وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم تغییر دین برای دریافت پناهندگی

6

حکم تغییر دین برای دریافت پناهندگی

1-تغییر دین یعنی ارتداد و فرو رفتن در گمراهی و مقابل فرمان الهی ایستادن است، دستور خدا یعنی اسلام و احکام آن، مسیحت و یهودیت امروز بجز نامی از گذشته چیز دیگری را با خود ندارند.

 گاهی برای اینکه شخص بتواند پناهنگی بگیرد از او می خواهند که دین خود را تغییر بدهد. افرادی که در ظاهر و صوری می خواهند دین خود را تغییر بدهند اما در قلب مسلمان باشد و به احکام اسلام عمل کنند و مسلمان باشند، این صورت جایز نیست چون تقویت باطل است. مگر اینکه ضرورت خاصی باشد، جان یا مال در معرض خطر جدی باشد، و راهی برای دفع این خطر هم نباشد بجز اظهار تغییر دین بصورت ظاهری در این صورت اظهار تغییر دین اشکالی ندارد و زمانی هم که به کشور مقصد رفت باید در قلب و رفتار مسلمان باشد.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

«استفتاء اختصاصی سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی»

سوال: حکم اعلام تغییر دین برای دریافت پناهندگی به این صورت که فقط ظاهری باشد، اما در باطن به تمام احکام اسلام معتقد بوده و بدان عمل کنیم چیست؟

پاسخ:  چنانچه تغییر دین صرفا زبانی بوده و قلبا از اسلام برنگشته اید در حکم مرتد نیستید اما تا ضرورتی نباشد نباید این کار بکنید ولی در صورت ضرورت به صورت ظاهری مانعی ندارد ولی باید قلبا به اعتقادات اسلامی پایبند باشید.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام متفرقه



گرویدن به مسیحیت و تاثیر آن بر درخواست پناهندگی  دین برای دریافت پناهندگی تغییر دین از اسلام به مسیحیت مهاجرت از طریق تغییر دین پناهندگی مذهبی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

6 نظرات
  1. محسن می گوید

    سلام حاج آقا بنده برای گرفتن پناهندگی مجبور شدم به دین مسیحیت برم ولی تو قلبم مسلمان هستم و اصلا مسیحیتو قبول ندارم حکم شرعی این مسله چیه

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      شما مسلمان هستید، و در ظاهر هم همان دستورات دین اسلام را انجام بدهید، و در هر حال لازم بود نسبت به چنین امر بی ارزشی حتی چنین اظهاری را درباره مسیحیت نمی کردید!.
      اعاذناالله من شرور انفسنا

  2. سلوکی می گوید

    سلام علیکم و رحمةالله
    حاج آقا اگر کسی که دین اصلیش یهودی بوده باشه و به طور ظاهری و برای منافع مالیش و اینکه سهم ارث خانوادشو بالا بکشه به دین اسلام وارد شده باشه و در منزل جلوی خواندن نماز و گرفتن روزه و کلیه واجبات شرعی همسرش رو بگیره و به شدت به اسلام و پیامبر و قرآن کریم دشنام بده،دست این شخص دروغگو را چگونه میتوان رو کرد و به سزای اعمالش رساند.
    چون ما موقعی که به اسلام گرویده بود به دلیل طرد شدن از خانوادش و چون مسلمون شده بود زیر بال و پرشو گرفتیم و نمیدانستیم هدف این شخص کلاهبرداریه دینی بوده!
    لطفا راهنمایی کنید
    حتی صدا و تصویر این شخص موقع دشنام دادنهای بسیار ناروا به ائمه و اهل بیت (ع) و قرآن کریم و … را ضبط کردیم ولی هیچ دادگاهی به این صدا و تصویر ترتیب اثر نمیدهد.
    لطفا راهنمایی کنید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      با اسنادی که دارید به دفتر یکی از مراجع عظا تقلید رجوع فرمایید، شما را راهنمایی می کنند.
      در هر حال اگر به اهل البیت علیهم السلام توهین کند این شخص مرتد هست و همسرش بدون طلاق بایدعده را شروع کند و ازدواج آنها باطل است. برای جزییات بیشتر از دفتر مرجعتان حضوری راهنمایی بخواهید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. علیرضا می گوید

    سلام خسته نباشید . اون متنی که کادری طوسی رنگ دارد و قبل از صحبت های آیت الله مکارم شیرازی هست ، صحبت امام خامنه ایه یا تحلیل شخصی نویسنده . ممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      مقدمه سایت هدانا هست بر اساس مبانی فقهی.
      وفقکم الله لکل الخیر