وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم کسب درآمد از طریق پیش بینی سهام

18

حکم کسب درآمد از طریق پیش بینی سهام

مطابق نظر آيت الله خامنه ای
مطابق نظر آيت الله خامنه ای

سؤال: دربعضی سایت ها مقداری پول میگذاریم و پیش بینی می کنیم که نمودار سهام در یک یا چند دقیقۀ آینده رشد خواهد کرد، اگر پیش بینی درست باشد، به ما سود تعلق میگیرد وگرنه، ضرر میکنیم، آیا چنین درآمدی حلال است؟ ( ضمنا پول معامله شامل دلار یا یورو و…میباشد)

جواب: سود را مالک نمی شوید.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.

خرید و فروش سهام در بورس اوراق بهادر در کوتاه مدت با استفاده از تحلیل تکنیکال(تحلیل تکنیکال:روشی برای پیش بینی قیمت در بازارها و نمودارهایی هست که روند ارزش سهام و حجم معلات در بازار را نشان می‌دهد ۷۰درصد مواقع درست جواب میدهد) که در پنل کارگزاری قابل دسترس هست و یا نوسان گیری در بورس سود کنیم، آیا سودی که بدست بیاریم حلال هست؟(مثلا من سهامی را زیر نظر داشته باشم هر وقت به کف قیمتش رسید با استفاده تحلیل تکنیکال پیش بینی کنم بخرم و هر وقت به اوج قیمتش رسید، خواست قیمتش کاهش پیدا کند، بفروشم). آیا این معامله کردن صحیح است؟

پاسخ: از آنجا که نوسان گیری در بازار بورس روش های مختلفی دارد در صورتی اشکال ندارد که مخالف قانون و مقررات مربوطه نباشد.

منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

18 نظرات
  1. Javad می گوید

    با سلام
    اگر سهمی بدون اینکه ارزش ذاتی داشته باشد و رشد کند و ما ازآن سود کنیم آیا این سود حلال است؟ مرجع تقلید آیت الله خامنه ای

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      باید مطابق قوانین کشور باشد و بر اساس معاملات صحیح شرعی باشد.
      در این مسئله با دفتر استفتائات آیت الله خامنه ای تماس حاصل فرمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. Ava می گوید

    سلام و خسته نباشید…. جناب در خصوص نوسانگیری فرمودید، اگه سهامی رو گرفتیم و قیمت افزایش یافت و فروختیم سود آن مانعی ندارد ولی بالعکس آن چی یعنی اگه سهامی رو قبل از ریزش قیمت آن بفروشیم..؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      فروش قبل از ریزش اشکال ندارد، اما نمی تواند در فروش به دیگران آنچه خلاف واقع هست را بیان کند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. مجتبی خداداد می گوید

    سلام، طاعات و عبادات قبول
    خرید و فروش سهام در بورس اوراق بهادر در کوتاه مدت با استفاده از تحلیل تکنیکال(تحلیل تکنیکال:روشی برای پیش بینی قیمت در بازارها و نمودارهایی هست که روند ارزش سهام و حجم معلات در بازار را نشان می‌دهد ۷۰درصد مواقع درست جواب میدهد) که در پنل کارگزاری قابل دسترس هست و یا نوسان گیری در بورس سود کنیم، آیا سودی که بدست بیاریم حلال هست؟(مثلا من سهامی را زیر نظر داشته باشم هر وقت به کف قیمتش رسید با استفاده تحلیل تکنیکال پیش بینی کنم بخرم و هر وقت به اوج قیمتش رسید، خواست قیمتش کاهش پیدا کند، بفروشم).
    با تشکر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      مقلد کدام یک از مراجع عظام تقلید هستید.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. مجتبی می گوید

        آیت‌الله خامنه‌ای

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          سوال شما از دفتر حضرت آیت الله خامنه ای استفتاء شد، لطف کنید حدود یک هفته آینده از طریق همین صفحه مجدد سوال بفرمایید.
          وفقکم الله لکل الخیر

  4. حسین می گوید

    باعرض سلام جناب آقای طاها حضرتعالی فقط ازجواب طفره میرویداین جوابارو به عوام مردم بدید این جوابها اصلاقانع کننده نیست اصلا بحث مااین نیستکه کاری را مجلس تصویب کرده یانه اگر مجلس فرداتصویب کند که شراب حلال هست پس شراب حلال میشود یعنی شما طرز تفکرتون این هست این جوری ازدین سیانت میکنیدمن اصلا به مجلس کاری ندارم مگر شرع ما ازمجلس اومده شرع ما ازقرآن و روایات هست بنده مطالبم راخیلی واضح عرض میکنم این نوع معاملات که مفصلا شرح دادم درشرع قطعا حلال نیست مگر درشرع حضرتعالی این جور باشدحضرتعالی نمیخاهید جواب بدهیدومحافظه کاری میکنید این مطالب رابنده به هرشخص گفتم البته اونایی که واقعا حلال حرام سرشون میشه میگن این کارا دزدی وکلاهبرداری هست مگر کسانی که دربورس هستند وسودهای کلان ومفت میکنند توجیه میکنند بانکهارا هازمانی میگفتید حلال هست بعد سی سال که مردم حرام خور شدند آمدید گفتید بانکها رباهست شما بامجلس چیکاردارید شما ازنظر شرعی واقعا بررسی کنید آقای عباسی دریکی ازسخرانیهاش میگه مراجع دردیداربارییس مجلس گفته اند هشتاددرصد اقتصادایران رباستخداراشاهد میگیرم بنده وظیفه خودم دانستم که این مطالب رابه عرض شمابرسانم وشما مراجع را درجریان بگزارید ویک فکری برای این مسعله بکنند

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم برادر عزیزم
      دقت بفرمایید، بنده حکم شرعی رو آگاه هستم عرض می کنم که اگر معاملات بر اساس فعالیت اقتصادی درست و سهم ها نیز با پشتوانه شرعی فروخته بشود، اشکال ندارد و ترقی و سود حاصل از خرید و فروش سهام نیز اشکال ندارد. عزیزم این نظر بنده فقط نیست نظر مراجع عظام تقلید درباره معاملات بورس هست که در لینکی که خدمتتون داده شد موجود هست. حالا حضرتعالی می فرمایید من آگاه هستم که بورس شیوه ای دیگر دارد و معاملات سوری هست، عزیزم ادعای بزرگی هست، ما از شما می خواهیم که مستندات خود را به دفتر مراجع ارائه کنید و کسب تکلیف کنید. ضمنا حرمت شراب ذاتی هست چه ربطی به این معاملات دارد که می تواند هم حلال و هم حرام باشد!. محافظه کاری هم نیست. عزیزم، دقت کن، عرض کردم مجلس تصویب کند و شورای نگهبان هم تایید کند، اعضای شورا عالمانی وارسته و دین شناس هستند. پس بنده درست عرض کردم، متاسفانه شما بخشی نگر و دارای سوگیری هستید، ابتدا قوانین در این زمینه را نگاه بکنید، اگر اشکالی در قوانین نیست و در رفتار برخی شرکت هاست، کل بورس را زیر سوال نبرید و رفتار همان شرکت ها را غیر شرعی بدانید. با زبانی ساده عرض کردم. در هر حال تماسی هم با دفتر مرجعتان داشته باشید و توضیحات دقیق و تفصیلی را از ایشان بپرسید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  5. حسین می گوید

