وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

راهکار قرآنی آیت‎الله‎العظمی بهجت برای حصول به یقین/الفاظ ظاهری قرآن دارای نورانیت ماهوی است

0

راهکار قرآنی آیت‎الله‎العظمی بهجت برای حصول به یقین/الفاظ ظاهری قرآن دارای نورانیت ماهوی است

آیت‎الله شب زنده دار دیروز در آیین اختتامیه دوره حفظ قرآن کریم «شباب القرآن» که به همت بیت‎الاحزان و آموزش و پرورش منطقه یک در تالار همایش‎های مجموعه فرهنگی ورزشی مریم در قم برگزار شد، با اشاره به مراحل تاملات قرآنی گفت: سه مرحله تامل در قرآن را باید دسته بندی و طبقه بندی کرد و نسبت به هر کدام از آنها نیز باید مراتب و دقایقی را مورد توجه قرار داد.

وی افزود: اولین مباحث در حوزه فهم قرآن، بحث الفاظ است؛ صرف الفاظ و کلمات قرآنی نیز خود دارای مراتبی است؛ اولین مرحله فهم قرآن، فهم الفاظ قرآن کریم است.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: کربلایی کاظم از جمله معجزات قرآنی بود که به نوعی توانست همین الفاظ قرآنی را بدون اینکه یک روز هم در جلسه سوادآموزی شرکت کند بیاموزد و نورانیت الفاظ قرآن را با معجزه الهی درک می کرد.

وی گفت: الفاظ ظاهری قرآن نیز دارای نورانیت ماهوی است؛ به عنوان مثال الفاظی چون ابولهب هم وقتی در جایگاه یکی از الفاظ قرآن قرار می گیرد هم نورانیت ظاهری را از حیث لفظ بودن قرآنی دارا است.

استاد حوزه علمیه قم اظهارکرد: مرحوم آیت‎الله بهجت در پیش از انقلاب، زمانی که در منزل شخصی شان نماز جماعت به جا می‎آوردند در پاسخ به سوال بنده که چگونه می‎توان به یقین مطلق رسید فرمودند، اگر کسی در گوشه تنهایی به قرائت قرآن بپردازد، قطعا به یقین می‎رسد؛ حتی اگر به قرآن و دین هم التزام نداشته به یقین خواهد رسید؛ پس همین الفاظ قرآن هم مسیر رسیدن به حق است.

آیت الله شب زنده‎دار یادآورشد: دومین مرحله تامل در قرآن را معانی قرآن تشکیل می‎دهد؛ معانی قرآن نیز دارای لایه‎های مختلف است؛ اولین معانی قرآن، معانی است که انسان می‎توان با اصولی که از سوی منابع اصلی وحقیقی و بزرگان دین وجود دارد به آن برسد؛ مثل تفاسیری که از قرآن ارایه می‎شود؛ برداشت‎های معنوی از آیات الهی می‎توان به حدی زیاد باشد که با همین روش و اصول گفته شده به تعداد بی شماری از معانی رسید.

وی گفت: لایه دیگری که در آیات و روایات بیان شده است معارفی است که از لایه بطن قرآن به دست می‎‎آید؛ این معارف هم به حدی بالا است که در محدود فهم افراد در محدوده‎های تاریخی نیز نمی‎گنجد؛ به عنوان مثال گفته می‎شود که فهم آیات سوره توحید تنها با رشد بشر و کمال عقل او در دوران آخرالزمان تا حدی قابل تصور است.

استاد حوزه علمیه  اظهارکرد: آیات و روایات ما را به تامل و تدبر در قرن سوق میدهدند؛ اگر بشر می خواهد که به مسیر صلاح و رستگاری برسد قطعا بدون قرآن،  به این مسیر نخواهد رسید.

عضو فقهای شورای نگهبان یادآورشد: مرحله سوم در تاملات قرآنی نیز مرتبط به تطابق الفاظ و معانی و به کارگیری در زندگی است؛ تحقق معانی قرآن در عالم خارج همان عنصری است که باعث پیروزی اسلام در سخت ترین نقطه جهان از نظر تبلیغی شد.

وی گفت: خداوند قرآن کریم را از تحریف مصون داشت و امروزه با این معارف بلند به بشریت عرضه شده است؛ همه فعالان قرآنی باید این مبانی را به دنیا منتقل کنند.

این استاد حوزه یادآورشد: حافظان قرآن باید زندگی خود را با قرآن پیوند بزند؛ اگر حافظ به معنای واقعی باشند قلب آنها معدن اسراسر الهی خواهد بود؛ حتی حفظ همین الفاظ نیز انسان را به درجات عالیه می‏رساند ولی شرط آن عمل به قرآن است.

وی گفت: نورانیتی که این حافظان نوجوان از محل کسب فیض بی نهایت نور قرآن می‎برند جامعه را نیز نورانی خواهد کرد؛ ما خاک کف پای حافظان قرآن را توتیای چشمان خود می‎کنیم.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.