وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خود کشی در اسلام چه حکمی دارد

2

خود کشی در اسلام چه حکمی دارد

فهرست این نوشتار:

خود کشی در اسلام چه حکمی دارد

اسلام درباره خودکشی چه نظری دارد؟

مسلماً در زندگی هر انسان، ناراحتی ها و یا شکست هایی پیش می آید که دنیا را در چشم انسان تیره و تار می کند. در این حالت انسان ها دو گونه اند؛ عده ای از میان این غرقاب مشکلات، سر بلند می کنند و با همه سختی ها و با توکّل بر خداوند، شروع به سازندگی دوباره می کنند. اما در مقابل عده دیگری هستند که زیر این مشکلات کمر خم کرده و به انزوا کشیده می شوند و یا بدتر از آن دست به خود کشی می زنند. اگر انسان به منطق اسلام آشنا باشد درمی یابد که مرگ انتهای راه نیست بلکه ابتدا راهی است بدون پایان. پس خود کشی هیچ کمکی به انسان نمی کند. مضافاً بر این که هیچ مشکلی در دنیا آن قدر ارزش ندارد که انسان در برابر آن، جان با ارزشش را بگیرد.

از دیدگاه اسلام مالک همه چیز از جمله انسان، خداوند است و اوست که حق تصرف در جهان و انسان را دارد. آن جا که او رخصت دهد، مجاز و جایى که او اذن ندهد، غیرمجاز است. از جمله موارد، کشتن انسان است. در این موضوع هیچ تفاوتى بین انتحار و دیگر کشى (کشتن دیگران) نیست، چرا که این کار سلب حق حیات از خود و یا دیگرى است. خداى سبحان انسان را از این امر برحذر داشته، مى‏ فرماید: «و آن کس که انسانى را بدون این که قاتل باشد و یا در زمین فساد کند بکشد گویا همه مردم را کشته است».

مرگ و حیات یک نفر، اگر چه مساوى با مرگ و حیات اجتماع نیست، اما شباهتى به آن دارد، ازاین‏رو در جایى که اذن خداوند نیست، انجام دادن آن حرام و گناه کبیره است. این نفس فرقی ندارد که دیگری باشد یا نفس خود و انسان دست به خود کشی زند.

امام باقر (ع) فرموده‏ اند: «مؤمن به هر بلایى مبتلا مى‏شود و با هر نوع مرگی مى ‏میرد ولى خودکشى نمى‏ کند»  [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][2]

امام صادق (ع) در باره عاقبت خودکشی می فرمایند: « هر کس خودکشی کند، برای همیشه در آتش جهنم می ماند… .»[3] این روایات و نمونه های دیگر نشان از شدت برخورد اسلام با این پدیده دارد. پس هرگز به خودکشی به عنوان یک راه حل نگاه نکنید. اگر چه دیگران متوجه این عمل نشوند و بسیار طبیعی نشان داده شود، ولی در واقع و نزد خداوند ، چیزی مخفی نیست. مطمئن باشید اگر در مسیر درست گام بردارید بعد از مدت کوتاهی همه نظرات را به خود جلب خواهید کرد و موجب افتخار خانواده خواهید شد.

چند توصیه:

1. سعی کنید به طرق مختلف ایمان خود را پرورش داده و قوی کنید.

2. با افراد شاد، خوشبین و امیدوار، مجالست داشته باشید و از روحیه آنان الهام بگیرید.

3. به شدت از منفى گرایى بر حذر باشید و افکار منفى را از خود دور کنید.

4. با هسته‏ هاى مشاوره در این زمینه ارتباط داشته باشید

  •  
    [1]   مائده، 32.
  • [2]   کلینی ، محمد بن یعقوب، کافی، ج 2، ص 254،  ،  چاپ چهارم، دار الکتب الإسلامیة، تهران، ‏1365 هـ ش .
  • [3]   همان، ج 7، ص 45.

منبع: سایت هدانا برگرفته از اسلام کوئست.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

ممانعت از کسی که قصد خودکشی دارد [خودکشى]

پرسش : نسبت به شخصى که به گونه اى مى خواهد اقدام به خودکشى نماید بفرمایید:
الف) آیا جلوگیرى از خودکشى وى بر دیگران واجب است؟
ب) اگر ممانعت از خودکشى آن شخص، مستلزم مخارجى باشد آن مخارج را چه کسى و تا چه مقدارى باید پرداخت نماید؟

ج) اگر بازدارى شخص فوق از خودکشى، مستلزم استقبال از خطر جانى یا به خطر افتادن سلامت شخص نجات دهنده باشد تا چه اندازه باید از این خطر استقبال نماید؟
د) آیا در نجات جان چنین فردى، فرقى بین مسلمان یا کافر حربى یا کافر غیر حربى که مى خواهد خودکشى نماید وجود دارد، اگر هست احکام آن را بفرمایید؟
هـ) آیا براى ممانعت از خودکشى آن شخص، رضایت یا عدم رضایت وى براى نجات در تکلیف نجات دهنده، مدخلیّت دارد یا خیر؟
و) در صورت عدم رضایت براى نجات جان خود اگر کسى اقدامى در جهت نجات وى انجام داد که در ضمن آسیبى هم به شخص خودکشى کننده وارد شد، آیا منجى ضامن است؟

پاسخ : الف تا ج) جلوگیرى از خودکشى بر هر مسلمانى واجب است و اگر هزینه کمى داشته باشد باید شخص بازدارنده بپردازد امّا اگر هزینه آن سنگین باشد یا مستلزم خطر جانى باشد بر آن شخص لازم نیست ولى چنانچه بیت المال توانایى داشته باشد باید آن را بپردازد.
د) نجات جان کافرحربى لازم نیست و در مورد کافرذمّى احتیاط نجات دادن است.
هـ) رضایت او لازم نیست.
و) در صورتى که راه نجاتش منحصر به راهى است که آسیبى به او مى رسد اشکالى ندارد و ضامن نیست.

