وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خمس مبالغی که به صندوق وام خانگی داده می شود

0

خمس مبالغی که به صندوق وام خانگی داده می شود

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

محاسبه خمس وام صندوق های خانوادگی

پرسش : در وام قرض الحسنه ی صندوق های فامیلی که اعضاء آن هر ماه پولی می دهند و در همان ماه قرعه کشی شده و به یک نفر وام داده می شود؛ سوال این است زمانی که وام به اسم فرد در آمد، خمس پول هایی را که از شروع قرض الحسنه تا آن ماه می داده را باید بدهد؟ به عنوان مثال ماه پنجم وام را گرفته و هر ماه صد هزار تومان میداده است.آیا باید خمس این پانصد هزار تومان را بدهد؟

پاسخ :

آن مقدار از وام که متعلق به خود اوست و قبلا در صندوق برای خودش پس انداز شده است در صورتی که سر سال خمسی قابل وصول نبوده باشد، جزء در آمد سال وصول وام محسوب می شود که اگر تا سال خمسی مصرف نشود مشمول خمس است (در صورتی که سر سال خمسی، پس انداز مزبور قابل وصول بوده، باید خمس آن را فورا بپردازد) و آن مقدار از وام که به او داده اند و جنبه قرض الحسنه دارد به مقداری که اقساطش پرداخت شده و معادلش تا سال خمسی موجود است، خمس دارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

 پرسش: در یک صندوق خانوادگی شرکت کردم و هر ماه مبلغ ثابتی می دهم تا بعدا اسم من در قرعه کشی دربیاد و مبلغ را یک جا دریافت کنم، ایا به مبالغی که هر ماه پرداخت می کنم و هنوز اسمم در نیامده خمس تعلق می گیرد؟


پاسخ: آنچه هر ماه مى پردازید در واقع به کسى که نوبتش رسیده است قرض مى دهید و هرگاه نوبت شما شد نسبت به آن مقدارى که به افراد قرض داده اید قرض خود را از آنها پس می گیرید ، و بقیه مبلغ دریافتی قرض گرفتن از دیگر اعضاء است ، پس هرگاه نوبت شما شد به مقدارى که قبل از سر سال خمسى پرداخته بودید خمس آن فورا واجب است.

  • منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام خمس

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.