وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

راه فرار از ربا و کسب سود از پول چیست

نباید تعیین کنند که پول می دهم و تو هرماه فلان قدر پول و سود به من بده این ربا است، بلکه باید سود حاصل شده به صورت کسر مشاع تقسیم شود. مثلا من با پول شما کار می کنم هر چقدر سر ماه سود به دست آمد پنجاه درصد برای من پنجاه درصد برای شما یا هر درصد دیگری که با هم توافق کنیم.

0

راه فرار از ربا و کسب سود از پول چیست

راه فرار از ربا و کسب سود از پول چیست

در نوشتار قبل «تعریف ربا از نظر مراجع » مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

اگر با سپردن پول به كسى، بخواهم در هر ماه درصد مشخصى از سود پول از او دريافت كنم ؛ راه حل بدون ربا چيست؟

همه مراجع: اگر پول را به شخصى بدهيد و هر ماه به طور مشخص سود بگيريد ؛ ربا و حرام است و براى دورى از ربا، چند راه وجود دارد:

1. گيرنده پول را وكيل كنيد تا با پول شما، كالايى بخرد و آن را به هر كس كه بخواهد (هر چند به خودش )، به صورت نسيه بفروشد. در هر ماه مبلغ مشخصى (على‏ الحساب ) به شما بدهد و در پايان باقى‏مانده را – كه شامل اصل پول نيز مى ‏شود به شما برگرداند. 

2. او را وكيل كنيد تا با پول شما كار حلال و مشروع نمايد. هر چه سود به دست آيد، به شما تعلق مى ‏گيرد و به او حق وكالت بدهيد.

3. با او عقد مضاربه انجام دهيد ؛ به اين ترتيب كه سرمايه از شما و كار از او. سودى كه حاصل مى‏ شود، بين هر دو – به نسبتى كه در عقد قرار مى‏گذاريد تقسيم مى‏گردد. در مضاربه لازم است نسبت سهم، و درصد سود تعيين گردد. به عنوان مثال قرار مى‏گذارند هر چه سود حاصل شد، مقدارى از آن (نصف، يك سوم و… ) به مالك تعلق گيرد و مقدارى از آن به عامل. [2] 

تبصره. در قرارداد وكالت، مضاربه و مانند آن، مى‏توانيد هر شرط مشروعى در ضمن آن قرار بدهيد.

  •  [1] .توضيح المسائل مراجع، احكام وكالت، م 2108.
  • [2] العروة الوثقى، ج 2، كتاب المضاربه و توضيح المسائل مراجع، احكام وكالت.
  • منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسمان / رساله دانشجویی.

حتما بخوانيد



کلید: راه فرار از ربا و کسب سود از پول چیست راه فرار از ربا و کسب سود از پول چیست راه فرار از ربا و کسب سود از پول چیست راه فرار از ربا و کسب سود از پول چیست راه فرار از ربا و کسب سود از پول چیست دریافت پول با سفته قرض گرفتن پول با سود گرفتن پول سودی گرفتن پول نزول پول سودی فوری پول سودی میخوام چند درصد سود حلال است پول سودی قرض کار با پول

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.