وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حكم گرفتن شيربها چيست

0

حكم گرفتن شيربها چيست

پدر و مادر دختر حق ندارند به عنوان شيربها چيزى را از داماد مطالبه نمايند. اگر بدون رضايت چيزى را از او بگيرند حرام است و غير مشروع. علاوه بر اينها اين نوع سخت گيري ها در ازدواج اصلا سزاوار جامعه اسلامي نيست.

شير بها

پرسش 64 . در برخى محيط ها، مرسوم است كه خانواده عروس، پولى را به  عناوين مختلف (مانند شيربها) از داماد مى گيرند، حكم آن چيست؟

همه مراجع: اگر آن را به عنوان جعاله در مقابل عمل مباحى دريافت كنند (مانند  اينكه پدر يا برادر دختر براى وساطت، پول مى گيرند تا رضايت او را كسب كنند و يا  اينكه خود داماد، مبلغى را با رضايت كامل به آنان مى بخشد) در اين صورت دريافت  آن حلال است. اما اگر داماد آن را با ميل و رضايت نمى دهد؛ بلكه براى اين است كه  خانواده عروس مانع ازدواج آنان نشوند، در اين صورت دريافت آن حرام است.

پرسش 65 . آيا شير بهايى كه داماد به خانواده عروس داده است، مى تواند بعد از  عقد از آنان باز پس گيرد؟

همه مراجع: اگر با رضايت تمام بخشيده و عين مال هم هنوز باقى است و يا  اينكه اصلاً با ميل و رضايت نداده، مى تواند از آنان پس بگيرد. اما اگر به عنوان  جعاله داده نمى تواند.[2]

[1]. فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1497 ؛ امام، تحريرالوسيلة، ج 2، فصل فى المهر، م 9 ؛ صافى،  هدايه العباد، ج 2، فصل فى المهر 9 ؛ سيستانى، منهاج الصالحين، ج 3، م 300 و 301 ؛ نورى، استفتائات، ج 2، س 626 ؛ مكارم، استفتائات، ج 1، س 854 و 855 ؛ تبريزى، استفتائات، س 1628 و دفتر: بهجت، وحيد و خامنه اى.

[2]. فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1497 ؛ امام، تحريرالوسيلة، ج 2، فصل فى المهر، م 9 ؛ صافى،هدايه العباد، ج2، فصل فى المهر 9 ؛ سيستانى، منهاج الصالحين، ج 3، م 300 و 301 و دفتر: بهجت،  نورى، مكارم، تبريزى، وحيد و خامنه اى.(احكام روابط زن و شوهر، پرسمان).


مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س97: آیا به شیربها و مهریه خانم‌ها خمس تعلّق می‌گیرد؟

ج) مهريه خمس ندارد؛ و شيربها اگر به عنوان هديه باشد، خمس ندارد.

 

س78: اگر به عنوان شیربها برای داماد اجناسی را تعیین كنند كه به عنوان جهیزیه بخرد آیا بر این اجناس كه بیشتر از یك سال بدون استفاده می‌مانند خمس تعلّق می‌گیرد؟

ج) اگر اجناس مذکور را خريده و به عروس يا خانواده آنها تحويل داده است، خمس آن بر هيچ يک واجب نيست. اجوبه الاستفتائات.


 

 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

گرفتن شیربها از داماد 

پرسش :آیا مادر مى تواند شیربها بگیرد؟

پاسخ :مادر در صورتى مى تواند شیربها بگیرد که به صورت شرط ضمن العقد به هنگام خواندن عقد نکاح قید شود. استفتائات آيت الله مكارم شيرازي .

 

سؤال 202. شیربها چیست؟ چه حکمى دارد؟ متعلق به کیست؟

جواب: شیربها معمولاً مبلغى است که در ضمن عقد شرط مى شود، که به پدر یا مادر عروس بدهند; و به این صورت اشکالى ندارد.

سؤال 203. آیا مادر دختر مى تواند شیربها بگیرد؟

جواب: مادر در صورتى مى تواند شیربها بگیرد که به صورت شرط ضمن العقد به هنگام خواندن عقد نکاح قید شود.

سؤال 204. در بین مردم و شیعیان افغانستان مرسوم است که در ازدواج علاوه بر مهریه، پدر دختر مبلغى پول از داماد مى گیرد آیا این پول حلال است و اگر سال بر آن بگذرد خمس دارد؟

جواب: اگر پول مزبور را به صورت شرط ضمن عقد جهت پدر قرار دهند حلال است و با گذشتن سال، خمس آن واجب مى شود.

سؤال 205. آیا در ازدواج، اخذ پول گزاف اضافه بر مهریه از داماد جایز است؟ به گونه اى که اگر تهیه نشود عروسى معطّل مى ماند، در حالى که افراد پولدارى که کفو دختر نیستند بدون در نظر گرفتن رضایت دختر، با پدر و مادر او سازش کرده، پول مى دهند و دختر را مى گیرند; امّا جوان بى پول، هر چند کفو و مناسب دختر باشد، محروم مى ماند. آیا در چنین مواردى اخذ پول جایز است؟

جواب: در ازدواج تنها پرداختن مهریه و آنچه در عقد شرط شده لازم است و در همه حال رضایت دختر شرط است، و مهریه و شرایط، منوط به رضایت زوج و زوجه است و زاید بر آن مشروع نیست. و سزاوار است مسلمانان در تمام این موارد از سختگیرى و هزینه هاى گزاف پرهیز نمایند. احکام خانواده در پرتو فقه اسلامى، آيت الله مكارم شيرازي .

………………………………..

