وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم باطل کردن حج با ریا

0

حکم باطل کردن حج با ریا

لگو احکام حج و عمره

حكم ابطال عمره و حج به وسيله ريا

 

316- اگر كسى عمره را به ريا يا غير آن، باطل كند، احتياط[1] واجب آن است كه حج افراد به‏ جا آورد و پس از آن، عمره مفرده به‏ جا آورد و در سال ديگر، حج را اعاده كند؛[2] و همچنين اگر حج را به نيت خالص به‏ جا نياورد و به ريا و غير آن باطل كند، بايد سال ديگر عمره و حج را اعاده كند.

 

[1] ( 6). آية اللَّه فاضل: و جبران آن ممكن نشود و وقت نباشد.

آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: به وظيفه‏اى كه بعداً براى باطل كننده عمره يا حج خواهد آمد عمل نمايد.
[2] ( 7). آية اللَّه بهجت: اگر وقت تنگ باشد و نتواند پيش از حج اعاده و يا جبران كند، حج او افراد مى‏شود و عمره‏مفرده پس از حج به‏جا مى‏آورد و احوط اعاده حج است در سال آينده.( مناسك‏شيخ، ص 16 و 56).

آيات عظام تبريزى، خويى، سيستانى: اگر عمره را باطل كند، در صورت امكان واجب است اعاده آن و اگر ممكن نبود حجش باطل مى‏شود و بايد سال ديگر عمره و حج را اعاده كند.

 

317- اگر كسى بعضى از اركان عمره يا حج را به ريا و غير آن، باطل كند و نتواند آن را جبران‏  كند، در عمره، حكم بطلان عمره را دارد و در حج، حكم بطلان حج را، ولى اگر محل جبران باقى باشد و جبران كرد، عملش صحيح است، گرچه معصيت‏كار است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا



 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.