وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم شرعی دلالی و واسطه گری

6

حکم شرعی دلالی و واسطه گری

فهرست این نوشتار:

حکم شرعی دلالی و واسطه گری

در نوشتار قبل «  وکالت در به کارگیری افراد در کارها و مزد» مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1641: شخصی بین صاحب کار و کارگران واسطه است، به این صورت که صاحب کار پولی را به عنوان دستمزد آنان به او می‏دهد و او هم مبلغی کمتر از آن را به کارگران می‏پردازد، این عمل او چه حکمی دارد؟

ج: واسطه اگر از جانب صاحب کار وکيل باشد واجب است، مقدار اضافه بر آن مبلغ را به مالک بپردازد و جايز نيست در آن تصرّف کند مگر آنکه علم به رضايت مالک داشته باشد.

س 1656: همراه دلاّلی برای دیدن منزلی رفتیم که پس از بازدید، از خرید آن منصرف شدیم، سپس با شخص دیگری به دیدن همان منزل رفتیم و بدون اینکه دلاّل توسط فروشنده یا خریدار مطلع شود خانه را معامله کردیم، آیا دلاّل در این رابطه حقّی دارد یا خیر؟

ج: دلاّل حق دارد در برابر راهنمايی و همراهی کردن مشتری برای نشان دادن منزلی که در معرض فروش گذاشته شده، مطالبه اجرت کند، ولی در صورتی که واسطه در انجام معامله نباشد و در اين ارتباط نقشی نداشته باشد، حق مطالبه اجرت در برابر تحقّق معامله بين فروشنده و خريدار را ندارد و اگر در اين زمينه قانون ومقرّراتی وجود داشته باشد بايد مراعات گردد.

س 1657: شخصی برای فروش منزل خود به بنگاه معاملات ملکی مراجعه نموده و با کمک بنگاه موفق به یافتن مشتری و تعیین قیمت خانه شده است، ولی مشتری برای فرار از پرداخت حق دلاّلی، معامله را بدون واسطه با خود فروشنده انجام داده است، آیا پرداخت اجرت دلاّل بر عهده مشتری و فروشنده است؟

ج: مجرّد مراجعه به دلاّل موجب استحقاق او برای گرفتن اجرت معامله نمی‏شود، ولی اگر اقدام به انجام عملی برای هر يک از دو طرف معامله نموده باشد، مستحق گرفتن اجرةالمثل آن عمل از کسی که کار را برای او انجام داده می‏باشد.

س 1667: در اینجا یک شرکت خصوصی وجود دارد که مبادرت به وکالت از شرکتهای خارجی برای فروش کالاهای آنها می‏کند و در برابر آن درصدی از پول کالاها را برای خود بر می دارد، آیا شرعاً گرفتن این درصد جایز است؟و اگر یکی از کارمندان دولت با آن شرکت همکاری داشته باشد،جایز است مقداری از آن درصد را بگیرد؟

ج: اگر اين مقدار به عنوان اجرت وکالت در فروش کالای شرکتهای خارجی يا داخلی دولتی يا غير دولتی گرفته شود،گرفتن آن برای وکيل فی‌نفسه اشکال ندارد، ولی کارمند دولتی حق دريافت اجرت ديگر و يا هديه در برابر ارائه خدمات دولتی که در برابر آن حقوق می‏گيرد را ندارد.

س 1617: نزد ما متعارف است که شخصی فرد دیگری را مکلّف به خرید ماشینی برای او کند و وی هم ماشین را مثلاً به قیمت یک میلیون تومان بخرد، سپس به آن شخص می‏گوید که ماشین را به قیمت یک میلیون و صد هزار تومان خریده است و آن مقدار زیادی را در برابر کوشش و زحمتی که برای خرید ماشین کشیده است در نظر می‏گیرد، آیا این معامله صحیح است؟

ج: اگر از طرف فرد ديگری، وکيل در خريد ماشين برای او باشد، در اين صورت خريد ماشين به قيمت مورد معامله برای موکّل واقع می‏شود و وکيل حق ندارد مبلغ بيشتری را از او مطالبه کند. بله، می‏تواند برای وکالت خود، مطالبه اجرت نمايد، ولی اگر ماشين را برای خودش خريده باشد و سپس بخواهد آن را به فردی که به او توصيه خريد ماشين نموده بود بفروشد، می‏تواند به قيمتی که بر آن توافق می‏کنند به او بفروشد و جايز نيست نسبت به قيمت خريد ماشين دروغ بگويد، اگر چه دروغ گفتن معامله را باطل نمی‏کند.

