وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حكم كشتن حيوانات موذي

6

حكم كشتن حيوانات موذي

فهرست این نوشتار:

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

. آیا کشتن حشراتی که ترس بی‌مورد از آنها داریم جایز است؟
اگر ترس بی‌مورد باشد، نه، جایز نیست. اگر آن حیوان آزاری به کسی نمی‌رساند و حیوان حلال‌گوشت هم که نیست که شخص بخواهد آن را شکار کند و از گوشتش استفاده کند؛ اینکه بی‌خودی یک حیوانی را بکشید این جایز نیست. اما اگر ترس، ترس به‌جا و عقلایی هست که واقعاً هراس دارد که این حیوان آزار برساند اشکال ندارد.

 ۳۸. استفاده از نفت و مواد شیمیایی برای دورکردن حشرات چه حکمی دارد؟
اشکالی ندارد؛ مثلاً شما نفت یا یک ماده‌ی شیمیایی را در اطراف اتاقتان قرار می‌دهید که حیوانات داخل اتاق شما نیایند؛ این کار اشکالی ندارد.

 ۳۹. خشک‌کردن حیواناتی مثل عقاب و نگه‌داشتن آنها در منزل برای استفاده‌ی زینتی چه حکمی دارد؟
اگر از نظر قانونی شکار عقاب ممنوع باشد، این کار جایز نیست؛ اما اگر ممنوع نباشد، آزار رساندن به حیوان هم مورد نهی دین است. حیواناتی که آزاری ندارند را نباید اذیت کرد. بنابراین اینکه بخواهند چنین بلایی را سر حیوان بیاورند صرفاً با این منظور که زینت منزل باشد، این کار جایز نیست؛ اما اگر قصدشان غرضی عقلایی مثلاً امر «آموزشی» باشد اشکالی ندارد.

 ۴۰. آزار و اذیت حیوانات به قصد تفریح یا شکار چه حکمی دارد؟
آزار رساندن به حیواناتی که آزار نمی‌رسانند جایز نیست. لذا اگر حیوان آزاردهنده نیست، برای تفریح و شکار نباید او را اذیت کرد؛ حالا اگر کسی حیوانات حلال‌گوشتی که شکار آنها ممنوع نیست را شکار کرد و گوشتش را استفاده نمود اشکالی ندارد.

 ۴۱. زمانی که ما علف‌های هرز را جمع‌آوری می‌کنیم آنها را می‌سوزانیم و نمی‌دانیم موجودات زنده‌ای مانند حشرات بین آنها هستند یا خیر؛ آیا این کار اشکال دارد؟
نه، اشکالی ندارد؛ لازم نیست که شما همه‌ی علف‌ها را بگردید و ببینید که وسط آنها حشره‌ای هست یا خیر. یک‌وقت هست که در بین علف‌های هرز یک حشره‌ای می‌بینیم یا احتمال قوی می‌دهیم که یک جانور یا حیوان بی‌آزاری رفته میان این علف‌ها، خب در این صورت سوزاندن درست نیست.

 ۴۲. در هنگام رانندگی در جاده‌ها وظیفه‌ی راننده‌ای که به حیوانات وحشی یا به پرندگان برخورد کرده و موجب مرگ آنها شده است چیست؟
اگر آن حیوان متعلق به اشخاص یا جزو اموال عمومی مثلاً در یک منطقه‌ی محفاظت‌شده هست، خب باید این زیان جبران شود و راننده ضامن است. اما اگر تصادف در بیابان آزادی بوده که یک جانوری رد می‌شده و این خودرو هم به آن برخورد کرده و آن حیوان آسیب دیده و ازبین‌رفته است، در اینجا چون که عمداً این تصادف روی نداده است، راننده گناهی مرتکب نشده و ضامن هم نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از سايت معظم له،مطابق با فتاوای آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای؛ توسط حجت‌الاسلام ‌و المسلمین فلاح‌زاده


 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

کشتن حیوانات موذی [حقوق حیوانات]

پرسش :مشاهده مى شود که حیوانات وحشى، از جمله خوک، خرس، گرگ و مانند آن، به محصولات و احشام روستائیان آسیبهاى جدّى وارد مى کنند. اگر روستائیان بخواهند به حیوانات وحشى آسیب وارد کنند، توسّط محیط زیست به دادگاه معرّفى، و دادگاه آنها را جریمه مى نماید. در صورتى که مقابله با حیوانات وحشى از وظایف محیط زیست است، ولى به دلیل گستردگى محیط و امکانات کم این امر میسّر نمى شود. لطفاً بفرمایید: الف) تکلیف شرعى کشتن حیوانات موذى (که بر خلاف قانون است) چیست؟
ب) اگر اشکال ندارد، پس تعارض شرع با قانون چگونه حلّ مى شود؟

پاسخ :اگر واقعاً حیوانات موذى هستند، و دولت قادر بر دفع آنها نمى باشد، مردم مى توانند آنها را از بین ببرند.

