وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خصوصیات بهترین زنان از دیدگاه اسلام

جابربن عبدالله مي گويد: با جمعي در خدمت پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله بوديم آن حضرت فرمودند :
بهترين زنان شما داراي اين ويژگي هاست :
فرزند آور، بسيار مهربان ، پاكدامن ، عزيز در ميان فاميل ، متواضع و فروتن با همسر، زينتگر براي همسر، خود نگهدار در برابر نامحرم ، حرف شنوايي از شوهر، فرمانبردار از همسر، كاملا در اختيار شوهر به هنگام تنهايي با او (پاسخگوی نیازهای جنسی شوهر) .

0

خصوصیات بهترین زنان از دیدگاه اسلام

فهرست این نوشتار:

از دیدگاه اسلام، بهترين زنان از نظر نجابت و پاکيزگي چه خصوصياتي دارند؟

پرسشگر گرامي در پاسخ به سوالي كه مطرح كرده ايد و براي آشنايي با خصوصیات بهترين زنان به خدمت رسول خدا صلي الله عليه و آله مي رويم و با هم گوش جان به كلام جان بخشش مي سپاريم.
جابربن عبدالله مي گويد: با جمعي در خدمت پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله بوديم آن حضرت فرمودند :
بهترين زنان شما داراي اين ويژگي هاست :
فرزند آور، بسيار مهربان ، پاكدامن ، عزيز در ميان فاميل ، متواضع و فروتن با همسر، زينتگر براي همسر، خود نگهدار در برابر نامحرم ، حرف شنوايي از شوهر، فرمانبردار از همسر، كاملا در اختيار شوهر به هنگام تنهايي با او (پاسخگوی نیازهای جنسی شوهر) .
اكنون براي درك بيشتر اين كلام نوراني رسول اكرم صلي الله عليه و آله نگاهي ديگر به اين صفات مي افكنيم و از زبان مبارك آن حضرت و خاندان پاكش به تشريح آنها مي پردازيم.

1 – فرزندآور

در فرهنگ روايات ، دختر تا زماني كه در خانه پدر به سر مي برد (حسنه) است؛ اين امانت الهي هرگاه پا به خانه شوهر گذاشت به مقام همسري دست مي يابد و البته پاسداري از اين مقام شرايط خاصي دارد كه تحصيل آنها مايه كمال و فضيلت زن است . سومين دوره اي كه زن بعد از دوران دختري و همسري به آن منتقل مي شود، دوران پر افتخار و مسئوليت ساز مادري است . مقام مادر از آن كسي است كه محيط مقدس خانه را با به دنيا آوردن و پرورش دادن فرزندان ، كه پاره هاي تن و جان او هستند، صفا و رونق بخشد؛ و روشن است كه هرچه تلاش زن در اين دوره مادر بودن، افزون باشد، پاداش اخروي او نيز بيشتر و تقربش به پروردگار افزونتر است و اين ابتدای گفتار رسول خدا صلي الله عليه و آله است كه فرزند آوري را از صفات خوب زن برمي شمرد. چرا كه اين ويژگي ، زن را به مقام مادر شدن ارتقا مي دهد و تا آنجايش رهنمون مي سازد كه خود آن حضرت در گفتار ديگري مي فرمايد: بهشت در زير گامهاي مادران است .

2 – بسيار مهربان

محبت و دوستي و مهرباني ، شاه كليد نفوذ در دلهاست . هيچ چيزي به قدر مهرباني كارآيي ندارد. درهاي بسته و چهره هاي گرفته با اين ابزار گشوده و باز مي شوند.
در فرهنگ دوستي و محبت ، همه چيز با معني و پيام دار است؛ گاه با يك اشاره و با يك كلمه و يا یک جمله مي توان صحنه را عوض كرد و به آساني ، در دل ديگران راه يافت .
رسول اكرم صلي الله عليه و آله مي فرمايد : بهترين زن ، آن است كه بسيار مهربان و صميمي باشد. طبيعي است كه منظور، به كار گرفتن اين سرمايه در خدمت جذب شوهر است. محبت شوهر به همسر خود از طبيعي ترين انواع دوستي هاست و اگر با دوستي و مهرباني سرشار از طرف زن همراه باشد، هيچ كينه و بي مهري اي برجا نمي ماند. ثمره اين اظهار دوستي و صميميت ، لبريز شدن كانون دل و فضاي خانه از آرامش و سكون است و در چنين دل و خانه اي اضطراب و بي قراري راهي براي نفوذ ندارد. در روايت ديگري ، پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله يكي از صفات بدترين زنان را كينه و حقد معرفي مي فرمايد . زني كه پيوسته چشم انتظار گرفتن عيب و نقطه ضعف است ، تا به وسيله آن همسرش را سركوب و توبيخ و سرزنش كند، داراي يك صفت منفي و مخرب است و طبيعي است كه با چنين برخوردهايي جز ناآرامي و اضطراب ، بذر ديگري در زمينه زندگاني مشترك كاشته نمي شود.