احکام مرتبط با خودکشی [خودکشى]

پرسش : متأسّفانه چند سالى است که در شهر ما خودکشى شایع شده، و عدّه اى از جوانان و نوجوانان اقدام به این کار زشت مى کنند. ولى بنظر مى رسد که اگر جنبه شرعى و عواقب اجتماعى آن به صورت مشروح براى این گروه سنّى تشریح گردد، بسیارى از آنها از عمل خود منصرف گشته، و حتّى فکر آن را نخواهند کرد. با عنایت به این موضوع، لطفاً به سؤالات زیر پاسخ دهید:
الف) حکم شرعى قتل نفس چیست؟
ب) با توجّه به این که بدن متعلّق به خود شخص مى باشد، نه به دیگرى، و مسؤولیّت آن به خود شخص بر مى گردد، چرا خودکشى حرام است؟
ج) افرادى که قتل نفس مى کنند، در عالم برزخ چه وضعى خواهند داشت؟
د) فردى که خودکشى مى کند، آیا اثر سوء این عمل در دادگاه خداوند متعال، گریبانگیر والدین او نیز مى شود؟
هـ) گرفتن مجالس سوگوارى و دفن آنها در قبرستان مؤمنین چگونه است؟
و) در برخى موارد، خانواده هاى داغدیده با این توجیه که این کار در حالت عادى صورت نگرفته، آداب و رسوم مرگ طبیعى را براى آنها اعمال مى کنند، آیا این عمل صحیح است؟
ز) آیا افرادى که خودکشى مى کنند از شفاعت اهل بیت (علیهم السلام) برخوردار مى گردند؟
ح) آیا احتمال بخشودگى در درگاه حق تعالى، با عنایت به فرمایشات معصومین(علیهم السلام) براى چنین افرادى، وجود دارد؟

پاسخ : خودکشى به یقین از گناهان کبیره است، و مالکیّت انسان نسبت به نفس خویش، نمى تواند دلیل بر خودکشى شود. همان گونه که مالکیّت انسان نسبت به اموالش، نمى تواند مجوّز آتش زدن آن گردد. البتّه باید تمام مراسم را براى این گونه افراد مانند مسلمان عادّى انجام داد، و براى نجات آنها دعا کرد، شاید مشمول عفو الهى واقع شوند.

خوردن سم [خودکشى]

پرسش : آیا خوردن سم حرام است؟

پاسخ : آری، این کار حرام است.

خودکشی رزمندگان قبل از اسارت [خودکشى]

پرسش : مى دانیم خودکشى در اسلام حرام است; لکن اگر رزمنده اى در حال جنگ و در معرض اسارت دشمن باشد و اطّلاعاتى داشته باشد که اگر لو رود، باعث مرگ عدّه اى از رزمندگان شده، بعلاوه ضایعات دیگرى نیز به دنبال خواهد داشت، و این رزمنده مى داند دشمن او را شکنجه هاى بسیار خواهد نمود تا به آن اطّلاعات برسد و این شخص تحمّل آن شکنجه ها را ندارد; آیا مى تواند قبل از اسارت خودکشى کند؟

پاسخ : چنانچه مسلّم باشد طاقت شکنجه ها را ندارد و اطّلاعاتى مى دهد که ضایعات بزرگى به بار مى آورد و موجب مرگ گروهى مى شود، این عمل نوعى ایثار و فداکارى محسوب مى شود.

استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

۲پرسش: میخواهم نظر اسلام و سایر ادیان الهی را راجع به خودکشی بدانم ؟
پاسخ: حرام است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد



کلید خود کشی در اسلام چه حکمی دارد خود کشی در اسلام چه حکمی دارد خود کشی در اسلام چه حکمی دارد خود کشی در اسلام چه حکمی دارد خود کشی در اسلام چه حکمی دارد خود کشی در اسلام چه حکمی دارد خود کشی در اسلام چه حکمی دارد خود کشی در اسلام چه حکمی دارد خود کشی در اسلام چه حکمی دارد خود کشی در اسلام چه حکمی دارد خود کشی در اسلام چه حکمی دارد  عذاب خودکشی خودکشی در قرآن عواقب خودکشی در آخرت روح کسانی که خودکشی میکنند عاقبت خودکشی در قیامت خودکشی از دید روانشناسی گناه خودکشی در قران حکم خودکشی در ادیان مختلف

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. اصلان می گوید

    حاج آقا سلام یه سوال دارم جایی خواندم نوشته شده بود دخانيات از مصاديق بارز خودکشي است حال من ديگه بقیه را ننوشتم که زياد نشه حاج آقا آیا از نظر تعاریف درباره خودکشی مصرف دخانيات مصداق درستيه براي خودکشي که در اسلام که به آن وعده های عذاب ابدی داده شده؟!

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خیر، مصداق خودکشی واقعی نیست بلکه زمینه آسیب هست.
      کسی که به یکباره خود را بکشد این حرام است و جایز نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر