وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم آهنگ زدن روی میز و ظرف در عروسی

0

حکم آهنگ زدن روی میز و ظرف در عروسی

پرسش 107 . آيا جايز است زن در شب عروسى (در مجلس زنان) غنا و آواز بخواند و عده اى به رقص و زدن بر روى ميز و صندلى مشغول شوند، حكم چنين مجلسى از نظر شرع چيست؟ (البته از آلات موسيقى استفاده نمى شود)

همه مراجع (به جز تبريزى و خامنه اى): در فرض مذكور اشكال دارد.[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][1]

آيه اللّه  تبريزى: اگر مرد يا پسر مميز در مجلس زنانه حضور نداشته باشند و از موسيقى لهوى نيز استفاده نكنند آواز زن در مجلس زنان و رقص زن براى زنان و زدن بر ميز و صندلى و مانند آن كه از آلات موسيقى محسوب نمى شود، اشكال ندارد.[2]

آيه اللّه  خامنه اى: اگر كيفيت زدن به شيوه متداول در عروسى هاى سنتى باشد و لهو محسوب نشود و نيز رقص زن براى زنان باعث تحريك شهوت و يا مفسده ديگر نگردد، اشكال ندارد.[3]

  • [1]. مكارم، استفتائات، ج 1، س 535؛ صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 1023؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1736 و 1737؛ دفتر: سيستانى، امام، نورى، وحيد، بهجت.
  • [2]. تبريزى، صراط النجاة، ج 6، س 1456 و 1448 و 1444.
  • [3]. خامنه اى، اجوبه، س 1133 و 1134 و 1166. (احكام ازدواج،پرسمان).

 

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1133: غنا چیست؟ آیا غنا فقط شامل صدای انسان است یا اینکه شامل صداهای حاصل از آلات موسیقی هم می‏شود؟
ج: غنا عبارت است از صدای انسان در صورتی که با ترجیع همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد که خواندن به این صورت و گوش‌دادن به آن حرام است.

س 1134: آیا زدن بر ظرفها و سایر وسایلی که جزء آلات موسیقی نیستند، در عروسی‏ها توسط زنان جایز است؟ اگر صدا به بیرون از مجلس برسد و مردان آن را بشنوند چه حکمی دارد؟
ج: جواز اين عمل بستگى به کيفيت نواختن دارد. اگر به شيوه متداول در عروسى‏هاى سنّتى باشد و لهو محسوب نشود و فسادى هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد.

س 1135: دف زدن توسط زنان درعروسی‌ها چه حکمی دارد؟
ج: استفاده از آلات موسیقی برای نواختن موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله مطرب جایز نیست. اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

سؤال ـ برخى از خانمها معتقدند که نواختن آهنگ با سازهاى بدون حلقه، و نیز با ظروفى مانند قابلمه و سطل و مانند آن اشکال ندارد، آیا نواختن آهنگ با این وسائل در مجالس عروسى زنانه جایز است؟
جواب : هرگاه با این وسائل آهنگهایى مانند وسایل موسیقى نواخته شود جایز نیست؛ امّا اگر همانند آن آهنگها نباشد مانعى ندارد.

سؤال ـ طبق نظر برخى از مراجع تقلید، موسیقى در مجالس عروسى استثناء شده است، نظر حضر تعالى در این زمینه چیست؟ آیا مقلّدین شما (در صورتى که جواب منفى باشد) مى‌توانند در این مسأله از آن مراجع تقلید کنند؟
جواب : بنابر احتیاط واجب فرقى میان مجالس عروسى و غیر عروسى نیست. و با توجّه به این که ما در این مسأله احتیاط واجب داریم، مقلّدین ما مى‌توانند به مرجع دیگرى مراجعه کنند.
سؤال ـ آواز خوانى زنان و دختران بصورت انفرادى یا دستجمعى، در محفل خصوصى زنان، مخصوصآ مجالس عروسى، چه حکمى دارد؟
جواب :اگرمنظورازآواز،خوانندگی هاى مناسب مجالس لهو و فساد باشد، جایز نیست.
سؤال ـ آواز خواندن زن براى شوهرش چه حکمى دارد؟
جواب : در صورتى که بدون آهنگهاى مناسب لهو و فساد باشد اشکال ندارد. > احکام بانوان (جدید) > مجلس عروسى و دیگر مجالس شادى، آیت الله مکارم شیرازی.

 

 

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=26894

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

*- ويژه نامه احكام موسيقي

ویژه نامه احکام زن و شوهر



کلید: حکم آهنگ زدن روی میز و ظرف در عروسی حکم آهنگ زدن روی میز و ظرف در عروسی حکم آهنگ زدن روی میز و ظرف در عروسی  حکم آهنگ زدن روی میز و ظرف در عروسی  حکم آهنگ زدن روی میز و ظرف در عروسی  حکم آهنگ زدن روی میز و ظرف در عروسی  حکم آهنگ زدن روی میز و ظرف در عروسی حکم آهنگ زدن روی میز و ظرف در عروسی  حکم آهنگ زدن روی میز و ظرف در عروسی [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.