وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم آواز خوانى زن در عروسی

حکم موسیقى در مجالس عروسى  چیست؟

1

حکم آواز خوانى زن در عروسی

مطابق نظر آيت الله خامنه ای
مطابق نظر آيت الله خامنه ای

استفتاء اختصاصی سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

1-حکم موسیقى در مجالس عروسى  چیست؟ آیا مقلّدین شما مى‌توانند در این مسأله از آن مراجع تقلید کنند؟
2-آيا غنا و آواز خوانى زن در شب عروسى جايز است؟

ج1) هر موسیقی که به نظر عرف لهوی و مضل عن سبیل الله* باشد، حرام است و تشخیص آن موکول به نظر عرفی مکلف است فرقی بین عروسی و غیر عروسی ندارد و عدول در این مساله بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

ج2) صدای زن اگر به صورت غنا باشد و یا در جایی باشد که می داند نامحرم صدای او را می شنود و موجب جلب توجه و تهییج نامحرم یا مستلزم مفسده دیگری می شود، جایز نیست فرقی بین عروسی و غیر عروسی نیست.
———————
*مضل عن سبیل الله یعنی به سبب ویژگی هایی که دارد انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضائل اخلاقی دور کرده و به سمت بی بندوباری، بیهودگی و گناه سوق دهد.

منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

سؤال ـ طبق نظر برخى از مراجع تقلید، موسیقى در مجالس عروسى استثناء شده است، نظر حضر تعالى در این زمینه چیست؟ آیا مقلّدین شما (در صورتى که جواب منفى باشد) مى‌توانند در این مسأله از آن مراجع تقلید کنند؟
جواب : بنابر احتیاط واجب فرقى میان مجالس عروسى و غیر عروسى نیست. و با توجّه به این که ما در این مسأله احتیاط واجب داریم، مقلّدین ما مى‌توانند به مرجع دیگرى مراجعه کنند.

 

سؤال ـ آواز خوانى زنان و دختران بصورت انفرادى یا دستجمعى، در محفل خصوصى زنان، مخصوصآ مجالس عروسى، چه حکمى دارد؟
جواب :اگرمنظورازآواز،خوانندگی هاى مناسب مجالس لهو و فساد باشد، جایز نیست.

سؤال ـ آواز خواندن زن براى شوهرش چه حکمى دارد؟
جواب : در صورتى که بدون آهنگهاى مناسب لهو و فساد باشد اشکال ندارد.

سؤال ـ زنان در کشمیر در مراسم ازدواج براى استقبال از داماد و عروس در خیابانها و در جمع نامحرمان ترانه هاى محلّى مى‌خوانند، این عمل چه حکمى دارد؟ آیا  شرکت در این مجالس جایز است؟
جواب : خواندن این ترانه ها جایز نیست، و شرکت در این گونه مجالس اشکال دارد.

> احکام بانوان (جدید) > مجلس عروسى و دیگر مجالس شادى، آیت الله مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسئله545ـ غنا و آواز خوانی حرام است و گوش دادن و کاسب کاری به وسیله ان نیز حرام می باشد و مقصود از غنا و آواز خوانی حرام، آن سخنان لهوی است که به آهنگ های مبتذل در نزد اهل لهو و لعب، می انجامد.

مسئله551ـ هم چنانکه از موسیقی حلال و حرام سؤال فروان می شود از آوازخوانی حلال و حرام نیز پرسش فروان به عملی آید آیا در این باره نیز می توان گقت: آواز خوانی ای که غریزه جنسی و شهوانی را برمی انگیزد و در سطح گسترده به ارضای شهوت جنسی بینجامد،آن آواز خوانی حرام است و اما آواز خوانی هایی که غرائز سلیم خفته را بیدار می کندو نفوس آدمی و افکار انسان را در سطح بالایی ارتقا می بخشد مثل آوازهای دینی ،که سیره نبوی و ستایش امامان را زمزمه می کند و یا آوازهای حماسی و سرودهای نشاط آور و سازنده اخلاقی ،عرفانی ، حلال می باشند؟
جواب: غنا و آواز خوانی به طور کلی حرام است و آن بنابر نظر و رأی برگزیده ما،عبارت است از کلام بیهوده ولهوی که با آواز وآهنگ متناسب در نزد اهل لهو و لعب،اجرا می شود و تلاوت قرآن،دعاو ثنای انبیاءو اولیاء وامامان اهل بیت هم با همین وضع و آهنگ حرام است و خواندن چیزهای دیگر از انواع کلمات غیر لهوی مانند سرودهای حماسی ،رزمی با همان لحن و آهنگ غنایی که یاد شد،بنابر اختیاط واجب حرام است.و اما آوازهایی که تعریف مابر آن صدق نکند،ذاتاً حرام نمی باشد.

مسئله 555ـ آیا بانوان در شب زفاف و عروسی می توانند با هر نوع آهنگی آواز خوانی کنند حتی با آهنگ های متناسب مجالس لهو و لعب؟ و آیا آنان می توانند از آلات و ابزار موسیقی استفاده کنند؟ و آیا آن وضع را می توان در مجلس عقد خوانی، شب حنابندان و یا مناسبت های دیگر، تکرار کرد یا مخصوص شب عروسی است؟
جواب: بنابر احتیاط واجب، چنان آواز خوانی ها حتی در شب زفاف و عروسی هم ترک شود تا چه رسد به شبها و مناسبت های دیگر و حکم موسیقی و آواز خوانی حلال و حرام در مسائل قبل توضیح داده شد.

مسائل موسیقی و آواز خوانی از کتاب (فقه برای غرب نشینان؛ حضرت آیت الله سیستانی.

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=26884

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

*- ويژه نامه احكام موسيقي

ویژه نامه احکام زن و شوهر

حكم شنيدن آهنگ بدون  تاثير

حکم گوش دادن به صدای زن

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

1 نظر
  1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

    سلام علیکم
    دقیقا کدام قسمت را می فرمایید. مشخص کنید.
    وفقکم الله لکل الخیر