3 – در اوج پاكدامني

عفت حالتي است نفساني كه بازدارنده از غلبه شهوت است. عفيف، انساني است كه با تلاش پي گير، به مقامي دست يافته كه خود را در اختيار خواسته هاي نفساني قرار نمي دهد. روح چنين شخصي آن چنان در اوج است كه به آساني از آنچه ناپسند و نامشروع است چشم مي پوشد؛ اگر چه توان انجامش را دارا باشد. اين مبارزه با نفس كه جهاد اكبر است چنان فضيلتي دارد كه صاحب اين مقام در مقايسه با مجاهد در جبهه جهاد اصغر، كه مبارزه با دشمن خارجي است ، از امتياز برخوردار است. به اين روايت بنگريد :
حضرت اميرالمومنين مي فرمايند: جهادگري كه در راه خدا به شهادت رسيده ، پاداشش ، برتر از توانگري نيست كه با داشتن قدرت، عفت ورزيده است؛ دور نيست كه عفيف فرشته اي از فرشتگان باشد .
ارزشمندي صفت عفت – با توضيحي كه داده شد – براي يك زن روشن است . هر زني لازم است كه اين ويژگي را در زندگي مشترك به نمايش ‍ بگذارد و از اين راه ، فكر و ذهن و دل همسرش را از هر نوع پندار و توهم و وسوسه پوچ احتمالي و بي اساس پاكسازي كند و زمينه پيدايش و رشد هر نوع احساس بدبيني را از ميان ببرد. آرامش رواني از آن مردي است كه اين ويژگي و خصلت را – كه انسان را تا مرز فرشتگان اوج مي دهد – در همسر خويش بيابد.

4 – عزيز در فاميل

در مفهوم عزت، يك نوع نفوذ ناپذيري نهفته است؛ زمين سختي كه چيزي در آن موثر نيست ، داراي صفت عزت است. اين حالت ، همانند تمامي صفات خوب ديگر، اگر از منبع اصلي سرچشمه بگيرد پايدار و ماندني است وگرنه زودگذر و از بين رفتني خواهد بود.
در فرهنگ قرآن ، عزت حقيقي از آن خداوند و پيامبر او و مومنان است. خداوند كانون همه خوبي هاست و همه اين خوبي ها از او به پيامبرش و مومنان سرايت مي كند. ايمان ، شرط اصلي عزت است و در سايه بندگي خداست كه سربلندي انسان تأمين مي شود.
شايد عزيز بودن زن كه در كلام رسول خدا صلي الله عليه و آله از ويژگي هاي زن خوب و شايسته معرفي شده است به اين معني برگردد كه ايمان حقيقي يك زن از او در ميان فاميل چهره اي ساخته باشد كه مورد نظر و احترام و تكريم همه و داراي عزت و سرفرازي باشد. طبيعي است مردي كه اين موفقيت مطلوب را براي همسرش در ميان فاميل شاهد است و زني كه از اين چنين جايگاه رفيعي برخوردار است ، هر دو در محيط مقدس خانه ، آرامش و امنيت را به وضوح احساس مي كنند.
نقطه مقابل اين زن ، زني است كه بر اثر سوء رفتار و گفتار و عملكردهاي ناشايسته و موضعگيري و اقدامهاي ناپسند و نابخردانه خود را در ميان فاميل و آشنايان خوار و ذليل كرده است . چنين زني در روايت ديگري از رسول اكرم صلي الله عليه و آله داراي خصلتي از خصال بدترين زنان است .
زني كه در ميان فاميل اعتباري ندارد و با چشم حقارت و خواري به او مي نگرند براي خود نيز شخصيت قابل اعتمادي را باور ندارد و هيچگاه موفق نخواهد شد كه بدون سرمايه لازم كه ، همان عزت و متانت و موقعيت خانوادگي است ، محيط خانه را محلي مناسب براي آرامش جسم و روح همسرش قرار دهد.