    باعرض سلام جناب حاج آقای طاها این جواب بنده نشد بنده سوالم این هست که درصورتی که معاملات دربورس به این نحوباشد که هست چه حکمی دارد فرد وقتی سهام کارخانه را میخرد این معنیش چیست چه چیز کارخانه راخریده است اگرسهم کارخانه راخریده است باید به خریدار سود بدهد تا این خریدن سهام معنی داشته باشد اصلا بعضی ازکارخانه هاورشکسته هستند کار نمی کنند وسهامشان باقیمتهای بالا خریدوفروش میشود این که دیگر چیز واصحی است کارخانه سهامش رافروخته به مردم وکشیده کنار یعنی کارخانه ازخودش پولی به سهمدارها نمیدهد فقط سهامش را مردم به همدیگر میفروشند ومردم ازهمدیگر سود میگیرند این که دیگر خیلی واضح هست این کجا یش سهام هست بنده فکر میکنم معنی سهام را اینجوری توضیح نداده اند به حضرتعالی خودتان میتوانید تحقیق بکنید این معاملات ازلحاظ شرعی کجا شد حلال کارخانه ای که کار نمیکند این سودها ازکجا می آید واصح هست کسی که ضرر می کندازپول او به جیب منفعت کننده است وغیرازاین نیست بنده خوب تحقیق کرده ام این حرف اونهایی هست که سالها دربورس هستند وخودشان این طور منفعت می کنند واقعا جواب قانع کننده ای بدهید خیلی ممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      دقت کنید، اگر سودها سوری هست و پشتوانه شرعی نداشته باشد درآمد محل اشکال هست. اما بحث ما روی بورس بر اساس قوانینی هست که مجلس تصویب کرده و شورای نگهبان تایید کرده باشد. اگر مطابق قوانین باشد بورس و درآمد آن اشکال ندارد. اگر غیر از این هست باید دقیق از دفتر مراجع استفتاء بفرمایید. پس حکم شرعی بورس اسن هست اگر بورس هرگاه مربوط به سهام کارخانه ها باشد، سرمایه گداری در آن مانعی ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  6. حسین می گوید

    باعرض سلام خدمت حاج آقاطاها معاملاتی که دربورس میشود بهاین شکل هست که کسی وقتی سهام کارخانه ایرامیخرد وسهام گران میشود درحقیقت کارخانه به اوسود نمیدهد فقط سهام گران میشود واو به شخص دوم میفروشد تاسودش رابردارد وهمینطور اوبه شخص سومتاآخر فقط دست به دست میگردد اگر فردواقعاسهمدارکارخانه هست سودراباید کارخانه بدهد چراباید فروخت تاسود رابرداشت درحقیقت کارخانه ملکش رانمیفروشد بلکه کاغذرا میفروشد واین کاغذفقط دست به دست میچرخد وعده ای سود وعده ای ضرر میکنند واین کجایش سهام هست وحضرتعالی چه جور بهاین معاملات میگویید حلال واقعا خوب توضیح بدهید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ظاهرا به این نحو که حضرتعالی می فرمایید صرفا نیست. حکم بورس زا از اینجا کلیک کنید و بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  7. محمد می گوید

    باعرض سلام اگر در بورس سهامی را بخریم واین سهام به علت عرضه وتقاضا بالا برود وبفروشیم مثل همین اواخر که به علت هجوم نقدینگی به بورس قیمت سهام ها بالا میرود حکم شرعی این درامد چیست باتوجه به واقعی بودن معاملات وشرکتهای موجود در بورس

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر ارزش مالی سهام کارگاه، کارخانه، شرکت و يا بانک به اعتبار خود سهام و براثر اعطای اعتبار به آنها توسط کسی که انجام اين کار به وسيله او صحيح است، باشد، خريد و فروش آن اشکال ندارد و همچنين اگر به اعتبار قيمت کارگاه، شرکت، کارخانه و يا بانک و يا سرمايه آنها باشد، با توجه به اينکه هر سهمی بيانگر جزئی از آن است، در نتيجه خريد و فروش سهام اشکال ندارد به شرطی که علم به مجموع سهام شرکت و امور ديگری که عرفاً برای رفع غرر، علم به آنها لازم است داشته باشد و فعاليت‏های شرکت يا کارِ کارخانه و کارگاه و يا بانک شرعاً حلال باشد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  8. شیرین می گوید

    سلام.
    وقت بخیر. حکمی که در مطلب فوق ذکر شده رو بیشتر توضیح بدید راجع بهش. آیا شامل نوسان گیری در بورس هم می شود؟
    به عنوان نمونه سهام شرکتی را می خریم و یکی دو روز بعد با توجه به رشد، آن سهم فروخته می شود. خرید سهام هم با توجه به سابقه خوب مالی شرکت و نوسانات بازار سرمایه است که توسط الگوها و نمودارهای علمی رسم شده اند و احتمال سوددهی سهم قوی است.
    لطفا پاسخ دهید. تشکر.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر منظور شما از نوسانگیری این است که با استفاده از نمودارها در بازه‌های زمانی سهمی را خریداری می‌کنند و پس از چند درصد رشد قیمتی آن را می فروشند این اشکال ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر