وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

راه شرعی محو اسماء الله و آیات قرآن

0

راه شرعی محو اسماء الله و آیات قرآن

فهرست این نوشتار:

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 165: راههای شرعی محو کردن اسماء مبارک و آیات قرآنی هنگام نیاز کدامند؟ سوزندان اوراقی که در آن اسم جلاله و آیات قرآنی نوشته شده است، هنگام ضرورت برای حفظ اسرار چه حکمی دارد؟

ج: دفن آنها در خاک و يا تبديل آنها به خمير به وسيله آب اشکال ندارد. ولى جواز سوزاندن آنها مشکل است و اگر بى‌احترامى محسوب شود، جايز نيست، مگر در صورتى که اضطرار اقتضا کند و جدا کردن آيات قرآنى و نامهاى مبارک امکان نداشته باشد.

س 166: قطعه قطعه کردن اسماء مبارکة و آیات قرآنی به مقدار زیاد به‌طوری که حتی دو حرف آنها به هم متصل نمانده، و غیر قابل خواندن شوند، چه حکمی دارد؟ آیا در محو کردن اسماء مبارکه و آیات قرآنی و ساقط شدن حکم آنها، تغییر صورت خطی آنها با حذف و اضافه کردن حروف، کافی است؟

ج: تقطيع به نحو مذکور اگر بى‌احترامى محسوب شود جايز نيست و در غير اين صورت نيز اگر موجب محو نوشته لفظ جلاله و آيات قرآنى نشود، کافى نيست، همچنان که تغيير صورت خطى کلمات با اضافه يا کم کردن بعضى حروف نيز باعث زوال حکم شرعى حروفى که به قصد نوشتن لفظ جلاله به کار رفته‏اند، نمى‏شود. بلى، زوال حکم بر اثر تغيير حروف به نحوى که ملحق به محو حروف گردد، بعيد نيست، هرچند احتياط، اجتناب از مسّ آن بدون وضو است

س 162: انداختن چیزی که مشتمل بر نامهای خداوند است در نهرها و جوی‏ها چه حکمی دارد؟ آیا این عمل اهانت محسوب می‏شود؟

ج: اگر انداختن آنها در نهرها و جويبارها از نظر عرف اهانت محسوب نشود، اشکال ندارد.

س 163: آیا هنگام انداختن اوراق امتحانی تصحیح شده در زباله یا آتش زدن آنها، باید اطمینان حاصل شود که نامهای خداوند و اسامی معصومین(علیهم‌السلام) در آنها نباشد؟ آیا دور انداختن اوراقی که در یکی از دو طرف آن چیزی نوشته نشده است، اسراف محسوب می‏شود یا خیر؟

ج: فحص و بررسى لازم نيست و هنگامى که وجود اسماء جلاله در ورقه احراز نشود، انداختن آن در زباله اشکال ندارد. اما اوراقى که امکان استفاده از آن در صنعت کارتن سازى و مانند آن وجود دارد و يا بر يک طرف آن نوشته شده است و طرف ديگر آن قابل استفاده براى نوشتن است، سوزاندن و دور انداختن آنها به علت وجود شبهه اسراف، خالى از اشکال نيست. اجوبه الاستفتائات .


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

طریقه محو قرآن و مفاتیح کهنه

پرسش :هنگامی که قرآن، مفاتیح و دیگر کتب از این دست، کهنه می شوند چگونه باید آنها را محو کرد؟
پاسخ :می توانید در نهر آب بیاندازید یا آن را دفن کنید و اخیرا آنها را به کارخانه های کارتن سازی تحویل می دهند و خمیر می کنند و صورت آن عوض می شود. استفتائات آيت الله مكارم شيرازي.

 

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۴۱۳. احترام اسامی متبركه باید حفظ شود و انداختن آنها در مکان هایی كه عرفاً هتک حرمت و اهانت به حساب می‌آید، جایز نیست، بنابر این بهترین راه این است كه ظرف یا محلّی برای نگهداری این گونه اسماء و كلمات در نظر گرفته شود و بعد از مدّتی محتوای آن را در گوشه‌ای از بیابان یا در مكان پاک، دفن ‌كنند یا اینكه در دریا یا آب روان بریزند. همچنین محوِ نوشته‌ها هرچند با بعضی از مواد شیمیایی پاک، جایز است ولی سوزاندن آیات قرآن یا قرآن‌های ورق ورق شده یا اسامی متبركه خداوند متعال یا معصومین(علیهم‌السلام) به طور کلّی جایز نیست. رساله توضيح المسائل آيت الله سيستاني.

 

حتما بخوانيد

  1. حكم تماس بدن با اسماى جلاله بدون وضو
  2. مس اسماى جلاله لاتين
  3. مس بسمه تعالی و ا… بدون وضو
  4. مس اسم الله در نام افراد مثل عبداللّه
  5. مس آرم جمهوري اسلامي
  6. حكم استفاده از گردنبند الله
  7. احكام مس قرآن كريم
  8. حكم دست زدن به نام امامان بدون وضو
  9. مسّ اسماء و آيات الهى‏
  10. دست زدن بچه هاي نا بالغ به قرآن
  11. خواندن سوره سجده دار 
  12. استماع سوره سجده دار
  13. زن حائض و خواندن دعا و زيارت عاشورا 
  14. حكم خواندن دعاى كميل توسط حائض


كليد: راه شرعی محو اسماء الله و آیات قرآن راه شرعی محو اسماء الله و آیات قرآن راه شرعی محو اسماء الله و آیات قرآن راه شرعی محو اسماء الله و آیات قرآن راه شرعی محو اسماء الله و آیات قرآن راه شرعی محو اسماء الله و آیات قرآن راه شرعی محو اسماء الله و آیات قرآن راه شرعی محو اسماء الله و آیات قرآن نحوه از بین بردن اسماء متبرکه نحوه از بین بردن اسماء متبرکه نحوه از بین بردن اسماء متبرکه نحوه از بین بردن اسماء متبرکه با اسماء متبرکه چه کنیم با کاغذهای باطله حاوی آیات قرآن و اسماء جلاله چه باید کردروش های از بین بردن و إمحاء اسماء متبرکه چگونگی محو اسماء متبرکه با اسماء متبرکه چه کنیم سوزاندن اسماء متبرکه آتش زدن  حکم سوزاندن اسما متبرکه 
نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.