5 – فروتن با همسر

ارزش هر صفت و عمل نيكويي در اين است كه آدمي آن را از روي آزادي و اختيار انجام دهد. كسي كه مجبور است خوب باشد و كار نيك انجام دهد، شايد براي ديگران مفيد باشد، اما امتيازي براي خود او محسوب نمي شود. نرم خويي و تواضع و فروتني انسان نيز وقتي پسنديده و ارزشمند است كه با انتخاب و آزادي همراه باشد.
قرآن كريم مومنان را از اين جهت كه در برابر يكديگر خاضع و فروتن و نرم هستند مي ستايد و روشن است كه مومن حقيقي با تلاش و مجاهده به اين خصلت پسنديده دست مي يابد.
نرم بودن زن در محيط زندگاني مشترك ، در برابر شوهر، اگر از روي شناخت و اختيار و عمل به وظيفه شوهرداري باشد خصلت پسنديده و كار ارزشمندي است. زني كه به آساني در برابر خواسته هاي مشروع و معقول شوهر شكل مي پذيرد و از خود مقاومتي نشان نمي دهد صاحب فضيلت است و محيط مقدس خانه با اين روحيه تسليم و گذشت و حق پذيري ، زمينه پرورش و رشد و آرامش را بهتر فراهم مي سازد.

6 – زينتگر براي شوهر

خودآرايي و تزيين در نهاد زن قرار گرفته است ، اما زن به عنوان جنس ‍ مخالف مرد، حتي اگر خود را نيارايد، باز هم جذاب و داراي كشش است؛ به همين جهت در اولين مراسم خواستگاري در آفرينش – داستان خلقت آدم و حوا – ديديم كه چگونه آدم، همنشيني و نگاه به حوا را مايه انس و آرامش ‍ خويش يافته بود، و آن را به خداوند اظهار داشت . اين سرمايه خداداد بايد در مسير تثبيت زندگاني مشترك به كار رود. اگر زندگي مشترك فقط سپري نمودن چند ساعت و چند روز بود، شايد سهل انگاري و بي اعتنايي مشكل آفرين نبود؛ اما زندگاني دراز مدت زن و شوهر بايد پيوسته همراه با جاذبه عشق باشد تا هيچ گاه گرد و غبار بي ميلي و بي اعتنايي و دلسردي و نااميدي بر صفحه درخشان آن ننشيند.
استفاده از زينت و آرايش ، جذابيت زن را تقويت مي كند و بر همين اساس ‍ است كه رسول خدا صلي الله عليه و آله يكي از صفات زن خوب را خودآرايي براي شوهر بيان مي كند. زيرا مردي كه به همسرش عشق و مهر مي ورزد، بيگانه را به حريم دل خود راه نمي دهد. در اين حال ، بر سراسر زندگي آن دو، ابر آرامش و اطمينان سايه مي گسترد و اينجاست كه آرام بخش بودن گل وجود زن ، مفهوم و عينيت پيدا مي كند.
اهميت آراستگي زن براي شوهر تا آنجاست كه در فرهنگ اسلام ، زن با هيچ بهانه اي نمي تواند درباره انجام اين وظيفه در قبال همسرش بي اعتنا يا بي توجه باشد. البته شرايط مختلف زندگي، مقتضي گونه هاي مختلف عمل به اين وظيفه و خواهان برخورد شايسته و بايسته زن در آن شرايط مي باشد.

7 – خود نگهدار در برابر نامحرم

بيشتر اين چنين است كه تا آدمي ، حريم خود را نشكند، ديگري جرأت تجاوز به حريم او را نمي يابد. در مرزهاي جغرافيايي نيز عبور دشمن از آن قسمت كه تحت حفاظت و ديدباني نيست ، آسان تر صورت مي گيرد. اگر انساني درباره هر برخوردي هيچ گونه عكس العمل و حساسيتي نشان ندهد، ديگران براي حفظ متانت و وقار و موقعيت او كمترين اعتباري قائل نخواهند شد .
زن گل است ؛ آن هم فقط براي استفاده صاحب شرعي و قانوني اش . ارزش ‍ اين گل به آن است كه اختصاصي است و تنها براي يك نفر به نام شوهر؛ غير از شوهر هر كه باشد، ارتباط زن با او نبايد به گونه اي باشد كه زن با شوهر دارد. رعايت اين امر مهم را پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله از صفات خوب زن مي داند، زن بايد در برابر نامحرم ، دژ و سنگر نفوذ ناپذير باشد. به راستي اگر تمامي زنان با تمامي نامحرمان و بيگانگان اينگونه باشند آيا ديگر جايي براي بدگماني و بي اعتمادي ، كه زمينه ساز ناآرامي و اضطراب است ، يافت مي شود؟!

8 – حرف شنوايي از شوهر

از صفات بسيار خوب پيامبر خدا صلي الله عليه و آله كه حتي دستاويز مخالفان و دشمنان اسلام نيز شده بود، حرف شنوايي بسيار آن حضرت بود؛ به نحوي كه مي گفتند پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فقط گوش است .
اين خصلت بسيار پسنديده اي است كه آدمي قبل از هر نوع اظهار نظر و موضع گيري ، گفتار ديگري را بشنود و نشنيده به قضاوت ننشيند. گوش ‍ براي شنيدن است و عقل براي انتخاب بهترين و پيروي از آن ، و خداوند در قرآن به بندگاني كه چنين هستند بشارت داده است .
زن و مرد قبل از اينكه در كانون خانه، رابطه همسري داشته باشند، دو انسان داراي ادراك و فهم اند ، و بايد حرف حق را از يكديگر بپذيرند تا حق حاكم باشد نه تمايلات و سليقه هاي شخصي؛ زن خوب آن است كه حرف شوهر را مي شنود – اگر چه نوبت به اجرا و عمل نرسد – و اين خود امتياز است . زني كه اصلا ظرفيت و آمادگي شنيدن حرف همسر را ندارد، از اين امتياز محروم است و از ديدگاه رسول خدا صلي الله عليه و آله يك درجه از خوبي را دارا نيست .

9- فرمانبردار از همسر

در فرهنگ قرآن كريم ، مرد نسبت به زن قوام است، اگر چه زندگاني زن و مرد، مشترك است ، اما قيام اين بناي مقدس و تكيه گاه اصلي از نظر تدبير و سرپرستي و اداره امور و اعمال مديريت از آن مرد است . بر اين اساس ، فرمان و امر به دست اوست . طبيعي است مردي كه فرمان به بدي و حرام و نامعقول و ناپسند مي دهد، فرمانبرداري از او در اين حوزه و قلمرو نيست و فرمانش مطاع نخواهد بود.
زني كه در برابر فرمان شوهر، يعني دستورهاي مشروع و معقول او فرمانبردار است، از نظر روحي آرام تر است ، تا زني كه پيوسته مصمم است كه حرف آخر را او بزند، اگر چه ناحق باشد، و هيچ حرفي را از همسرش نپذيرد و به كار نبندد، اگر چه حق باشد.
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله اطاعت زن از فرمان همسر را نشانه خوبي زن مي داند چرا كه اين فرمانبرداري پايه هاي زندگي مشترك را كه بايد دائما بر شالوده هاي دوستي و صميمت و آرامش استوار باشد تثبيت مي كند.

10- كاملا در اختيار شوهر به هنگام تنهايي با او (پاسخگوی نیازهای جنسی شوهر)

سراسر جهان هستى ، سرشار از نعمتهاى بى شمار خداوند مهربانى است كه هر چيز را كه در جاى خودش نيكو آفريده و همه چيز را براى تكامل و رشد انسان مسخر او كرده است. حقيقت سپاس هر نعمت ، به كار بستن آن در مسيرى است كه نعمت بخش ، خرسند است . اين چنين است كه شكر نعمت ، مايه افزونى و بركت و رشد آن و مفيد براى صاحب نعمت و ديگران خواهد بود.
خداوند حكيم، زن را به گونه اى آفريده است كه توانايى ايجاد محيط آرام و مطمئن براى خود و مرد را در اختيار دارد، و بر اين اساس ، تنها پاسخگوى نيازهاى جنسى هر مردى را، فقط زن همان مرد، مقرر كرده است و اين نعمت و موهبتى است كه خداوند در وجود زن قرار داده است. شكر اين نعمت به آن است كه در مسير رضايت خداوند متعال به كار گرفته شود. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله كه سخنگوى وحى است اين مسير را تبيين كرده است و مى فرمايد: از نشانه هاى بهترين زن آن است كه به هنگام تنهايى با همسرش، كاملا در اختيار خواسته هاى او باشد.
يعنى خودش را پيشكش او كند و از هر گونه بخل و تنگ نظرى و سختگيرى هاى بى اساسى كه مهر و محبت و آرامش را مى ميراند، پرهيز داشته باشد، و سخاوتمندانه پاسخگوى نيازهاى جنسى همسرش باشد. شايد حساسترين مساله در زندگى مشترك كه مى تواند بسيارى از مشكلات را حل كند و از بروز بسيارى از مسائل پيشگيرى كند، همين مساله باشد. پيشوايان معصوم دين مقدس اسلام نيز بر اين بخش تاكيد بيشترى دارند و هر موضوعى كه بتواند براى زن انگيزه يا بهانه اى براى كوتاهى در اين رسالت باشد، از نظر منطق اسلام محكوم و ناپسند است
به نظر مي رسد مطرح ساختن مساله حيا و خجالت در اين زمينه يكى از قوى ترين توجيهاتى است كه زنان در اختيار دارند، و گمان مى برند تحت پوشش اسم حيا و در پناه اين توجيه در تنهايى با شوهر مى توانند رسمى تر و جدى تر برخورد كنند. امام صادق عليه السلام در اين زمينه مى فرمايد: بهترين زن آن است كه به هنگام تنهايى و خلوت با شوهر، هر گونه حيا و خجالت را از خود جدا سازد، ولى درغير اين حالت ، همراه با شوهر، خود را به زيور حيا بيارايد.
اهميت مساله پاسخگويى زن به نيازهاى جنسى مرد تا بدانجاست كه در قرآن كريم ساعاتى از شبانه روز، به عنوان ساعات اختصاصى و خلوت كردن زن و شوهر با هم معرفى شده است و در اين ساعات، ممنوعيت ورود به جايگاه خصوصى زن و شوهر – پدر و مادر – اعلام شده و همه، حتى كودكان نابالغى كه قدرت تشخصى مسائل جنسى را دارند، و خدمتكاران زن و مرد در هر خانه ، بايد با اجازه وارد شوند و اين همان محل استراحت زن و شوهر، يا اتاق خواب است كه نقش تربيتى و تسكينى و آرام بخشى آن در زندگى مشترك ، بى نياز از توضيح است. .قرآن كريم مى فرمايد: اى كسانى كه ايمان آورده ايد! خدمتكاران « غلامان و كنيزان و كودكان نابالغ در اوقات سه گانه قبل از نماز صبح و ظهرگاهان كه لباس خود را زمين مى گذاريد و بعد از نماز عشا كه سه وقت پنهانى و اختصاصى براى شماست بايد اجازه ورود بگيرند». (سوره مبارکه نور/آیه شریفه 58).
اسلام عزيز مساله انس زن و شوهر با يكديگر و خلوت كردن آن دو با يكديگر را آن قدر مؤ ثر و داراى نقش مى داند كه از ديدگاه معصومين عليهم السلام اين بخش از زندگانى مشترك از اسباب موفقيت مرد، در قسمتهاى ديگر، – عبادت و تحصيل معاش و … – به حساب مى آيد.
اسلام براى دستيابى به اين هدف ، برنامه هاى ظريف و حساس و جذابى براى زن و مرد تدارك ديده كه اگر واقعا به آنها عمل شود، و مرد در خانه كه در فرهنگ قرآن محيط آرامش است از نظر روحى و جنسى و … اقناع شود و بدون هيچ اضطراب و دغدغه اى در جامعه حضور پيدا كند، هيچ گاه مشكلى براى چنين خانه و جامعه اى از نظر مسائل خانوادگى رخ نمى دهد. در اين زمينه روايات جالبى هست كه هيچ مشاور با تجربه در امور خانواده و هيچ روانشناس و روانكار و دقيقى نمى تواند چنين دستورالعملهايى صادر كند
اسلام حتى به زن اجازه نمى دهد كه به بهانه طولانى كردن نماز از پاسخگويى به خواسته – جنسى – شوهر سرباز زند. و حتى رسول خدا صلى الله عليه و آله درباره زنى كه در برابر خواسته و نياز (جنسى) شوهرش آن قدر مكث و درنگ مى كند و مرتب وعده مي دهد تا همسرش به خواب مى رود، چنين مى فرمايد : پيوسته فرشتگان او را لعنت مى كنند تا همسرش از خواب برخيزد.
موفق باشید. باز هم با ما بگویید.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.