وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم حکومتی و حکم حاکم

0

حکم حکومتی و حکم حاکم

فهرست این نوشتار:

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حکم حکومتی برای مقلدین مراجع دیگر [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][حکم و فتوا ]

پرسش : در صورتی که در زمینه سیاسی یا اجتماعی حکمی از جانب رهبری جهت عامه شیعیان صادر شود آیا برای مقلدین دیگر مراجع تکلیف می آورد ؟در زمینه های دیگر چطور و چرا ؟

پاسخ : در مسائل حکومتی حکم ولی فقیه مطاع است.

نافذ بودن حکم حاکم [حکم و فتوا ]

پرسش : آیا حضرت عالى حکم حاکم را نافذ مى دانید، بنابراین اگر مرجعى حکم کرد آیا بر همه حتّى مراجع دیگر واجب است عمل کنند؟

پاسخ : بر همه واجب است عمل نمایند مگر این که خلاف آن، یقینى باشد.

تفاوت فتوا و حکم [حکم و فتوا ]

پرسش : تفاوت بین فتوا و حکم از کجا سرچشمه مى گیرد که فتوا فقط بر مقلّدین لازم العمل است اما حکم بر جمیع افراد؟ اگر دو فقیه احکام مختلف دهند چه وضعى پیش مى آید؟ اصلا فقیهى که حاکمیّت عامّه ندارد آیا حکمش بر امّت نافذ است؟

پاسخ : فتوا آن است که چیزی را از ادله شرعیه درباره تکالیف استفاده کنند و حکم حاکم آن است که بعضی از مصادیق مهم را تشخیص دهد و مردم را بر آن مصداق الزام نماید مانند حکم به تحریم تنباکو از سوی مرحوم میرزای شیرازی. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به کتاب «انوارالفقاهه» ما مراجعه نمایید.

نافذ بودن حکم حاکم در مسائل شعائر حسینی [حکم و فتوا ]

پرسش : آيا حكم حاكم شرع در مسائل عزادارى و شعائر حسينى نافذ است، يا هر كس مطابق فتواى مرجع تقليد خود عمل مى‌كند؟

پاسخ : حکم حاکم شرع در هر مساله‌اى نافذ است؛ چه در مورد شعائر حسینى یا دیگر مسائل؛ ولى توجّه داشته باشید که بین حکم و فتوا تفاوت وجود دارد. در فتوا، هر کس مطابق نظرات مرجع خویش عمل مى‌کند، ولى در حکم تفاوتى بین مقلّد و غیر مقلّد نیست.

رابطه حکم حکومتی با احکام اولیه و ثانویه [حکم و فتوا ]

پرسش : رابطه حکم حکومتى با احکام اوّلیّه و ثانویّه چیست؟ آیا احکامى که پیامبر اکرم)صلى الله علیه وآله( و امیرالمؤمنین)علیه السلام( در خصوص نظم بخشیدن به امور اجتماعى زمان خود، و همچنین نصب افراد به مناصب مختلف حکومتى صادر مى کردند، از مصادیق احکام حکومتى است؟

پاسخ : آنچه در بالا نوشته اید از احکام حکومتى است، و احکام حکومتى عموماً به یک کبراى کلیّه، که در زمره احکام عناوین اوّلیّه یا ثانویّه است، باز مى گردد. به تعبیر دیگر، احکام حکومتى در طول احکام اوّلیّه و ثانویّه است، نه در عرض آنها.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيد



بلوغ در دختر بلوغ چیست بلوغ پسران با عکس بلوغ پسران نوجوان نشانه های بلوغ در پسران بلوغ پسران چگونه است؟ بلوغ زودرس در پسران[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.