حکم تولید و فروش لباس و مانتو بدن نما و مهیجReviewed by مهدي يوسف وند on Oct 24Rating: 5.0

حکم تولید و فروش لباس و مانتو بدن نما و مهیج

حکم تولید و فروش لباس و مانتو بدن نما و مهیج

افرادی که در تولید و فروش پوشاک و لباس مشغول هستند، باید دقت داشته باشند که امروزه لباس ها عامل انتقال فرهنگها و نمادهای دینی یا غیر دینی هستند. به تولید و فروش لباس فقط نباید از جنبه سود دهی آن نگاه کرد. نوع پوشش یک جامعه بر زندگی آنها تاثیر می گزارد، لذا بایسته و شایسته است لباسهایی تولید و فروخته شود که هویت غنی اسلامی ایرانی را نمایش می دهد نه اینکه ابزاری باشد برای تبلیغ فرهنگ برهنگی و لاابالی گری شیطانی!. بر همین اساس از جهت شرعی باید ضوابطی را رعایت کرد تا جامعه آسیب نبیند؛ از سوی دیگر خریداران نیز باید متناسب با فرهنگ دینی لباسهای بیرون از منزل را تهیه و استفاده کنند. متاسفانه در مواردی لباسهای بدنما در ویترینها به عنوان لباس و پوشش اصلی ترویج می شود که دارای مفسده و خرید و فروش آن به این منظور شرعا جایز نیست.

بنابراین تولیدکنندگان و فروشندگانی که به این منظور عمل می کنند در گناه آن ها شریک هستند. امام علی علیه السلام در این باره فرمودند: «الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ وَ عَلَى كُلِّ دَاخِلٍ فِي بَاطِلٍ إِثْمَانِ إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ وَ إِثْمُ [الرِّضَا] الرِّضَى بِه‏» [] کسی که به کار جمعیتی راضی باشد، همچون کسی است که در آن کار دخالت دارد؛ منتها کسی که در کار باطل دخالت دارد، دو گناه می کند: گناه عمل و گناه رضایت.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1369: فروش لباسهای زنانه داخلی توسط مردان چه حکمی دارد؟

ج: اگر موجب ترتّب مفاسد اخلاقی واجتماعی نباشد، اشکال ندارد.

س 1370: آیا بافندگی و خرید و فروش جوراب نازک شرعاً جایز است؟

ج: اگر توليد و خريد و فروش آن به قصد پوشيدن زنان در برابر مردان اجنبی نباشد، اشکال ندارد

س 1371: آیا جایز است افرادی که ازدواج نکرده ‏اند با رعایت موازین شرعی و آداب اخلاقی، در فروشگاه های لباسهای زنانه و وسایل آرایش کار کنند؟

ج: جواز کارکردن و کسب درآمد حلال شرعاً مختص گروه خاصی ازمردم نيست، بلکه هر کس که موازين و آداب اسلامی را رعايت کند حق آن را دارد، ولی اگر برای دادن پروانه تجاری يا اجازه کار از طرف ادارات و نهادهای مسئول به خاطر رعايت مصالح عمومی برای بعضی از مشاغل شرايط خاصی وضع شده باشد بايد مراعات شود.اجوبه الاستفتائات.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

دوختن لباس زنانه توسط آقایان

پرسش :دوختن لباس زنانه توسط خیاط مرد، چه حکمى دارد؟
پاسخ :در صورتى که مستلزم تماس بدنى و محرّمات دیگرى نشود اشکالى ندارد.

فروش لباسی که پوشش واجب در آن حفظ نمی شود [احکام اصناف و مشاغل]

پرسش :تولید و فروش پوشاک زنانه ای که بعضی از اندام های زنان را همچون قسمت بالای سینه و یا دست ها و یا ران و ساق پا را نمی پوشاند و غالبا در مجالس و یا منزل از آن استفاده می شود و فروشنده احتمال می دهد خریدار آن را در حضور نامحرم نیز استفاده خواهد کرد چه حکمی دارد؟
پاسخ :برای فروشنده اشکال ندارد ولی خریدار باید مراقب جنبه های شرعی باشد.
استفتائات آيت الله مكارم شيرازي.

حکم دوختن و خرید و فروش لباس های بدن نما

 آیا تولید و دوختن لباس های محرک و مهیّج در صورتی که تولید کننده و خیاط بداند مشتری آن را در مجلس مختلط استفاده می کند جایز است؟

سئوال: آیا تولید لباس های نازک و بدن نما اشکال دارد؟

 پاسخ: اگر مفسده داشته باشد، مثلا نوعاً موجب تحریک شهوت نامحرم شود[1] و فرهنگ غربی و بیگانه را ترویج و تبلیغ کند جایز نیست.[2]

سئوال: آیا تولید و دوختن لباس های محرک و مهیّج (در صورتی که تولید کننده و خیاط بداند مشتری آن را در مجلس مختلط استفاده می کند) جایز است؟

پاسخ: آیت الله خامنه ای: تولید هر لباسی مانند جوراب نازک که پوشیدن آن در مقابل نامحرم حرام است؛ اگر به قصد این باشد که زنان خریدار از آنها در برابر نامحرم استفاده کنند، حرام است. [3]

آیت الله شبیری زنجانی؛ اگر سبب انجام حرام شود یا مفسده داشته باشد، تولید و دوختن این گونه لباس ها جایز نیست [4].

آیت الله مکارم شیرازی: اگر لباس ها جنبه مشترک دارد یعنی هم در منزل برای همسر استفاده می شود و هم در غیر منزل ، تولید آن جایز است و مسئولیت آن بر عهده کسی است که از آنها سوء استفاده می کند [5].

آیت الله صافی گلپایگانی: صرف علم داشتن ضرری ندارد، مگر اینکه تولید یا دوختن برای استفاده حرام باشد [6]

سوال: آیا چاپ کردن تصاویر مبتذل و مستجهن (مانند زنان برهنه) بر روی لباس و پوشاک اشکال دارد؟

پاسخ حضرات آیات مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، سیستانی، نوری همدانی : اگر مفسده داشته باشد، مثلاً نوعا موجب تحریک شهوت نامحرم شود یا به ترویج و تایید باطل منجر گردد [7] جایز نیست [8] و مزد گرفتن در برابر آن حرام است [9] .

پی نوشت:

  • [1].(جامع الاحکام صافی گلپایگانی، ج 2، ص 181، س 1732 و استفتای ایمیلی از دفترآیت الله شبیری زنجانی ،
  • [2].استفتائات جدید مکارم، ج 2، ص 181، س 1732 و استفتای ایمیلی از دفتر آیت الله شبیری زنجانی
  • [3]. رساله آموزشی، ج 2، پوشش و نگاه کردن. farsi.khamenei.ir
  • [4]. استفتای پیامکی از دفاتر آیت الله شبیری زنجانی (کد استفتاء:23577)و آیت الله نوری همدانی تاریخ 19/08/1394
  • [5]. استفتائات جدید، ج 1، ص 534، س 1758
  • [6] استفتای پیامکی از دفتر 20/08/1394
  • [7]. استفتاء ایمیلی از دفتر آیت الله شبیری زنجانی، کد استفتاء 27596، 18/12/1394)،
  • [8]. استفتائات جدید آیت الله مکارم، ج 3، ص 151، س454، جامع الاحکام آیت الله صافی، ج 2، ص 181، س1733، استفتئای پیامکی از دفاتر آیت الله سیستانی، آیت الله نوری همدانی 4/12/1394).
  • [9]. آیت الله مکارم www.makarem.ir، استفتائات؛ استفتای پیامکی از دفتر آیات عظام سیستانی و نوری همدانی 4/12/1394
  • منبع: سایت هدانا برگرفته از حوزه.
این مطلب را به دوستان خود معرفی کنید:
افسرانفیس نماکلوب