حكم شرعي چشیدن غذا در حال روزهReviewed by مهدي يوسف وند on Jul 15Rating: 4.0

حكم شرعي چشیدن غذا در حال روزه

رساله توضيح المسائل

[ جویدن غذا برای بچه یا پرنده و چشیدن غذا]

مسأله 1582 جویدن غذا برای بچه یا پرنده و چشیدن غذا و مانند اینها که معمولًا به حلق نمی رسد، اگر چه اتفاقاً به حلق برسد، روزه را باطل نمی کند (1)، ولی اگر انسان از اول بداند که به حلق می رسد چنانچه فرو رود (2)، روزه اش باطل می شود و باید قضای آن را بگیرد و کفاره هم بر او واجب است (3).

(1) (بهجت:) و احتیاط مستحب است که این امور را در صورت عدم حاجت و ضرورت ترک کنند.

(2) [عبارت «چنانچه فرو رود» در رساله آیات عظام: خوئی، سیستانی و تبریزی نیست]

(3) (گلپایگانی، صافی:) اگر انسان از اوّل بداند که به حلق می رسد، روزه اش باطل می شود هر چند به حلق نرسد و باید قضای آن را بگیرد و اگر به حلق رسیده، کفّاره هم بر او واجب است.

(زنجانی:) مسأله جویدن غذا برای بچه یا پرنده و چشیدن غذا و مانند اینها که معمولًا فرو نمی رود، اگر چه اتفاقاً فرو رود روزه را باطل نمی کند، ولی اگر انسان از اول بداند که فرو می رود و روزه باطل می شود، اگر قصد کند که این کار را انجام دهد، روزه اش باطل است؛ هر چند آن را انجام ندهد و اگر در اثر انجام این کار غذا فرو رود، کفاره نیز دارد.

(مکارم:) مسأله جویدن غذا برای بچه و هم چنین چشیدن غذا و مانند آن، و شستشوی دهان با آب یا داروها اگر چیزی از آن فرو نرود، روزه را باطل نمی کند و اگر بدون اراده به حلق برسد، اشکالی ندارد، ولی اگر از اوّل بداند بی اختیار به حلق می رسد روزه اش باطل است و قضا و کفّاره دارد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۱۹۶۱. جویدن غذا برای بچّه یا پرنده و چشیدن غذا و مانند اینها كه فرد قصد فرو بردن آن را ندارد و معمولاً نیز به حلق نمی‌رسد، هرچند اتّفاقاً فرو برود، روزه را باطل نمی‌كند؛ ولی اگر انسان از اوّل بداند كه به حلق می‌رسد و این کار را عمداً انجام دهد، روزه‏ اش باطل شده و قضا و کفّاره بر او واجب می‌شود. رساله توضيح المسائل جامع آيت الله سيستاني .


 

مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي

مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي

مسأله 1342ـ جویدن غذا براى بچّه و همچنین چشیدن غذا و مانند آن و شست و شوى دهان با آب یا داروها اگر چیزى از آن فرو نرود روزه را باطل نمى کند و اگر بدون اراده به حلق برسد اشکالى ندارد، ولى اگر از اوّل بداند بى اختیار به حلق مى رسد روزه اش باطل است و قضا و کفّاره دارد. رساله توضيح المسائل آيت الله مكارم شيرازي .


 

طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني

طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني

مسأله ۱۵۹۱. جويدن غذا براي بچه يا پرنده و چشيدن غذا و مانند اين‌ها كه معمولاً به حلق نمي‎رسد، اگر چه اتفاقاً به حلق برسد، روزه را باطل نمي‎كند؛ ولي اگر انسان از اول بداند كه به حلق مي‎رسد، روزه‎اش باطل مي‎شود هر چند به حلق نرسد و بايد قضاي آن را بگيرد، و اگر به حلق رسيده، كفاره هم بر او واجب است.  رساله توضيح المسائل آيت الله صافي گلپايگاني .

لينك كوتاه مطلب: http://hadana.ir/?p=14386

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام روزه

  1. حكم روزه با شستن و مضمضه كردن آب در دهان
  2. حكم باطل كردن روزه قضا
  3. شياف در روزه
  4. حكم روزه با شستن و مضمضه كردن آب در دهان
  5. آيا تزريق آمپول و سرم در روزه اشكال دارد
  6. استفاده از اسپري آسم در روزه
  7. تنفس بخار آب حمام و سونا در حال روزه
  8. آيا استفراغ سبب باطل شدن روزه مي شود


كليد: حكم شرعي چشیدن غذا در حال روزه حكم شرعي چشیدن غذا در حال روزه حكم شرعي چشیدن غذا در حال روزه حكم شرعي چشیدن غذا در حال روزه حكم شرعي چشیدن غذا در حال روزه  حكم شرعي چشیدن غذا در حال روزه حكم شرعي چشیدن غذا در حال روزه حكم شرعي چشیدن غذا در حال روزه مزه كردن غذا در روزه مزه كردن غذا در روزه مزه كردن غذا در روزه مزه كردن غذا در روزه مزه كردن غذا در روزه  مزه كردن غذا در روزه مزه كردن غذا در روزه آیا آشپزی که روزه دار است، می تواند غذا را بچشد چشیدن غذا روزه چشیدن غذا روزه چشیدن غذا روزه چشیدن غذا روزه چشیدن غذا روزه  چشیدن غذا روزه چشیدن غذا روزه چشیدن غذا روزه آیا چشیدن غذا موجب ابطال روزه می‌شود

این مطلب را به دوستان خود معرفی کنید:
افسرانفیس نماکلوب