در بين بعضى مردم و در بعضى جاها مرسوم است كه هنگام قرار دادن مهر چيزى را به عنوان شيربها تعيين مى كنند. شيربها را غالباً قبل از عروسى و به صورت نقد در اختيار خانواده عروس قرار مى دهند. در اين جا اين سؤال مطرح مى شود كه چنين قراردادى اصلاً مشروعيت دارد يا نه؟

در پاسخ عرض مى كنم: تعيين شيربها به يكى از دو صورت مى تواند انجام بگيرد كه حكم آنها متفاوت خواهد بود. 
اول اين كه: شيربها واقعاً جزئى از مهر باشد كه والدين دختر نقداً آن را دريافت مى كنند براى اين كه در خريد جهاز به مصرف برسانند. در اين صورت وجه نقد گرچه به عنوان شيربها ناميده مى شود در واقع جزء مهر مى باشد و مالك آن هم دختر است نه والدين او. چنين قراردادى اشكال ندارد، ولى چون ملك دختر است تصرف در آن بايد با اجازه او باشد. 
دوم اين كه: شيربها جزء مهر نباشد بلكه مقدارى باشد اضافى كه والدين دختر مى خواهند آن را براى خودشان و به عنوان حق الزحمه از داماد بگيرند تا در ازدواج كارشكنى نكنند، البته چنين قراردادى باطل ولى اصل عقد صحيح است. والدين دختر حق ندارند به عنوان شيربها چيزى را از داماد مطالبه نمايند. اگر بدون رضايت چيزى را از او بگيرند حرام است و غير مشروع. 
حضرت رضا عليه السلام فرمود:

«اگر مردى با زنى ازدواج كند و مهر او را بيست هزار (دينار يا درهم) قرار دهد و شرط كند كه ده هزار هم به پدرش بدهد، مهر جايز است ولى آن چه را براى پدر دختر قرار داده فاسد مى باشد».(1) 

ولى اگر مرد با طيب خاطر و رضايت كامل بخواهد مبلغى را به والدين همسرش ببخشد اشكال ندارد، چه قبل از عقد باشد يا بعد از عقد. 
به هرحال شيربها با اين كه يك امر غير مشروعى است اما متأسفانه در بين بسيارى از مردم و بالاخص در بعضى مناطق ايران صورت رسميت به خود گرفته و يكى از لوازم حتمى ازدواج به شمار مى رود. و مشكلى در طريق ازدواج به موقع جوانان شده است. چه بسيارند جوانانى كه چون قادر به پرداخت شيربها نيستند ناچارند برخلاف ميل طبيعى ازدواج را به تأخير بيندازند، و حتى گاهى تا آخر عمر از اين سنت الهى و نياز طبيعى محروم بمانند. 
به نامه زير توجه بفرماييد: 
آقاى … در نامه اش مى نويسد: 
جوانى هستم 25 ساله كه در يكى از روستاهاى شهرستان … زندگى مى كنم، و تا حال موفق به ازدواج نشده ام. زيرا در بين مردم ما رسم است كه دختر را با قيمت زياد مى فروشند. هر كجا خواستگارى مى روم صحبت از پول زياد است؛ غير از پول زيادى كه ابتدا بايد نقداً پرداخت كنم، خرج عقد و عروسى هم هست، من كارگر ساده هستم و حقوق ام ناچيز است، با اين وضع چگونه مى توانم ازدواج كنم. بايد در حدود هشت سال كار كنم و حتى يك ريال آن را خرج نكنم تا بتوانم ازدواج كنم و آن موقع هم سنم زياد مى شود كه ديگر ازدواج برايم مفهومى ندارد، در اثر اين مشكل ممكن است من وامثال من به فساد و تباهى كشيده شويم. شما از روحانيون بخواهيد كه به خانواده ها توصيه كنند كه اين قدر سخت گيرى نكنند. امثال بنده، جوان هاى زيادى هستند كه در حدود 30 تا 40 سال دارند و هنوز ازدواج نكرده اند. 

1 . همان ، ص 19: «لو انّ رجلاً تزوّج المرأة و جعل مهرها عشرين الفاً و جعل لابيها عشرة آلاف كان المهر جائزاً و الذى جعله لابيها فاسداً».

> جوان و همسر گزینی(انتخاب همسر) > شيربها، آيت الله مكارم شيرازي

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=23590

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید. حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام روابط زن و شوهر

كليد:  حكم گرفتن شيربها چيست حكم گرفتن شيربها چيست آیا شیربها شرعی است؟ –  گرفتن شیربها توسط پدر یا نزدیکان دختر چه حکمی … گرفتن شیربها در اسلام چه حکمی دارد؟ حکم گرفتن شیربها  حکم شیربها چیست؟احکام شرعی درباره شیر بها گرفتن چیست؟ مهریه یا شیر بها حكم گرفتن شيربها چيست حكم گرفتن شيربها چيست حكم گرفتن شيربها چيست حكم گرفتن شيربها چيست حكم گرفتن شيربها چيست حكم گرفتن شيربها چيست حكم گرفتن شيربها چيست حكم گرفتن شيربها چيست حكم گرفتن شيربها چيست حكم گرفتن شيربها چيست  حكم گرفتن شيربها چيست حكم گرفتن شيربها چيست حكم گرفتن شيربها چيست حكم گرفتن شيربها چيست حكم گرفتن شيربها چيست حكم گرفتن شيربها چيست حكم گرفتن شيربها چيست  حكم گرفتن شيربها چيست حكم گرفتن شيربها چيست حكم گرفتن شيربها چيست  حكم گرفتن شيربها چيست حكم گرفتن شيربها چيست حكم گرفتن شيربها چيست

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.