وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم گره زدن لباس احرام

0

حکم گره زدن لباس احرام

لگو احکام حج و عمره

گره زدن لباس احرام‏

 

299- گره زدن لباس احرام، اشكال ندارد[1] ولى بنابر احتياط واجب،[2] لنگ را به گردن گره نزند؛و اگر از روى جهل يا نسيان گره زد، احتياط آن است كه فوراً باز كند، و احرامش صحيح و كفّاره ندارد.
 

 

[1] ( 5). آيات عظام بهجت، تبريزى، خويى، سيستانى: احوط اين است كه آزار( لنگ) خويش را به گردن خود بلكه مطلقا گره نزند، ولو بعض آن را به بعض ديگر. و با چيزى مانند سنجاق نيز آن را به هم وصل نكند. و احوط اين است كه ردا نيز گره زده نشود، ولى فرو كردن سوزن يا سنجاق در آن عيبى ندارد

آية الله صافى، آية الله گلپايگانى: سنجاق زدن و گره زدن حوله احرام و سنگ گذاشتن بين دو طرف حوله، به نحوى كه حوله به صورت يقه پيراهن در آيد جايز نيست، و نيز نبايد پارچه احرام را چاك داده و مانند پيراهن بپوشد، بلى قرار دادن سنگ كوچك، در جامه احرام براى آن كه آن را سنگين كرده، و ردا را حفظ نمايد مانعى ندارد.
[2] ( 6). آية اللَّه خامنه ‏اى: بستن لنگ به گردن جايز نيست ولى گره زدن لباس احرام يا گذاشتن سنگ يا چيز ديگر در ميان آن و بستن با نخ( چنانچه براى بستن جلوى رداء معمول است) اشكال ندارد و همچنين بستن با سنجاق.
 

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا



 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.