وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خواندن نماز باران با وجود پیش بینی هوا

0

خواندن نماز باران با وجود پیش بینی هوا

فهرست این نوشتار:

سوال : یکی از شبکه های ضد انقلاب در نوشتاری به نقد خواندن نماز باران با وجود پیش بینی هواشناسی کرده است، چه پاسخی به این قضیه دارید؟

پاسخ حجت الاسلام مهدی طاها:

مسئله بسیار ساده است علت این توهمات این است که با فلسفه دعاها آشنا نیستند، بدیهی است که دعا فقط برای آمدن باران نیست بلکه یکی از فلسفه های نماز باران درخواست افزایش باران از خداوند بخشنده و وهاب است. همانند کسی که شغل و درآمد دارد اما با خواندن دعای رزق و روزی از خداوند می خواهد که روزی مادی و معنوی او را افزایش دهد این توکل و توسل علاوه بر امید دادن هنگام نقص ها و کمبودها زمینه ساز استجابت دعا ها نیز هست. خداوند در قرآن کریم به بندگان امر می کند: «اُدْعونى اَسْتَجِبْ لَكُمْ»سوره غافر، آيه 60؛ بخوانيد مرا، تا پاسخ دهم شما را.

 امام على عليه السلام می فرمایند : اَعْلَمُ النّاسِ بِاللّه ِ اَكْثَرُهُمْ لَهُ مَسْاَ لَةً ؛ غرر الحكم ، ح 3260.
خداشناس ترين مردم، پر درخواست ترين آنان از خداست .

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله فرمودند: مِن سَعادَةِ ابْنِ آدَمَ اسْتِخارَةُ اللّه ِ و رِضاهُ بِما قَضَى اللّه ُ و مِن شِقْوَةِ ابْنِ آدَمَ تَرْكُهُ اسْتِخارَةَ اللّه ِ و سَخَطُهُ بِما قَضَى اللّه ُ؛ تحف العقول، ص 55. از خوشبختى انسان، درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست. و از بدبختى انسان است كه از خدا، درخواست خير نكند و به خواست او ناخشنود باشد.

در آیات و روایات به نقش بی نظیر نماز در حل مشکلات اشاره شده است. قرآن کریم می فرماید: «يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱسْتَعِينُوا۟ بِٱلصَّبْرِ وَٱلصَّلَوٰةِ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلصَّٰبِرِينَ»سوره بقره، آیه۱۵۳. ای افرادی که ایمان آورده‌اید! از صبر (و استقامت) و نماز، کمک بگیرید! (زیرا) خداوند با صابران است.

از امام صادق(علیه السلام) نقل شده: «هنگامى که با غمى از غم هاى دنیا روبرو مى شوید، وضو گرفته، به مسجد بروید، نماز بخوانید و دعا کنید، زیرا خداوند دستور داده: «وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاة».(«وسائل الشیعه»، جلد 8، صفحات 138 و 139، )
توجه به نماز و راز و نیاز با پروردگار، نیروى تازه اى در انسان ایجاد مى کند و او را براى رویاروئى با مشکلات نیرو مى بخشد.
در کتاب «کافى» از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: کانَ عَلِىٌّ(علیه السلام) إِذْا هالَهُ شَىْءٌ، فَزِعَ إِلَى الصَّلوةِ ثُمَّ تَلا هذِهِ الْآیَةُ وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاة: «هنگامى که مشکل مهمى براى على(علیه السلام) پیش مى آمد به نماز بر مى خاست سپس این آیه را تلاوت مى فرمود وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاة».(«کافى»، جلد 3، صفحه 480).

دعا هنگام آمدن باران
دعا هنگام آمدن باران

در روایات و آموزه های دینی مومن اینگونه معرفی می شود که دارای روحیه ای است که تمام خیر ها و خوبی ها را از خدا می داند و می خواهد. تمام  حاجات و نیازهای  خود را از خداوند باید خواست چنان كه خداوند به حضرت موسی می‌فرماید “یَا مُوسی سَلنِی كُلَّما تَحتَاجُ اِلَیهِ حَتَی عَلَفَ شَاتِكَ وَ مِلحَ عَجِینِك” (ابن فحد، عدة الداعی، صفحه 98) ای موسی هرچه نیاز داری از من بخواه حتی علف گوسفندت و نمك غذایت را.

البته این به معنی نفی علل و عوامل طبیعی نیست، تا ما راه درمان را یا راه های منطقی مثل تلاش برای تهیه غذا را که خود دین بدان دستور داده است را نفی کنیم. طبیعت ساخته‌ی خدا و منشأ‌ اثر بودن آن به اراده او بوده است و همه مطابق حكمت خداوند بجا آفرید شده و مؤثر گشته‌اند و معنا ندارد كه خداوند خود آنچه را كه آفریده و اثر داده را باطل كرده و از بین ببرد. آنچه که هست این است که این علل میانی تاثیر گزار است اما علت اصلی همه این علل؛ خواست و اراده تکوینی خداست که اگر اراده کند آتش سوزان برای ابراهیم پیامبر گلستان می شود.

مشکل این شیاطین انسی که این شبهات را مطرح می کنند ریشه اش عدم اعتقاد به خداوند است که غیر مستقیم با طرح این شبهات باطن خود را آشکار می کنند و گرنه اگر کسی اعتقاد به وجود خداوند داشته باشد اراده و دست غیب الهی او را در تمام امور می بیند و موثر می داند.

مشکل کشور ما نیامدن باران نیست، مشکل کم آمدن باران است لذا در زیر باران هم می توان از خداوند خواست که نظر لطف و عنایتش را بر مردم ایران زمین و سایر کشورهای مسلمان بیشتر داشته باشد. در ادعیه مثل صحیفه سجادیه امام سجاد دعاهایی برای هنگام باران نقل شده که مومن با خواندن آنها هم شاکر نعمت است و هم طلب فزونی رحمت را می خواهد. 

تجربه و تاریخ هم ثابت کرده که دعای جمعی مومنان این سرزمین تاثیر گزار است همانطور که شاهد بودیم با دست خالی مقابل صدام و یزیدیان زمان ایستادند و زمانی که ارتش تا دندان مسلح عراق به پشتوانه کفر و استکبار جهانی به ایران حمله کرد مردم مومن این سرزمین در راه خدا با ایمانی مثال زدنی ثابت قدم بودند و علاوه بر آن در مساجد و محافل مذهبی دعا برای سرنگونی و انتقام از این ظالم را داشتند که کمتر از سه دهه به عنایت خداوند به صورت باورنکردنی سرنگون شد و ما شاهدیم دعای مردم به استجابت رسیده است و مردم ما در چه قله عزتی هستند و آن ظالمان در زباله دان تاریخ دفن شده اند.

بنابراین نباید از آثار مثبت دعا که خداوند وعده استجابت داده غافل شد و در کنار آن همانگونه که در روایات اشاره شده باید توجه داشت بسیاری از مشکلات و گرفتاری ها از اعمال و رفتارهای ما و مخصوصا برخی از گناه های علنی در اجتماع ماست!، نیاز است از گذشته توبه کنیم تا خداوند هم عنایت کند و مشکلات را برطرف کند و بهترین توفیقات را شامل حال ما بگرداند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نماز باران چگونه خوانده می شود

دعای طلب باران و رفع خشکسالی

وضو گرفتن در زیر باران

احکام آب باران چیست 

غسل برای خواندن نماز باران

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.