وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خوردن سحری تا پایان اذان صبح

آیا وقت نماز به مجرد شروع اذان آغاز می‏شود؟ یا این که باید صبر نمود تا اذان تمام شود و سپس شروع به خواندن نماز کرد؟ آیا روزه ‏دار جایز است به مجرد شروع اذان افطار نماید یا این که باید صبر کند تا اذان تمام شود؟

6

خوردن سحری تا پایان اذان صبح

فهرست این نوشتار:

در نوشتار قبل خواندن نماز بلافاصله پس از پخش اذان مطرح شد، از اینجا کلیک کنید. 

1-روزه دار باید احتیاط کند و هنگام اذان صبح که مطابق محاسبات نجومی و مورد اطمینان اهل فن می باشد و صدا وسیما نیز بر اساس آن اذان را پخش می کند، امساک کند، یعنی دیگر چیزی نخورد و اگر چیزی در دهان هست خارج سازد. بر همین اساس اگر تا آخر اذان پخش شده چیزی بخورد باید آنروز را قضا کند و کفاره هم بدهد. البته اگر خود اهل محاسبات نجومی است یا طلوع فجر را رویت می کند، و یا مطمئن است در محلی که زندگی می کند طلوع فجر شرعی دقایقی پس از اذان رادیو و تلویزیون می باشد، در این صورت روزه آنروز او صحیح می باشد. 

 

مطابق نظر آيت الله خامنه ای
مطابق نظر آيت الله خامنه ای

س 362: با عرض سلام و تحیت، در آستانه ماه شریف و مبارک رمضان و با توجه به توسعه شهرها وعدم امکان تشخیص دقیق لحظه طلوع فجر، خواهشمند است نظر شریف خود را در مورد زمان امساک برای روزه و اقامه نماز صبح اعلام فرمایید.
ج: مقتضى است که مؤمنين محترم ـ ايّدهم اللّه تعالى ـ جهت رعايت احتياط در مورد امساک روزه و وقت نماز صبح، همزمان با شروع اذان صبح از رسانه ‏ها براى روزه امساک نمايند و حدود پنج الى شش دقيقه بعد از اذان، شروع به اداى فريضه صبح نمايند.

س 360: آیا وقت نماز به مجرد شروع اذان آغاز می‏شود؟ یا این که باید صبر نمود تا اذان تمام شود و سپس شروع به خواندن نماز کرد؟ آیا روزه ‏دار جایز است به مجرد شروع اذان افطار نماید یا این که باید صبر کند تا اذان تمام شود؟
ج: اگر اطمينان حاصل شود که اذان از هنگام داخل شدن وقت شروع شده، صبر کردن تا پايان اذان لازم نيست.

سؤال: در ماه شریف و مبارک رمضان و با توجه به توسعه شهرها وعدم امکان تشخیص دقیق لحظه طلوع فجر، خواهشمند است نظر شریف خود را در مورد زمان امساک برای روزه و اقامه نماز صبح اعلام فرمایید.

جواب: مقتضی است که مؤمنین محترم جهت رعایت احتیاط در مورد امساک روزه و وقت نماز صبح، همزمان با شروع اذان صبح از رسانه ها برای روزه امساک نمایند و حدود پنج الی شش دقیقه بعد از اذان، شروع به ادای فریضه صبح نمایند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

وقت امساک و نماز صبح

پرسش :آیا در ماه مبارک رمضان می توان تا اذن به خوردن و آَشامیدن ادامه داد و همزمان با اذان صبح نماز را خواند؟
پاسخ :لازم است قبل از اذان صبح برای روزه امساک کنند و احتیاطا 5 دقیقه بعد از تمام شدن اذان، نماز صبح بخوانند.

سوال: … جواب:… بر مومنین لازم است قبل از اذان صبح برای روزه امساك کنند و احتیاطاً 5 دقیقه بعد از تمام شدن اذان نماز بخوانند. استفتائات آیت الله مکارم شیرازی. (برای دیدن متن کامل سوال و جواب اینجا کلیک کنید).

 

خوردن و آشامیدن عمدی هنگام اذان صبح [خوردن و آشامیدن]

پرسش : چنانچه فردی هنگام خوردن و آشامیدن متوجه شود هنگام اذان شده است، وظیفه ی او چیست؟

پاسخ : اگر هنگامى‏ که مشغول خوردن غذا یا نوشیدن آب است بفهمد صبح شده، باید آنچه را در دهان است بیرون آورد و اگر عمداً فرو برد روزه‏ اش باطل است و کفّاره نیز دارد.

حکم سحری خوردن در هنگام اذان صبح [احکام وقت امساک و افطار]

پرسش :کسی که نداند اذان صبح چه موقع بوده و بعدا بفهمد زمانی که سحری خورده (حدود 5 دقیقه) بعد از اذان بوده است حکم روزه مستحبی و قضا چیست؟

پاسخ :باید قبل از شروع اذان، از مبطلات روزه از جمله خوردن و آشامیدن دست کشید ولی اگر بدون اطلاع از شروع اذان و یا از روی ندانستن حکم، ادامه داده است در صورتی که تا پیش از پایان اذان خوردن و آشامیدن را ترک کرده، استثنائا روزه این روز صحیح است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


 

