وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم نخ و پارچه بستن به درخت و توسل به آن

2

حکم نخ و پارچه بستن به درخت و توسل به آن

حکم نخ و پارچه بستن به درخت و توسل به آن

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

سؤال 122. در بعضى از نقاط کشور، درخت هایى از قبیل درخت گز و انگور مشاهده مى شود، که عدّه اى از عوام نخ هایى به آنها گره مى زنند، و اعتقاد به تقدّس، یا شفا گرفتن، یا روا شدن حاجت، و بعضاً شفاعت توسّط آن درختان دارند! و مى گویند: «در صورت سست اعتقادى و شک نسبت به درخت، حادثه ناگوارى براى شخص پیش مى آید!» عدّه اى درختان مزبور را متعلّق به امام على(علیه السلام)، یا حضرت ابوالفضل(علیه السلام)، یا دیگر اولیاى الهى دانسته، و مى گویند: «ما به این درخت ها معتقد بوده، و توسّل جسته، و حاجت گرفته ایم. و کسانى که درختان مزبور را سوزانده اند، مصیبتى به آنها، یا فرزندان، یا بستگانشان رسیده، یا بیمار شده اند». خواهشمند است بفرمایید:

اوّلا: عقیده به تقدّس این گونه درخت ها چه حکمى دارد؟

ثانیاً: آیا گره زدن نخ، یا بستن پارچه به این درخت ها، و گرفتن حاجت از آنها جایز است؟

ثالثاً: آیا سوزاندن، یا از بین بردن چنین درختانى به عنوان مبارزه با خرافات، باعث گرفتارى و مصیبتى براى سوزاننده، یا بستگان او، خواهد شد؟

جواب:

این اعتقادات قطعاً از خرافات است، و حاجت خواستن از آنها نوعى شرک مى باشد، و بر همه لازم است نهى از منکر کنند، و پاداش خود را از خداوند بخواهند.

  • منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

 

حتما بخوانيد

ویژه نامه ماه محرم

ویژه نامه احکام عزاداری



حکم نخ و پارچه بستن به درخت و توسل به آن حکم نخ و پارچه بستن به درخت و توسل به آن حکم نخ و پارچه بستن به درخت و توسل به آن حکم نخ و پارچه بستن به درخت و توسل به آن حکم نخ و پارچه بستن به درخت و توسل به آن حکم نخ و پارچه بستن به درخت و توسل به آن

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. نمایش می گوید

    کار های زیبا تری از سوزاندن یک درخت هم برای جلوگیری از خرافه پروری وجود دارد. با گرفتن جان یک درخت، خرافه پروری درمان نمی شود.

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر راه دیگری برای مبارزه با این خرافه و بدعت ها نباشدو امر دایر مدار بین گمراهی مردم و سودجویی عده ای و بدعت ها باشد و بین قطع یا از بین بردن درخت وراه دیگری هم نباشد!، شرعا قطع و از بین بردن عامل فساد اولویت دارد.
      توجه کنید در نگاه به استفتائات باید دانش فقهی داشت. هیچ فقهی بی دلیل اجازه آسیب به یک درخت را نمی دهد، چون روایات ما همین نگاه زیبا را دارند ولی اینجا مسئله فرق می کند بحث دیگری است!. یکسری از مقدمات را اینجا دیگر مطرح نکرده اند چون العاقل یکفی الاشاره.
      مانند جایی که پزشک دست به تیغ جراحی می برد!، حتما نیازی را بر اساس دانش احساس کرده که یک فرد عامی آن را نمی فهمد چون تخصص آن را ندارد.
      درک زیبایی نیاز به تعقل بالا و دانش دارد و از احساسات متمایز است!.
      وفقکم الله لکل الخیر