وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خواستگاری از دختر هم دانشگاهی

0

خواستگاری از دختر هم دانشگاهی

راضى نشدن دختر

پرسش 36. بنده قصد ازدواج با يكى از دخترهاى دانشجو را دارم اما با توجه به اين كه ايشان شديدا مذهبى و مقيد است، به بنده وقت براى صحبت كردن و بيان نظرم نمى دهند و به بهانه هاى مختلف از صحبت كردن طفره مى روند. از طرفى بنده به سبب دورى راه نمى توانم از خواهرم براى اين كار كمك بگيرم. از طرفى با توجه به جو خانواده ما نمى توانم موضوع را در خانه مطرح كنم يعنى مادرم را براى صحبت با ايشان راضى كنم يعنى در صورتى كه بروند و جواب اين خانم نه كامل باشد تنها چيزى كه عايد بنده مى شود محدوديت شديد در رفت و آمد و بدبينى خانواده و بعضاً توهين و تحقير و كلاً نارضايتى پدرم است لذا مى خواهم اول از موضع اين خانم تقريبا مطلع شوم كه اصلاً حاضر  هستند به ازدواج و به من فكر كنند كه حداقل ارزش خراب كردن وجهه ام را در خانه داشته باشد مى خواستم كمكم كنيد. ضمنا بنده فردى را نمى شناسم كه از طرف بنده واسطه بشود يعنى هست اما در آن حدى نيست كه اين خانم نسبت به ايشان احساس كوچك ترى و حرف شنوى داشته باشند. لذا مانده ام هر هفته بايد مترصد زمانى باشم كه ايشان را تنها پيدا كنم و از ايشان براى تعيين وقتى براى صحبت دعوت كنم شما بگين چى كار كنم چى بگم كه نتونه نه بياره؟

در مورد موضوع مدّ نظرتان نكات زير را پيشنهاد مى كنيم:

1. رفتار آن خانم صحيح و مورد قبول است و در تأييد اين رفتار همين بس است كه اگر خواهر خودتان به جاى ايشان بود و كسى مى خواست به طور مستقيم همين خواسته را داشته باشد و خواهرتان به سادگى جواب مثبت مى داد، مطمئنا شما او را سرزنش مى كرديد. لازمه حيا و عفت خانم ها همين است كه در اين گونه تصميم گيرى ها شتاب زده و به تنهايى اقدام نكنند.

 

 

2. آنچه موجب اين نوع قضاوت شده ممانعت و يا مانع موهوم خانوادگى شما است كه گمان مى كنيد مطرح نمودن اين مطلب در منزل موجب دردسرتان مى شود در حالى كه اين چنين نيست و نبايد باشد. شما قبل از اين كه نام شخص خاصى را بر زبان بياوريد اصل ازدواج را در خانواده مطرح كنيد و نظر مساعد آنها را درباره اصل ازدواج جلب نماييد و بعد از گذشت مدتى بپرسيد پس من با چه كسى ازدواج كنم؟

 

و… بعد از مدتى كه اين حرف ها را در خانواده مطرح نموديد آن وقت نام اين خانم به شكل كلى همراه با ابهام (نه علاقه و دلدادگى) بر زبان آوريد و منتظر واكنش آنها باشيد؛ يعنى، گام به گام پيش برويد و هرگز احترام به خانواده و همراهى آنها را از دست ندهيد.

 

 

3. فعلاً تا آماده شدن فضاى خانواده و فقط به منظور از دست ندادن اين مورد دو كار را انجام دهيد:

الف. در مورد اين شخص بدون دلدادگى تحقيق نماييد و يقين كنيد كه ايشان مى تواند همسر مناسبى براى شما باشد. توجه داشته باشيد كه راه شناخت افراد، ارتباط مستقيم نيست بلكه ارتباط مستقيم به شناخت صحيح آسيب مى رساند.

ب. با يكى از افراد سرشناس در دانشگاه موضوع را مطرح نماييد تا او نقش واسطه را ايفا نماييد و زمينه شناسايى را فراهم آورند (نه ارتباط) و در واقع موضوع را بر اساس نظر يك فرد قابل اعتماد با آن خانم مطرح نماييد تا او هم اعتماد نمايد و براى شما حساب باز نمايد. به طور مثال مى توانيد به مسئول نهاد دانشگاه يا معاون فرهنگى يا يكى از دوستان متأهل داراى جايگاه و سابقه ارزشمند و قابل اعتماد مراجعه كنيد تا به شما در اين مورد كمك كنند.

 

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.