وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

راه حفظ حالات خوب ماه رمضان

0

راه حفظ حالات خوب ماه رمضان

بدون ترديد يك ماه روزه دارى و مبارزه عملى با هواهاى نفسانى، تأثير بسيار عميقى در روح و روان و سلامت جسمانى انسان دارد اما اين كه چه كنيم روزه ما اثرش بر نفس و جان باقى بماند، در مرحله نخست بايد سعى كنيم كه روزه ما كامل و واقعى باشد. آن گاه اثر آن تا سال آينده بلكه براى هميشه باقى خواهد ماند.

امام جعفر صادق (ع) مى‏فرمايد: «هرگاه روزه دار هستى، پس بايد گوش و چشم تو از حرام حتماً صائم باشد. بايد جوارح و جميع اعضاى تو از زشتى‏ها پاك باشد و بايد كارهاى بيهوده ولغو را از خود دور كنى… لازم است بر تو حلم و وقار و خشوع روزه واقعى (زيرا روزه دار واقعى آن كسى است كه كاملاً مراقب و مواظب تمامى شئون زندگى‏اش باشد كه كوچك‏ترين نواقص شرعى، عرفى و اخلاقى از او مشاهده نگردد)… روزه‏دار بايد در حد امكان سكوت و خاموشى را اختيار كند، مگر ذكر خدا (و كلماتى در حد ضرورت براى رفع نيازمندى هايش). از قهقهه و بلند بلند خنديدن بايد اجتناب كند، زيرا خداوند بر خنده‏هاى قهقهه خشم دارد».

از اين سخنان پر معناى امام صادق (ع) استفاده مى‏شود كه روزه وقتى كامل است و ما روزه‏دار واقعى محسوب مى‏شويم كه روزه فقط خوددارى از خوردن و آشاميدن نباشد بلكه همه اعضا و جوارح ما روزه باشد. چنين روزه‏اى كامل و واقعى است و طبعاً اثر آن پايدار خواهد بود. البته علاوه بر آنچه گفته شد، دو عمل مهم ديگر بايد انجام دهيم تا اثر روزه تا ماه مبارك رمضان بعدى باقى بماند:

يك. اجتناب از آنچه كه موجب زايل شدن اثر روزه مى‏شود. علت غايى روزه دستيابى «تقوا» است. تقوا يعنى، دورى از گناه، چه اينكه گناه با غايت و هدف روزه منافات دارد و در تعارض است و ما هنگامى مى‏توانيم از اثر روزه- كه همان تقواى الهى است- به طور مستمر بهره‏مند شويم كه رفتارمان همسو و هم جهت و در راستاى تقوا باشد.

دو. علاوه بر اجتناب از گناه، بايد ارتباط خود را با آنچه در ماه مبارك رمضان انجام داديم قطع نكنيم، يعنى، براى تقويت آثار روزه هر از چند گاهى يك روز روزه بگيريم. البته اين روزه‏ها واجب نيست، ولى از نظر كيفيت بايد به همان صورتى باشد كه در ماه مبارك رمضان روزه مى‏گرفتيم، يعنى، همه اعضا و جوارح ما روزه باشد.

بنابراين استوارى عمل و مداومت بر آن، موجب مى‏شود اثر آن عمل باقى بماند:

امام باقر (ع) فرمود: دوست داشتنى‏ترين عمل نزد خداوند، عملى است كه بنده آن را ادامه دهد، اگر چه اندك باشد(1) و يكى از دلايل استمرار عمل، حفظ و بقاى اثر آن عمل است. از نظر علمى و تجربى نيز اين حقيقت به اثبات رسيده است كه براى ماندگارى يادگيرى، شناخت و نيز صفات اخلاقى و معنوى، يك فرآيند دو مرحله‏اى را بايد طى كرد:. 1 شكل‏گيرى،. 2 تثبيت و بقا.

انسان هر كارى را مى‏خواهد ياد بگيرد، در مرحله اول بايد آموزش صحيح ببيند تا آن مهارت را بياموزد، بدون آموزش صحيح يادگيرى تحقق پيدا نمى‏كند. بعد از اينكه مهارتى را آموخت، استمرار و بقاء آن مستلزم آن است كه آن مهارت، تبديل به عادت و ملكه شود. اگر بخواهيم مهارتى تبديل به ملكه شود، بايد تكرار گردد. در غير اين صورت با گذشت زمان اثر آن مهارت، كم مى‏شود ودر صورت عدم تكرار حتى تبديل به خاموشى مى‏شود. از اين‏رو روان شناسان براى پيشگيرى از خاموشى، بحث «تقويت» را مطرح مى‏كنند. نقش تقويت اين است كه نه تنها از خاموشى جلوگيرى مى‏كند. بلكه مطلب آموخته شده تبديل به ملكه مى‏شود و براى هميشه باقى مى‏ماند. اين مطلب در همه مهارت‏ها صدق مى‏كند. هر مطلب با مهارتى كه انسان به دست مى‏آورد براى تثبيت و بقاى آن بايد ارتباط خود را با آن مهارت- ولو به صورت اندك- حفظ كند. اين مطلب در مورد مسائل معنوى و اخلاقى نيز صدق مى‏كند، يعنى، اگر مى‏خواهد اثرات ماه مبارك رمضان نه تنها تا ماه مبارك رمضان بعدى حفظ شود بلكه به عنوان يك سرمايه معنوى براى هميشه باقى بماند، بايد ارتباط خود را با ماه مبارك رمضان حفظ كند و حفظ اين ارتباط ممكن نيست مگر با انجام دادن همان اعمالى كه در ماه رمضان انجام مى‏داد.

از اين‏رو توصيه مى‏شود بعد از ماه مبارك رمضان، گه‏گاهى روزه بگيريد و تلاوت قرآن را- هر چند روزى يك صفحه- قطع نكنيد و دعاهاى مربوط به ماه‏هاى بعد از رمضان را- هر چند در حد چند دقيقه- هر روز بخوانيد و شايد يكى از ادله اينكه سيره عملى بزرگان دين مانند پيامبر و ائمه (ع)، همواره اين بوده كه بعضى از روزها را روزه مى‏گرفتند و به ما نيز توصيه كرده‏اند كه حداقل هر ماه سه روز، روزه بگيريد (اول، وسط و آخر ماه)، همچنين توصيه كرده‏اند كه هر مؤمنى حداقل هر روز پنجاه آيه قرآن را تلاوت كند، به جهت استمرار و بقاى آثار ماه مبارك رمضان باشد و تبديل آن حالات معنوى حاصل از ماه رمضان به صفات و ملكات ماندگار و هميشگى به گونه‏اى كه اين آثار جزء وجود و شخصيت ما شود و همواره رفتارهاى ما را تحت تأثير قرار دهد.

(1) اصول كافى، ج 3، ص 129، ج. 2

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.