وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم ازدواج نابالغ چیست

0

حکم ازدواج نابالغ چیست

فهرست این نوشتار:

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][مسأله 2375]

مسأله 2375 پدر و جدّ پدری می توانند برای فرزند (1) نابالغ یا دیوانه خود که به حال دیوانگی بالغ شده است (2) ازدواج کنند. و بعد از آن که آن طفل بالغ شد یا دیوانه عاقل گردید (3)، اگر ازدواجی که برای او کرده اند مفسده ای نداشته نمی تواند آن را به هم بزند و اگر مفسده ای داشته می تواند آن را به هم بزند (4).

(1) (خوئی )، (فاضل )، (سیستانی )، (تبریزی ): برای فرزند پسر یا دختر ..

(2) (بهجت ): در صورتی که مصلحت باشد .. (نوری ): و همچنین اگر دیوانگی بعد از بلوغ بوده ..

(3) (بهجت ): نمی تواند آن را به هم بزند، حتی اگر طفل ، پسر باشد بنا بر أظهر.

(4) (خوئی )، (تبریزی ): می تواند آن را امضاء یا رد نماید ولی در صورتی که دختر و پسر نا بالغ را پدرانشان به یکدیگر تزویج کنند چنانچه پس از بلوغشان اجازه نکنند احتیاط به طلاق ( (خوئی ): یا عقد جدید) ترک نشود.

(سیستانی ): اگر ازدواجی که برای او کرده اند مفسده ای داشته می تواند آن را امضاء یا رد نماید و اگر مفسده ای نداشته چنانچه پسر یا دختر نا بالغ عقد ازدواج خود را به هم بزنند به احتیاط واجب یا باید طلاق دهند یا عقد را دوباره بخوانند.

(فاضل ): اگر ازدواجی که برای او کرده اند، مصلحت داشته باشد، نمی تواند آن را به هم بزند و اگر مفسده ای داشته باشد، عقد فضولی است و می تواند آن را امضاء کرده یا عقد را به هم بزند، ولی چنانچه برای آنها مصلحت نداشته و مفسده هم نداشته باشد، در صحّت عقد اشکال است و احتیاط ترک نشود.

(مکارم ): مسأله پدر و جد پدری می توانند ( در صورت ضرورت ) برای فرزند نابالغ یا دیوانه خود ازدواج کنند و بعد از آن که طفل بالغ شد یا دیوانه عاقل گردید، بنا بر احتیاط واجب نباید آن را به هم زد.

(زنجانی ): مسأله پدر و جدّ پدری می توانند در صورتی که مفسده نداشته باشد برای پسر یا دختر نابالغ یا دیوانه خود ازدواج کنند و در اینجا فرقی نیست که دیوانه با حال دیوانگی بالغ شده باشد، یا پس از بالغ شدن دیوانه شده باشد؛ و بعد از آن که دختر بالغ شد نمی تواند ازدواجی را که برای او کرده اند بهم بزند و اگر پسر بالغ شد، بنا بر احتیاط واجب اجازه ویرعایت شود، مخصوصاً اگر عقد توسط جدّ انجام گرفته شده باشد؛ بنا بر این در صورت عدم اجازه پسر، او را شوهر آن دختر به حساب نیاورند و دختر هم ، تا طلاق صورت نگرفته ، با دیگری ازدواج نکند. 

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

عقد صغيره :

هرگاه در آن زمان به مصلحت وى نبوده و پس از بلوغ و رشد هرگز رضايت نداده باطل است ونياز به طلاق ندارد. ومعمولاً در زمان ما عقد صغيره به نفع وى نيست.

ازدواج با صغيره به قصد محرميت :

نخست اصل عقد بايد صحيح باشد تا آثار آن حاصل شود. به عبارت ديگر، اثر نمى‌تواند مصحّح موثّر باشد و محرميّت اثر است. اين مصداق «تقديم ماحقّه التّأخير»[1] است. راه حل آن است كه در اين موارد عقد بخوانند با مدّت زمان مثلاً هفت يا هشت سال كه مفهوم پيدا كند و بعد زمان آن را ببخشند. در غير اين صورت عقد باطل است.

[1] . «تقديم ماحقّه التّأخير»: مقدم كردن چيزى كه از نظر عبارت يا انجام كار بايد مأخر شودودر اينجا به اين معنا است كه ابتدا بايد عقد صحيح باشد تا بعد محرميت حاصل شود.

منبع: هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

منبع: هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.