وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

رابطه توجيه هدف با وسيله و نظريه نسبيت اخلاق

0

رابطه توجيه هدف با وسيله و نظريه نسبيت اخلاق

آيا بين توجيه هدف با وسيله و نظريه نسبيت اخلاق رابطه اى وجود دارد؟ لطفا به طور كامل و جامع توضيح دهيد

نسبيت در اخلاق يعنى اينكه هيچ خلقى به طور كلى و مطلق خوب يا بد نيست. يك صفت در يك زمان و مكان خاص ممكن است خوب باشد و در شرايطى ديگر ممكن است بد باشد. (مجموعه آثار شهيد مطهرى، ج 16، ص 77 و ج 21 ص 184) و مراد از اين جمله كه «هدف وسيله را توجيه مى كند (مباح مى كند)» اين است كه اگر هدف مقدس و خوب باشد در آن صورت هر كارى كه ما را به آن هدف مى رساند نيز خوب خواهد بود و اگر عملى ما را از رسيدن به آن هدف باز دارد آن علم بد خواهد بود.

اين جمله را دو گونه مى توان تفسير كرد:

1 اگر كسى به مطلق بودن اخلاق معتقد باشد يعنى معتقد باشد كه صفات اخلاقى نسبى و تابع شرايط نيستند و آن گاه بگويد كه «هدف وسيله را مباح كند» در آن صورت منظور او اين خواهد بو كه مطلق بودن اخلاق (صفات اخلاقى و خلقيات) مستلزم مطلق بودن فعل اخلاقى نيست. اخلاق ثابت است اما فعل اخلاقى ممكن است به يك اعتبار خوب باشد و به يك اعتبار ديگر بد باشد. مثلا خم شدن در مقابل يك شخصى براى تعظيم او خوب است اگر آن شخص لايق تعظيم باشد و بد است اگر آن شخص لايق تعظيم نباشد. اصل تكريم انسان صالح و عدم تكريم انسان ناصالح يك اصل ثابت است ولى خم شدن براى تعظيم به خودى خود نه خوب است و نه بد و بستگى به متعلق دارد. اگر اين تفسير باشد روشن است كه به هيچ وجه مستلزم نسبيت اخلاق نخواهد بود. مراد گوينده از جمله «هدف وسيله را مباح مى كند».

2 اما اگر مراد گوينده اين باشد كه نه تنها فعل اخلاقى كه صفات اخلاقى نيز درخوب و بد بودن تابع اهداف هستند. شكى نيست كه اين سخن سر از نسبيت اخلاق در خواهد آورد. طبق اين بيان اگر تكريم فاسق ما را به هدفمان برساند خوب خواهد بود و به نحو اولى خم شدن در مقابل او براى تعظيم او نيز خوب خواهد بود. با اين بيان همه صفات اخلاقى نسبى خواهند بود چرا كه هر صفت اخلاقى- چه خوب و چه بد (از نظر قائلان به مطلق بودن اخلاق)- مى تواند به عنوان وسيله براى يك هدف واقع شود. بنابراين هر صفت اخلاقى مى تواند خوب باشد و همچنين هر صفت اخلاقى مى تواند مانع از رسيدن ما به يك هدف باشد فلذا هر صفت اخلاقى مى تواند بد باشد و اين يعنى نسبيت اخلاق. اين گونه اخلاق از جهاتى شبيه اخلاق سودگرايان (پراگماتيستهاست) و از جهاتى نيز شبيه اخلاق ماكياولى است.

پرسمان/.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.