وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم فروش بیشتر زمین یا ملک توسط مشاور املاک و برداشت مابه التفاوت برای خود

4

حکم فروش بیشتر زمین یا ملک توسط مشاور املاک و برداشت مابه التفاوت برای خود

مطابق نظر آيت الله خامنه ای
مطابق نظر آيت الله خامنه ای
 
سوال:
در بنگاه معاملاتی املاک گاهی شخص زمین و ملکش را می خواهد مثلا به قیمت 100 میلیون بفروشد ولی ما به عنوان املاکی زمینش را به 150 میلیون به دیگری می فروشیم و مابه التفاوت یعنی 50 میلیون را برای خود بر می داریم. چنین معاملاتی چه حکمی دارد؟

 

جواب:
در فرض سؤال 50 میلیون تومان متعلق به مالک اولی زمین است و مشاور املاک فقط حق مشاوره و دلالی را طلب دارد.[1]

 

منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر استفائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.

تبصره: [1]. اگر مالک اصلی از این فروش اطلاع داشته باشد و راضی باشد، چنین معامله ای صحیح است.

نکته: در عرف بنگاه دارها به این کار «بالا بود» گویند، دلالان بدون آنکه صاحب ملک بداند، قیمت ملک را بالاتر اعلام می کنند و مابه التفاوت را برای خود بر می دارند، و در طی معاملات جداگانه گاهی با همدستی برخی دفترخانه ها این معاملات و گران فروشی ها انجام می دهند!.

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

4 نظرات
  1. محمد می گوید

    سلام و عرض ادب
    به طور مثال شخصی آمدن و ملک خود رو ۱۰۰ میلیون تومان قیمت کردن و منه بنگاه دار میگم بهشون من براتون ۱۰۵ میلیون تومن میفروشم و بهشون میگم بالا بود رو با هم قسمت میکنیم و یا کلا بالا بودش برای من،این قضیه درسته دیگه حرام که نیست انشالله ؟ نظر آیت الله مکارم هم اگر بزارید ممنون میشم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر مصداق گران فروشی نباشد، و باعث اخلال در بازار هم نشود و خلاف قوانین نباشید، اشکال ندارد به شرط آنکه صاحب ملک راضی باشد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. مهدی می گوید

    این چیزی که این عزیز سوال کرده یک کار بسیار عرف و جاافتاده در بین املاکی هاست و نیازی به اما و اگر نداره.به طرف اول نمیگن که هیچ گاها پنهان هم میکنن و میگن همون صد تومن فروختیم. یک روش دیگشون هم اینه که کسی اگه خونش یک مقدار ارزونتر از عرف بخواد بفروشه خوداملاکی میخره بعد باز با قیمت بالا میذاره برا فروش!

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اما و اگرش برای حرام و حلال بودن آن است!. دقت کنید، املاکی نمی تواند ملک را بدون اجازه صاحب آن گرانتر بفروشد بدون اینکه اطلاع بدهد، حتی اگر این عرف شده باشد، این عرف و کارها حرام است، و بخاطر همین عرفها و حرامها است که اینقدر مشکلات و گرفتاری ها زیاد شده است.
      بله، املاکی می تواند مال را بخرد، و بدون اینکه در حق فروشنده اجحاف شده باشد، بعدا با قیمت مناسب و یک سود منصفانه بفروشد، این کار اشکال ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر