وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

راهنمايي در انتخاب مرجع تقليد

میخواهم مرجع تقلیدی انتخاب نمایم لطفا راهنمایی فرمایید چگونه و چه شرایطی را برای انجام این کار رعایت نمایم ؟

25

راهنمايي در انتخاب مرجع تقليد

سوال:

میخواهم مرجع تقلیدی انتخاب نمایم لطفا راهنمایی فرمایید چگونه و چه شرایطی را برای انجام این کار رعایت نمایم ؟

جواب:

در چهار بخش به سوال شما مي پردازيم:

بخش اول:  شرايط مرجع تقليد

تقليد در احكام عمل كردن به دستور مجتهد است. 

و از مجتهدى بايد تقليد كرد كه ۱-مرد ۲-و بالغ ۳-و عاقل ۳-و شيعه دوازده امامى ۴-و حلال زاده ۵-و زنده ۶-و عادل باشد. ۷-و نيز بنابر احتياط واجب بايد از مجتهدى تقليد كرد كه حريص به دنيا نباشد ۸-و از مجتهدين ديگر اعلم باشد، يعنى در فهميدن حكم خدا از تمام مجتهدين زمان خود استادتر باشد. رساله توضيح المسايل امام خميني، ص۱۲

بخش دوم: راه انتخاب مرجع تقليد

ج: احراز اجتهاد و اعلمیت مرجع تقلید به وسیله امتحان یا تحصیل یقین ولو از شهرت ‏مفیدِ علم یا اطمینان، یا با شهادت دو نفر عادل از اهل خبره صورت‏ مى‏گیرد. راههاى به دست آوردن فتواى مجتهد عبارتند از:۱٫ شنیدن از خود مجتهد ۲٫ شنیدن از دو یا یک فرد عادل‏ ۳٫ شنیدن از یک نفر مورد اطمینان‏ ۴٫ دیدن در رساله مجتهد، در صورتى که رساله وى مصون از اشتباه باشد.اجوبه.

بخش سوم:  نام برخي از مراجع فعلي

برخي از مراجع فعلي: 1-حضرت آيت الله خامنه اي.2- حضرت آيت الله سيستاني.3- حضرت آيت الله مكارم شيرازي.4- حضرت آيت الله صافي گلپايگاني.5- حضرت آيت الله نوري همداني.6- حضرت آيت الله شبيري زنجاني.7- حضرت آيت الله وحيد خراساني. 8- حضرت آيت الله جوادي آملي … دامت بركاتهم.

بخش چهارم: (توصيه)

 همانطور كه بيان شد يكي از راههاي انتخاب مرجع پرسيدن و شهادت دونفر عادل از اهل خبره هست. آنچه درباره ي مرجعيت مشهور است تقريبا همين اسامي است كه مطرح شد. كه هر كدام به تنهايي خورشيدي پر فروغ در عرصه فقاهت مي باشند .

در اين ميان بر حسب قراين آيت الله خامنه اي جايگاه ويژه اي را دارا هستند. انتخاب ايشان توسط خبرگان رهبري و تاييد ايشان توسط ساير علما،انسان را به اعلميت ايشان سوق مي دهد. به نظر حقير، از همه اين قراين بالاتر نظر مرحوم  امام خميني قدس سره الشريف نسبت به جايگاه ويژه علمي آيت الله خامنه اي ست. كيست كه بتواند منكر جايگاه والا و منحصر به فرد امام خميني در ميان علماي شيعه گردد. دوست و دشمن معترف به فضل ايشان هستند. چنين عالمي در گفتارها و نوشته جات مختلف، مهر تاييد بر فقاهت آيت الله خامنه اي زده اند. و ايشان را از هر جهت براي رهبري امت شايسته دانسته اند. براي نمونه فرزند برومند ايشان حاج سيد احمد خميني نظر امام را اينگونه بيان مي دارد :

ما به فتواي امام شما را ولي خودمان مي دانيم. و لحظه اي از تاييد و تكريم و ساير چيزهايي كه وظيفه مان هست كوتاهي نخواهيم كرد. [‍ براي ديدن فيلم اين نقل قول «اينجا »كليك كنيد]. 

 

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام تقلید

سخنان حاج احمد خمینی درباره رهبر

ارتباط با دفاتر مراجع (ليست+تلفن)

تعریف تقلید و مجتهد اعلم ، شرایط مرجع

چگونه مي توان مرجع تقليد را تغيير داد

حكم عمل بدون تقليد از مرجع چيست

اگر با گفته يك عادل مرجع انتخاب شود

در تساوي دو مرجع تقوا ملاك است

معیار و ملاک اعلمیت مرجع تقليد چیست


كليد: راهنمايي در انتخاب مرجع تقليد راهنمايي در انتخاب مرجع تقليد راهنمايي در انتخاب مرجع تقليد راهنمايي در انتخاب مرجع تقليد راهنمايي در انتخاب مرجع تقليد  راهنمايي در انتخاب مرجع تقليد راهنمايي در انتخاب مرجع تقليد راهنمايي در انتخاب مرجع تقليد راهنمايي در انتخاب مرجع تقليد راهنمايي در انتخاب مرجع تقليد كيفيت انتخاب مرجع تقليد مرجع تقليد ندارم در انتخاب مرجع تقليد كمكم كنيد راه های انتخاب مرجع تقلید معرفی مراجع معظم تقلید می توانید مرا در انتخاب مرجع تقلید کمک کنید

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

25 نظرات
  1. فاطمه می گوید

    سلام.بنده ابتدا از اقای مکارم تقلید میکردم ولی الان یکسالی هست که از اقای خامنه ای تقلید میکنم و تصمیم داشتم برای همیشه از ایشان تقلید کنم اما نمیدانم کارم درست بوده که تغییر دادم مرجعم رو یا نه و اینکه ایا الان که یکسال است از ایشان پیروی میکنم میتونم تا اخر از ایشان پیروی کنم یا نه باید برگردم به همان اقای مکارم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر ملاک های اعلمیت برای شما محرز هست، بله باید از آیت الله خامنه ای تقلید کنید.
      ما نیز بر همین نظر هستیم.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. پویا می گوید

    سلام
    من مرجع ام رو رهبری قرار دادم
    در احتیاط واجب هایی که رهبر میدن می تونم به آقای شبیری زنجانی رجوع بکنم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر ایشان را با تحقیق به عنوان فالاعلم می دانید، بله اشکال ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. ف .ز می گوید

    من مقلد ایت الله سیستانی هستم اینکه شما فرمودید ایت الله خامنه ای اعلم است ایا در تقلید من اشکال ایجاد میکند ایا شما ایت الله سیستانی را اعلم میدانید وبه اعلمیت ایشان شهادت میدهید?لطفا زود پاسخ دهید اجرتون باخدا

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      حضرت آیت الله سیستانی از بزرگان فقها در عصر حاضر هستند و خداوند سایه ایشان را برای ما مستدام بدارد. اما بنده آیت الله خامنه ای را اعلم م دانم.
      شما اگر بر اساس تحقیق عمل کرده اید تقلید شما صحیح است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. سید محمد حسینی می گوید

    ممنون.عالی بود.استفاده کردیم.اجرکم عندالله

  5. طاها می گوید

    سلام خداقوت . میخواستم بدونم میشه دو نفر عادل و اعلم به ما معرفی کنید تا از ایشان در باره مراجع تقلید بپرسیم و مشاوره و با کمک ایشان در باره مراجع تقلید تحقیق کنیم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اعلم را خود شما باید تحقیق کنید و انتخاب کنید.
      به نظر ما حضرت آیت الله العظمی خامنه ای اعلم است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  6. Amir می گوید

    سلام وقت بخیر
    من بدون تحقیق از آیت الله مکارم تقلید میکردم(حدود ۲ سال)
    الان میخوام آیت الله سیستانی رو به عنوان مرجع انتخاب کنم،میتونم همچین کاری کنم و اعمال قبلی من که طبق نظر آیت‌الله مکارم بوده مشکلی نداره میشه؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اینجا کلیک کنید و بیشتر بخوانید.
      وفقکم الله لکل خیر

  7. Amir می گوید

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من الان میتوتیم آیت الله سیستانی +انتخاب کنم بدون این که از کسی بپرسم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      مجتهد اعلم را از سه راه مى توان شناخت:
      ۱٫ خودش يقين كند؛ مثل آنكه از اهل علم باشد و بتواند مجتهد اعلم را بشناسد.
      ۲٫ دو نفر عالم عادل – كه مى توانند مجتهد اعلم را تشخيص دهند – اعلميت او را تصديق كنند (به شرط آنكه با گفته دو عالم عادل ديگر، تعارض پيدا نكند).
      ۳٫ از گفته عده اى از اهل علم – كه مى توانند اعلم را تشخيص دهند – يقين يا اطمينان پيدا شود.
      وفقکم الله لکل خیر

  8. Hild می گوید

    سلام و خدا قوت
    اکنون من میتوانم اقای مکارم شیرازی را انتخاب کنم و نیازی به تحقیق و پرسیدن از دونفر ندارم؟ من چیزی درباره اینکه چه مرجع اعلم تر است نمیدانم و با مطالعه این صفحه ایا دیگر میتوانم اقای شیرازی را انتخاب کنم و نیازی به پرسیدن از دونفر یا کار های دیگر نیست ؟
    لطفا سریع جواب بدین

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اینکه از دو نفر بپرسید یا از چند نفر عالم هم بشنوید که یکی از مجتهدین را اعلم بدانند کافی است نیاز نیست حتما شفاهی سوال کنید.
      درباره حضرت آیت الله مکارم شیرازی عالمان زیاد قائل به اعلمیت ایشان هستند و شما بر اساس همین می توانید از ایشان تقلید کنید. همینکه نیت کنید و به مسائل ایشان عمل نمایید کافی است.
      وفقکم الله لکل خیر

      1. M می گوید

        سلام علیکم و خدا قوت
        در مورد حضرت آیت الله سیستانی چطور ؟ آیا عالمان زیادی هستند که قائل به اعلمیت ایشان باشند؟

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          بله معظم له از اعاظم بزرگان شیعه است و ستاره ای درخشان در عالم فقاهت هستند و خداوند سایه ایشان و سایر مراجع عظام را برای ما در عصر غیبت مستدام بگرداند و در قیامت با این بزرگان محشور کند.
          وفقکم الله لکل الخیر

  9. محمد می گوید

    سلام . اکنون من میتوانم اقای خامنه ای را انتخاب کنم و نیازی به تحقیق و پرسیدن از دونفر ندارم؟ من چیزی درباره اینکه چه مرجع اعلم تر است نمیدانم و با مطالعه این صفحه ایا دیگر میتوانم اقای خامنه ای را انتخاب کنم و نیازی به پرسیدن از دونفر یا کار های دیگر نیست ؟ اگر ازادم که اکنون مقام معظم رهبری را انتخاب کنم و نیازی به کاری نیست خدا خیرتان دهد که راحتم کردید لطفا جوابم را بدهید ممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بله شما می توانید ایشان را انتخاب کنید، چون جمع کثیری از مومنین و علما که بیش از دو نفر عادل هم هستند مرجعیت ایشان را تایید کرده اند.
      همینکه نیت بکنید و به فتوای ایشان عمل کنید در اینکه ایشان مرجع شما باشند کفایت می کند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  10. امیر می گوید

    با سلام…
    انتظار میرفت مطلب از نظر علمی پربارتر و دقیق تر و همین طور با رعایت عدم جانبداری و بی طرفی نوشته میشد.

    و من ا… توفیق

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      جانبداری بر اساس حب و بغض شخصی نبوده و نیست و آنچه مطرح شده نظر بنده بر اساس ملاکات است. و در حد یک توصیه است برادر عزیز نه چیزی بیشتر از آن تا شما برداشت سوء از آن داشته باشید.
      و فراموش نکنید شخصیتی که در متن نوشتار مطرح کرده ایم سالها صحبت ها و نظریات ایشان و نظریات سایر بزرگان در مورد ایشان وجود دارد.
      آیا این اندازه برای قضاوت شما کافی نیست؟.
      سایر مراجع عظام تقلید هم جایگاه علمی ویژه ای دارند، و اگر شما مرجعی را انتخاب کرده اید، این به این معنا نیست که سایر مراجع علمیت ندارند بلکه تمام مراجع نام برده شده در سایت از اعاظم فقهی شیعه در عصر حاضر هستند و آثار ایشان همه گواه این مطلب است، حالا ما با تجربه ای که در این سالها از کارهای فقهی پیدا کرده ایم، توصیه ای کرده ایم و اصلا برخلاف پندار شما در مقام اثبات یا نفی ی جانبداری نبوده و نیستیم و در حد یک توصیه هست. اگر بنا بر جانبداری بود قطعا به نحو دیگر می نوشتیم.
      وفقکم الله لکل الخیر