اجوبه الاستفتائات.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

گرفتن حق دلالی

پرسش : حق دلالی حلال است؟

پاسخ : در صورتیکه کاری بر خلاف مقررات و قوانین شرع و قوانین جاری مملکت و مصالح کشور نکند اشکالی ندارد.

گرفتن اجرت باب واسطه در یافتن کار برای دیگری

پرسش : شخصی پول را که همان اجرت کار است و بیشتر نیست را در قبال انجام کاری مانند نقاشی ماشین از صاحب کار دریافت می کند ولی به صاحب کار اعلام می کند که من این کار را انجام نمی دهم و انجام آن را به دیگری محول می کنم و صاحب کار نیز این را قبول کند حال سوال این است که اگر از کل مبلغ دریافتی مقداری را برای خود برداشته و مقدار باقی مانده را به عامل پرداخت کند و عامل نیز راضی شود و با همان کیفیت کار را انجام دهد حکم مبلغی که واسطه برای خود برداشته چیست؟ در صورتی که عامل به واسطه بگوید که بخاطر شما با مبلغ کمتر یا بدون دریافت دستمزد حاضرم کارتان را انجام دهم باز هم اشکال دارد؟

پاسخ : درصورتی که خودش هیچ کاری روی آن انجام نداده باشد گرفتن این پول اشكال دارد مگر این که کسی که عامل بوده به واسطه بگوید حق من بیشتر از این مبلغ می باشد که به من پرداخت کرده اید و من آن مقدار را به شما هدیه کردم در این صورت دریافت ما به التفاوت توسط واسطه مانعی ندارد.

استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/y0YUPE

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد



کلید:  حکم شرعی دلالی و واسطه گری حکم شرعی دلالی و واسطه گری حکم شرعی دلالی و واسطه گری حکم شرعی دلالی و واسطه گری حکم شرعی دلالی و واسطه گری حکم شرعی دلالی و واسطه گری حکم شرعی دلالی و واسطه گری حکم شرعی دلالی و واسطه گری X دلالیX دلالX بازاریابیX حکم دلالی در اسلامX احکام دلالیX حکم شرعی واسطه گری

پاسخ به حسن
لغو پاسخ

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

6 نظرات
  1. علی می گوید

    من به عنوان جوانی که در حوزه سایت زیاد فعالیت میکنم واقعا از سایتتون راضی هستم بسیار عالی هستش امیدوارم روز به روز وضعیت سایتتون بهتر بشه و از مدیر سایتتون کمال تشکر رو دارم

  2. کاربر می گوید

    در جواب سوال آقای مهدی
    در صورتی که شخصی واسط بین دو یا چند نفر شود و به عنوان مثال برای فروشنده، خریداری پیدا کند یا برای خریدار، فروشنده ای پیدا نماید، پس کاری انجام داده و مستحق دریافت اجرت می باشد.

  3. مهدی می گوید

    خوانندگان عزیز به این نکته حتما توجه کنید که معامله گری با دلالی فرق دارد. چند لحظه پیش این سوال را از یک کارشناس اقتصادی پرسیدم، خدا خیرش دهد مشکل من را حل کرد: معامله گری یعنی یک جنسی را از فروشنده می خریم و با قیمت بالاتر به مشتری می فروشیم، یعنی این وسط ما یک کاری انجام داده ایم. دلالی یعنی بین فروشنده و خریدار واسطه گری می کند و هیچ کاری جز آن انجام نمی دهد و نه جنسی می خرد و نه جنسی می فروشد و فقط زبان بازی می کند. این تقریبا چیزی بود که پشت تلفن به من گفت. الله اعلم… امیدوارم که بتواند به شما در راهتان کمک کند انشالله…

    1. حسن می گوید

      البته زبان بازی کلمه درستی نیست بلکه برخی بازاریابی می کنند تا از فروشنده یا خریدار مبلغی به عنوان حق الزحمه بگیرند

    2. خانم پرستار می گوید

      اگر شخصی جنسی را به قیمت ارزان بفروشد و من جنس ان شخص را به دیگری بفروشم و مقداری سود برای خودم بردارم بدونه اینکه صاحب بفهمد چه حکمی دارد

      1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

        سلام علیکم
        اگر شما می خرید و می فروشید، اشکالی ندارد اما اگر از جانب فروشنده وکیل برای فروش هستید نمی توانید بدون اجازه فروشنده قیمت بالاتری را دریافت کنید.
        وفقکم الله لکل الخیر