خوردن و آشامیدن در نمازReviewed by مهدي يوسف وند on May 6Rating: 2.5

خوردن و آشامیدن در نماز

رساله توضيح المسائل نماز

مبطل دهم نماز:

از مبطلات نماز، خوردن و آشامیدن است، اگر در نماز طوری بخورد یا بیاشامد که نگویند نماز می خواند.

(خوئی، زنجانی، تبریزی، سیستانی:) (دهم: از مبطلات نماز، خوردن و آشامیدن است که) اگر در نماز طوری بخورد یا بیاشامد که نگویند نماز می خواند عمداً باشد یا از روی فراموشی نمازش باطل می شود، ولی کسی که می خواهد روزه بگیرد، اگر پیش از اذان صبح نماز مستحبی بخواند و تشنه باشد، چنانچه بترسد که اگر نماز را تمام کند صبح شود، در صورتی که آب رو به روی او در دو سه قدمی باشد می تواند در بین نماز آب بیاشامد؛ امّا باید کاری که نماز را باطل می کند مثل رو گرداندن از قبله انجام ندهد.

[قسمت داخل پرانتز در رساله آیت اللّه زنجانی نیست] (گلپایگانی، صافی:) مثل پشت کردن به قبله..

(مکارم:) دهم: خوردن و آشامیدن به گونه ای که صورت نماز را به هم زند، موجب باطل شدن نماز است ولی اگر ذرّاتی از غذا و مانند آن در دهان باشد و موقع نماز فرو برد نماز را باطل نمی کند.

(فاضل:) دهم: از مبطلات نماز، خوردن و آشامیدن است، اگر در نماز طوری بخورد یا بیاشامد که صورت نماز به هم بخورد نمازش باطل می شود حتّی اگر صورت نماز به هم نخورد، بنا بر احتیاط واجب نماز باطل می شود.

[احتیاط واجب آن است که در نماز هیچ چیز نخورد]

مسأله 1154 احتیاط واجب آن است که در نماز هیچ چیز نخورد و نیاشامد چه موالات نماز به هم بخورد یا نخورد و چه بگویند نماز می خواند یا نگویند.

 این مسأله، در رساله آیت اللّه مکارم نیست

 (گلپایگانی، خوئی، زنجانی، صافی:) مسأله اگر به واسطه خوردن یا آشامیدن عمدی، موالات نماز به هم بخورد، یعنی طوری شود که نگویند نماز را پشت سر هم می خواند (خوئی، صافی، زنجانی: بنا بر احتیاط واجب) باید نماز را دوباره بخواند.

(اراکی:) مسأله احتیاط واجب آن است که در نماز از خوردن و آشامیدنی که موالات عرفی نماز را به هم می زند اجتناب کند هر چند صورت نماز از بین نرود.

(تبریزی:) مسأله اگر به واسطه عملی موالات نماز به هم بخورد، یعنی طوری شود که نگویند نماز را پشت سر هم می خواند بنا بر احتیاط واجب باید نماز را بعد از تمام کردن دوباره بخواند.

(سیستانی:) مسأله اگر خوردن یا آشامیدن عمدی صورت نماز را هم به هم بزند، بنا بر احتیاط واجب نماز را دوباره بخواند خواه موالات نماز به هم بخورد، یعنی طوری شود که نگویند نماز را پشت سر هم می خواند یا نه.

(بهجت:) مسأله اگر عمداً در نماز، چیز کمی بخورد به طوری که موالات، یعنی پی در پی آوردن کارهای نماز به هم نخورد و از صورت نمازگزار هم خارج نشود، بنا بر احتیاط واجب نمازش را باید دو مرتبه بخواند ولی اگر سهواً باشد، بنا بر أظهر نماز صحیح است.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب:  http://goo.gl/eBCg3h

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: خوردن و آشامیدن در نماز خوردن و آشامیدن در نماز خوردن و آشامیدن در نماز خوردن و آشامیدن در نماز خوردن و آشامیدن در نماز خوردن و آشامیدن در نماز خوردن و آشامیدن در نماز خوردن و آشامیدن آدامس در نماز خوردن و آشامیدن در نماز خوردن و آشامیدن در نماز خوردن و آشامیدن در نماز

این مطلب را به دوستان خود معرفی کنید:
افسرانفیس نماکلوب