حضرت آیت الله العظمی سیستانی
حضرت آیت الله العظمی سیستانی

پرسش: با توجه به اولین مسأله در رساله در مورد روزه که باید مقداری قبل و مقداری قبل از اذان صبح و مغرب نباید کار مبطل روزه کرد تا یقین حاصل شود که تمام را روزه بوده ایم، این مقدار زمانی چقدر است؟ و با توجه به معین کردن وقت اذان بطور دقیق در ایران آیا لزومی دارد؟ و اگر شخصی ندانسته این زمان را رعایت نکند ولی یقین حاصل کرده باشد، حکم چیست؟

پاسخ: لازم نیست قبل از طلوع فجر امساک کند مگر اینکه یقین که اگر احتیاط نکند بعضی از روزها خوردن او بعد از فجر خواهد بود در این صورت از باب احتیاط لازم است قبل از فجر امساک کند و به هر حال در طرف فجر تا یقین به طلوع فجر حاصل نشده است امساک لازم نیست ولی در طرف مغرب تا یقین به دخول وقت حاصل نشده خوردن جایز نیست و معیار اذان یا تعیین وقت توسط تقویم نیست بلکه معیار در طرف مغرب از بین رفتن سرخی طرف مشرق است و این حکم در صورتی که علم به سقوط قرص باشد مبنی بر احتیاط است و نسبت به گذشته اگر یقین به خوردن در روز حاصل نشود حکم به صحت می شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی


سوال : آیا برای روزه گرفتن می توان تا پایان اذان صبح سحری خورد؟ آیا شخصی که می داند، اگر سحری نخورد ممکن است به علت ضعف و یا طولانی بودن روز نتواند روزه بگیرد، می تواند تا پایان اذان غذا بخورد؟
پاسخ:

دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

به هر حال اگر مکلف علم یا اطمینان داشته باشد که طلوع فجر شده، نمى‌تواند سحرى بخورد و گرنه مانع ندارد.

دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

1ـ اگر یقین دارید وقت داخل شده نمی توانید بخورید.

2ـ می توانید به 4 فرسخی (22 کیلومتر) بیرون شهر مسافرت کنید و روزه خود را آنجا بخورید و سپس قضا کنید.

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

باید احتیاطاً کمى قبل از اذان صبح و کمى هم بعد از مغرب، از انجام این کارها خوددارى کند تا یقین حاصل کند که تمام این مدّت را روزه داشته است.

دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

در وجوب امساک ملاک تحقق فجر صادق است؛ لذا اگر شروع اذان مقارن با طلوع فجر باشد و یا از اذان مؤذن وقت شناس اطمینان به دخول وقت حاصل شود، امساک واجب است و خوردن و آشامیدن جایز نیست، اگر چه احتمال عروض ضعف را در اثناء روز بدهد. منبع : اسلام کوئست.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام روزه

    1. خوردن قرص در حال روزه چه حكمي دارد
    2. كفاره باطل كردن روزه و سفر پس از آن
    3. رساندن غبار غليظ به حلق در حال روزه
    4. اگر به علت ندانستن حكم روزه را باطل كند
    5. حكم ملاعبه با همسر در حال روزه
    6. احكام جامع استمنا در حال روزه
    7. كفاره استمنا در روزه چيست
    8. روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد
    9. احكام آميزش جنسي در روزه

کلید:  خوردن سحری تا پایان اذان صبح خوردن سحری تا پایان اذان صبح خوردن سحری تا پایان اذان صبح خوردن سحری تا پایان اذان صبح خوردن سحری تا پایان اذان صبح خوردن سحری تا پایان اذان صبح خوردن سحری تا پایان اذان صبح خوردن سحری تا پایان اذان صبح خوردن سحری تا پایان اذان صبح خوردن سحری تا پایان اذان صبح خوردن سحری تا پایان اذان صبح خوردن سحری تا پایان اذان صبح خوردن سحری تا پایان اذان صبح خوردن سحری تا پایان اذان صبح خوردن سحری تا پایان اذان صبح آیا می‌توان تا پایان اذان صبح خوردن سحری را طول داد؟ حکم خوردن سحری هنگام اذان صبح چیست  آیا می توان تا پایان اذان صبح؛ سحری خورد آیا می‌توان تا پایان اذان صبح خوردن سحری را طول داد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

6 نظرات
  1. As می گوید

    من امروز ادان را نشنیدم و تا ۱۵ دقیقه خوردم اذان هم ۱۳ دقیقه گفته میشه آیا روزه‌ی من باطل است

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر در سحر ماه رمضان بدون اینکه تحقیق کند صبح شده یا نه، کاری که روزه را باطل می کند انجام دهد، سپس معلوم شود که در آن هنگام صبح شده بوده است، باید قضای آن روز را بگیرد و کفاره ندارد. ولی اگر تحقیق کند و بداند که صبح نشده و چیزی بخورد، و بعد معلوم شود که صبح بوده است قضای آن روز بر او واجب نیست.

      وفقکم الله لکل الخیر

  2. کیمیا می گوید

    سلام اگرکسی بعدازاذ
    ان صبح چیزی بنوشیدولی نداندکه اذان گفته اندیانه شک داشته باشدحکم روزه ان چیست؟؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر مکلف علم یا اطمینان پس از تحقیق داشته باشد که طلوع فجر شده، نمى‌تواند سحرى بخورد و گرنه مانع ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. حمید می گوید

    باسلام
    اگر فردی فکر کند که میتواتد تا پایان اذان صبح سحری بخورد و بعد سحری بخورد حکمش چیست

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در متن توضیح داده ایم.
      وفقکم الله لکل الخیر