وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

دو عامل اصلی فساد، از منظر آیت الله مصباح یزدی

0

دو عامل اصلی فساد، از منظر آیت الله مصباح یزدی

خدا را شکر می‌کنیم که در زمانی زندگی می‌کنیم که بعد از 1400 سال، نظام اسلامی مقتدری در چنین کشوری برقرار است. این نظام به عنوان نمونه‌ای در دنیا ثبت شد و نشان داد یک نظام اسلامی مقتدر نه تنها می‌تواند جامعه را اداره کند، بلکه ثابت خواهد شد که تنها راهی است که می‌تواند سعادت دنیا و آخرت را برای بشر تأمین کند.
خداوند متعال بعد از رحلت حضرت امام(ره) جانشین شایسته‌ای را نصیب ما کرد که امروز مایه افتخار ایران زمین است؛ خداوند رهبری با ویژگی‌های ممتاز و منحصر به فرد برای ما قرار‌داده است. باید بر خود ببالیم در دنیایی که برخی مردم کشورها، از  رهبران خود نفرت دارند – و آنها را مایه ننگ می‌دانند – رهبری داریم که حتی کشورهای دیگر و مردمی در اقصی نقاط عالم افتخار خود می‌دانند که تابع این رهبر باشند. هر قدر در‌باره عظمت این نعمت فکر کنیم، نمی‌توانیم حق آن را ادا کنیم.
وجود یارانی که بازوی رهبری باشند و منویات ایشان را محقق کنند، از دیگر نعمت‌های الهی است. سیر حرکت در هر کدام از ارکان رشدِ امنیت، فرهنگ، اقتصاد و سایر ارکان، مجموعا صعودی بوده است و برآیند کلی نظام، برآیند مثبت و رو به بالا است.

عوامل فساد زا  امروز – همان‌گونه که بزرگان ما در مواقع مختلف تأکید کرده اند،-  بزرگترین وظیفه ما مبارزه با فسادهاست؛ البته فساد انواعی دارد.
ریشه همه فسادها به دوعامل اصلی بر‌می‌گردد،عامل اول اینکه کسانی – حتی اگر قصد برخورد با فساد را داشته باشند- راه آن را ندانند و جهل داشته باشند؛ اما عامل دوم و بزرگتر این است که عده‌ای بدانند، اما نخواهند؛ یعنی وقتی می‌بینند اگر قرار باشد به وظایف خود عمل کنند، باید قید برخی از منافع خود را بزنند، به وظیفه عمل نمی‌کنند. بنابراین برای برخورد با ریشه اصلی فسادها، باید با این دو عامل مقابله کرد.

برخورد با جهل و هوای نفس وظیفه اصلی انبیای الهی است.«یعلمهم و بزکیهم» که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید، همان از بین بردن جهل و تربیت افراد است؛ یعنی مقابله با جهل و هوای نفس. به عبارت بهتر، مردم علاوه بر اینکه باید حق را بیاموزند، باید به گونه‌ای تربیت شوند که به وظایف خود توجه داشته باشند.
به برکت تدبیرهای رهبر معظم انقلاب، حرکت‌های خوبی در هر دو جهت انجام گرفته است، اینها مانند میوه‌هایی است که خداوند به دست ایشان غرس کرده است؛ شاید در عالم، رهبری این چنین که تدبیر جامع، به موقع و با سعه صدر داشته باشد، وجود نداشته باشد، بلکه حتی می‌توان گفت کسی که بتوان او را با رهبر ایران مقایسه کرد، وجود ندارد. خاضعانه از خداوند متعال، سلامتی، طول عمر و توفیقات ایشان را مسألت داریم، چرا که برکات تصمیم‌های ایشان شامل هشتاد میلیون نفر در ایران و صدها میلیون نفر در خارج از کشور می‌شود.

وظایف مدیران در قبال زیر مجموعه‌های خود باید سعی کنیم که منویات ایشان و خواسته‌های ایشان از گروه‌های مختلف را شناخته و محقق کنیم؛ گاهی منافع شخصی مانع می‌شود که حتی انسان دقت کند که رهبری از ایشان چه می‌خواهد، از این‌رو سخن رهبری را به‌گونه‌ای تفسیر می‌کند که با منافع وی سازگار باشد؛ این همان وسوسه‌های شیطانی است که مانع نشر برکات ایشان می‌شود. در مرحله بعد نیز در اجرا، روش‌های مناسبی برای تحقق این منویات پیدا کنیم.
وظیفه دیگر هر مدیری در نظام اسلامی این است که در کنار کسب بصیرت، سعی کند روح تقوا، اخلاص، خداخواهی را در خود و نیروی تحت امر خود تقویت کنند؛ چون هرچه این روحیه یعنی تقوا، اخلاص، التزام به انجام وظیفه شرعی و خدامحوری در یک گروهی تزریق و تقویت شود، بازدهی آن گروه بالاتر می‌رود و خدای ناکرده اگر ضعف‌هایی در این زمینه وجود داشته باشد، نتیجه مطلوب محقق نخواهد شد.
سخنرانی آيت‌الله مصباح يزدي (دام ظله) در دیدار با سردار ‌اشتری فرمانده نیروی انتظامی کشور و جمعی از مسئولان و فرماندهان ناجا؛ قم ؛ 15/7/98
کیهان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.