد متخصص رجوع زن به دكتر مرد متخصص آیا برای زن جایز است با وجود در دسترس بودن دکتر خانم به احكام رجوع به پزشک غیر همجنسیا مراجعه زن به پزشک مرد یا رادیولوژی ، سونوگرافی، تزریقات وجراحی زنان توسط … اگر مستلزم نگاه یا لمس حرام است با بودن متخصص زن جایز نیست مگر اینکه به … مراجعه به پزشک غیر همجنسبا وجود پزشك متخصص زن در رشته زنان و زايمان بر پزشكان مرد، مبادرت به معاينه و … و عمل زايمان برخوردار باشد و انجام آن هم امكان دارد، جايز نيست زن به ديگرى رجوع كند.مراجعه بانوان به پزشک مر[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.