پرسش :کشتن و از بین بردن حیوانات موذی چه حکمی دارد؟
پاسخ :اگر هیچ راه دیگری برای دور کردن این قبیل موجودات وجود نداشته باشد کشتن آن ها مانعی ندارد.

کشتن و آزار حیوانات غیر موذی [حقوق حیوانات]

پرسش :کشتن و آزار حیوانات غیر موذى چگونه است؟ محبّت به آنان چه حکمى دارد؟

پاسخ :کشتن و آزار حیوانات غیر موذى اشکال دارد، و حمایت از آنان خوب است.

کشتن عمدی حیوان بی آزار [حقوق حیوانات]

پرسش :میخواستم بدانم حکم کشتن یک حیوان از روی عمد چیست؟ (حیوان حلال گوشتی که آزاری هم ندارد.) و چگونه باید جبران کرد؟

پاسخ :چنانچه مالکی دارد باید قیمت آنرا به مالکش بدهد و اگر مالک خاص ندارد نباید بی جهت حیوان راکشت.

از بین بردن سگ های ولگرد [حقوق حیوانات]

پرسش :در روستایى که ما در آن زندگى مى کنیم تعدادى سگهاى ولگرد هستند که زمینهاى کشاورزى را آلوده مى کنند، آیا از بین بردن آنها گناه دارد؟

پاسخ :در صورت ایجاد مزاحمت، مانعى ندارد.

خشک کردن حیوانات برای دکور و تزیین [حقوق حیوانات]

پرسش :خشک کردن و یا کشتن حیوانات به جهت دکور و غیر آن چه حکمى دارد؟

پاسخ :اگر باعث اذیّت و آزار خاصّى نباشد اشکالى ندارد، ولى در مورد حیوانات موذى مساله روشن تر است ولى اگر از حیوانات داراى خون جهنده باشد با توجّه به این که ذبح شرعى نمى شود، احتیاط آن است که با دست تر، بدن آنها لمس نشود.

منبع: سایت هدانا برگرفته ازاحكام در پرتوفقه اسلامي، آيت الله مكارم شيرازي.

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=25557



كليد: حكم كشتن حيوانات موذي حكم كشتن حيوانات موذي حكم كشتن حيوانات موذي حكم كشتن حيوانات موذي  حكم كشتن حيوانات موذي حكم كشتن حيوانات موذي حكم كشتن حيوانات موذي حكم كشتن حيوانات موذي حكم كشتن حيوانات موذي حكم كشتن حيوانات موذي حكم كشتن حيوانات موذي حكم كشتن حيوانات موذي  حكم كشتن حيوانات موذي حكم كشتن حيوانات موذي حكم كشتن حيوانات موذي حكم كشتن حيوانات موذي  تاکسیدرمی آيا كشتن مورچه و مگس و سوسك و… گناه دارد؟ کشتن چه حیواناتی جایز یا مکروه است؟ نظر اسلام درباره  کشتن جانوران موذی در خانه یا بیابان چه حکمی دارد؟ آیا کشتن حشرات گناه محسوب می شود؟ – حیوانات موذی کدامند و حکم کشتن آنها چیست؟  کشتن چه حیواناتی جایز یا مکروه است؟ آیا کشتن حیوانات مزاحم گناه دارد؟

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

6 نظرات
  1. سید مجید حسینی می گوید

    آقا سگهای ولگرد جزحیوانات موذی هست و باید کنترل بشه گناه کشتار هم به پای آنهایی است که به آنها غذا میدن وباعث زیاد شدن آنها هستند

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بله برخی از آنها می تواند جزو حیوانات موذی باشد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. Parisima می گوید

    کشتن حشرات خانگی بی آزار یا آزاردهنده چه حکمی دارد؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      پاسخ :کشتن و آزار حیوانات غیر موذى اشکال دارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. حسین می گوید

    سلام حاج آقا ببخشید من جوجه زیاد دارم چند روز پیش يه گربه اومد هشتاشو تو يه ساعت خورد من ديدمش دنبالشم کردم ولی طفلکی جوجه رو کشته بود جوجه محلیم نبود جوجه زینتی بود کلی براش پول دادم ميخواستم بکشمش تفنگ گرفتم از دوستم که بزنمش ولی پدر و مادرم ميگن کشتن سگ و گربه بد میاره! مگه حیوانی که موذیه نباید بمیره کلی بهم ضرر زده تا حالا دو سال پیشم در یک آن هيجده تا از بلدرچینامو خورد.من اهل آزار حیوانات نیستم ولی حيوونی که ضرر میزنه به آدم چیکارش کنم جایزه بکشمش چون چشته خورده هی دورو بر میپلکه تا دوباره جوجه هامو بخوره

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      حیوان هست سعی کنید آزار نرسانید و نکشید، آثار خوبی ندارد، بجایش حیوانات خانگی که دارید را در محل امن تری قرار بدهید.
      وفقکم الله لکل الخیر