  11. حسین می گوید

    سلام این که گفتین چون به عنوان رهبر انتخاب شدن دلیل بر اعلمیت میتونه نباشه چون رهبر برایند مجموعه ای از ویژگی هارو باید داشته باشه و ممکنه اعلم نباشه از همه علما ولی بعنوان رهبر انتخاب شده باشه یا مجتهدی اعلم هست ولی شجاع نیست این نمیتونه رهبر بشه اگ ممکنه با دلیل پاسخ بدین چون بر این اساس ک ایشون رو تایید کردن علما برای رهبری، نمیتونه قطعا اعلم باشه(بر حسب دروس دانشگاهی)

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم برادر عزیز
      بنده متن نوشتار را مجدد (بر حسب همان دروس دانشگاهی شما) نگاه کردم، جایی عرض نکرده ایم که چون رهبر هستند پس اعلم می باشند و هر که رهبر باشد اعلم است!، این پندار شماست.
      محور کلام ما بر تاییدات علما و بزرگان فقاهت و تحقیقات فقهی شخصی خود ماست، سالهاست که با آثار و نظرات مراجع در ارتباطیم و از کارشناسان فن نیز تحقیق کرده ایم و خلاصه این تحقیق را در چند خط برای عزیزانی که با ما درارتباط هستند و توجهی به نظرات حقیر دارند مطرح شده است تا راهنمای ایشان باشد. تاکید ما بر همان نظر بسیاری از علما بر اعلمیت ایشان است و اینکه نظر خبرگان رهبری نیز نشانه و تاییدی بر فقاهت و اجتهاد در تراز بالاست چون شرعا موظف هستند و در قانون اساسی نیز فقاهت رکن است همراه با شرایط دیگر که در کمتر کسی دیده می شود.
      در هر حال خداوند سایه تمام مراجع عظام تقلید را مستدام بدارد که هر کدام چراغ راه برای ما هستند و ان شاالله خداوند همه ما را موفق کند که در مسیر دین باشیم. شما مسیر تحقیق را داشته باشید از چند عالم سوال کنید و هر مرجعی را که انتخاب کردید، ان شاالله مجزی هست و خداوند بر توفیقات حضرتعالی بیفزاید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  12. لشکری می گوید

    با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای شما
    با توجه به بیان (بر حسب قراين آيت الله خامنه اي جايگاه ويژه اي را دارا هستند. انتخاب ايشان توسط خبرگان رهبري و تاييد ايشان توسط ساير علما، انسان را به اعلميت ايشان سوق مي دهد.) این سوال را داشتم با توجه به اینکه بنده از همان زمان رسیدن به سن بلوغ آیت الله سیستانی را به عنوان مرجع خویش انتخاب کردم. آیا بر اساس این فرمایش میتوانم مرجع خود را به مقام معظم رهبری تغییر دهم؟ با توجه به عبارت (اعلميت ايشان).. و آیا آیت الله خامنه ای نسبت به آیت الله سیستانی اعلم هستند؟ لطفا راهنمایی بفرمایید. سپاسگزارم. صلوات

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      شیوه انتخاب اعلم را قبلا توضیح داده ایم، بطور کلی عدول از مجتهد زنده به مجتهد زنده دیگر بنابر احتیاط واجب جایز نیست مگر اینکه مجتهد دوم اعلم یا محتمل الاعلمیه باشد.
      از نظر ما آیت الله خامنه ای اعلم هست و می توان به ایشان رجوع کرد.
      وفقکم الله لکل الخیر