وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

راه تطهير كمد و ميز نجس و لوازم منزل

0

راه تطهير كمد و ميز نجس و لوازم منزل

اشياء منزل اگر نجس شوند پس از بر طرف كردن عين نجاست نيازي به تطهير نيست. مگر جايي كه براي نماز مورد استفاده قرار مي گيرد. حال اگر بنا بر تطهير اشياء شد اگر از وسايلي هست كه مي توان آن را زير آب برد خب با شستن يك بار زير آب كر تطهير مي شود. اما اگر از وسايلي باشد كه نتوان جابه جا كرد يا رساندن آب كر سخت باشد، نمي توان با پارچه مرطوب آن را تطهير نمود. بلكه بايد با آب قليل، آن را تطهير كرد.

1-با آب كر (مثل آب لوله كشي شهري): پس از آنكه عين نجاست برداشته شد، مي توان با شلنگ به صورت جريان بسيار كم، آب را به محل نجس شده رساند. و همين كفايت مي كند. در رساله توضيح المسائل آمده است:«مسئله ١٥٩ اگر چيز نجس را بعد از برطرف كردن عين نجاست، يك مرتبه در آب كر يا جارى فرو برند كه آب به تمام جاهاى نجس آن برسد، پاك مى‏شود. و احتياط واجب آن است كه فرش و لباس و مانند اينها را طورى فشار يا حركت دهند كه آب داخل آن خارج شود».

2- با آب قليل (مثل آب پارچ يا آفتابه ….): «مسئله ١٦٠ اگر بخواهند چيزى را كه به بول ‍[ادرار] نجس شده با آب قليل آب بكشند، چنانچه يك مرتبه آب روى آن بريزند و از آن جدا شود، در صورتى كه بول در آن چيز نمانده باشد، يك مرتبه ديگر كه آب روى آن بريزند پاك مى‏شود. ولى در لباس و فرش و مانند اينها بايد بعد از هر دفعه فشار دهند تا غساله آن بيرون آيد. و غساله آبى است كه معمولا در وقت‏ شستن و بعد از آن از چيزى كه شسته مى‏شود خود به‏ خود يا به وسيله فشار مى‏ريزد.» و «مسئله ١٦٢ اگر چيزى به غير بول نجس شود چنانچه بعد از برطرف كردن نجاست ‏يك مرتبه آب روى آن بريزند و از آن جدا شود، پاك مى ‏گردد. و نيز اگر در دفعه اولى كه آب روى آن مى ريزند نجاست آن برطرف شود و بعد از برطرف شدن نجاست هم آب روى آن بيايد پاك مى‏ شود، ولى در هر صورت لباس و مانند آن را بايد فشار دهند تا غساله آن بيرون آيد.». م159-160-162رساله توضيح المسائل امام خميني.

در هر حال اگر امكان شستن آن وسيله نبود يا باعث مي شود كه آن وسيله خراب شود، فقط اگر دست مرطوب و يا شيء مرطوب ديگري با  اين قسمت نجس برخورد كرد همان را تطهير نمايند.

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=21339

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام طهارت



راه تطهير كمد و ميز نجس و لوازم منزل راه تطهير كمد و ميز نجس و لوازم منزل راه تطهير كمد و ميز نجس و لوازم منزل راه تطهير كمد و ميز نجس و لوازم منزل راه تطهير كمد و ميز نجس و لوازم منزل راه تطهير كمد و ميز نجس و لوازم منزل

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.