وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

راه انس و عمل به قرآن در زندگی

0

راه انس و عمل به قرآن در زندگی

بزرگان فرموده اند: راه انس با چيزى، ارتباط زياد داشتن با آن است و اين مطلب از نقطه نظر روانشناختى امرى مسلم و غير قابل انكار است.

اگر غذايى در كام انسان ناخوشايند باشد، با چند بار خوردن، با ذائقه او هماهنگ مى شود و عادت به شنيدن صدايى ناهنجار، از شدت آزار آن مى كاهد به گونه كه گاهى اوقات انسان متوجه آن نمى شود.

اگر انسان قرآن كريم را بشناسد و آن را سخن خداوند بداند كه در هر لحظه و ساعت با او به گفتگو مى نشيند و بدون واسطه، با او سخن مى گويد. اگر خداوند را به بزرگى و عطمت و لطف و رحمت و حكمت شناخته باشد و بداند كه خداوند بزرگ با آن صفات جلال و جمالش در قرآن و كلامش تجلى و ظهور يافته است‏(1) آن گاه كلمه كلمه قرآن را نور و پاكى و حكمت و پند و هدايت مى داند و هيچ لذتى در علام در نزد او بالاتر از انس با قرآن كه كلام محبوب و سخن خالق همه زيبايى ها و كمالات و خوبى ها و خيرات است نمى باشد. البته براى انس با قرآن بايد داراى برنامه منظم بود و به چندين امر توجه كامل داشت:

1- حداقل روزى ده آيه از قرآن كريم و يا يك صفحه از آن تلاوت گردد، بدين معنا كه تلاوت قرآن در هيچ روزى ترك نشود.

2- تدبر در قرآن و آيات نورانى اش فراموش نگردد.

3- آداب ظاهرى قرآن مثل: با وضو بودن و رو به قبله بودن و حضور قلب داشتن در وقت تلاوت آن و ساير آداب رعايت گردد.

4- مواظب گناهان بودن و تصميم بر ترك آنها و دورى از آنها چون قرآن كريم در سوره مباركه واقعه در مورد اوصاف خود مى فرمايد: «انه لقرآن كريم فى كتاب مكنون لا يمسه الا المطهرون» براى استفاده از قرآن بايد از نظر اعتقادات و نيت و اعمال پاك و پاكيزه بود وگرنه بهره اى از قرآن كه خود پاك است و كتاب پاكان است نخواهيم داشت.

5- در بين گناهان بايد بيشتر متوجه گناهان زبان بود، چون قرآن از طريق زبان و دهان خوانده و تلاوت مى باشد پس بايد به شدت از دروغ و غيبت و تهمت و آزار با زبان و ساير گناهان زبان اجتناب كرد. در حديث آمده است «دهان هاى خود را كه راه هاى قرآن است پاكيزه نماييد».

6- آشنايى با ادبيات عرب و صرف و نحو و به ويژه معانى لغت قرآن و ترجمه آن در انس با قرآن و استفاده بهتر از آن نقش به سزايى دارد.

(1) («فتجلى لهم فى كتابه» نهج البلاغه، ترجمه مرحوم محمد دشتى، خطبه 2/ 147).

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.