حكم تقلید همزمان از دو مرجع مساویReviewed by مهدي يوسف وند on Aug 7Rating: 5.0

حكم تقلید همزمان از دو مرجع مساوی

حكم تقلید همزمان از دو مرجع مساوی

رجوع به مجتهد مساوى

پرسش ۶۹ . آيا عدول از مرجع تقليد زنده به مرجع مساوى با او، جايز است؟ به طور مثال آيا در نماز و روزه دانشجوى مسافر، مى توان به مرجع ديگرى كه مساوى با مجتهد اول است، رجوع كرد؟

آيات عظام امام و فاضل: آرى، رجوع به مساوى جايز است.[1]

آيه اللّه  تبريزى: در خصوص مسائلى كه ياد گرفته، رجوع به ديگرى جايز نيست.[2]

آيه اللّه  صافى: در خصوص مسائلى كه ياد گرفته، بنابر احتياط واجب رجوع به مساوى جايز نيست.[3]

آيه اللّه  خامنه اى: بنابر احتياط واجب، رجوع به مساوى جايز نيست.[4]

آيات عظام مكارم و نورى: در خصوص مسائلى كه تقليد (عمل) كرده، رجوع به مساوى جايز نيست.[5]

آيات عظام بهجت و سيستانى:اگر در علم و ورع مساوى باشند، رجوع به مساوى در مسائل غير مرتبط به هم جايز است، براى مثال نمى تواند در مسائل احكام روزه مسافر باقى بماند و در احكام نماز رجوع كند.[6]

آيه اللّه  وحيد: بايد به فتوايى عمل كند كه مطابق احتياط است و اگر احتياط ممكن نبود و يا مشقت داشت، مى تواند به فتواى ديگرى عمل كند.[7]

  • [1]. فاضل، توضيح المسائل، م ۱۱؛ امام، تحريرالوسيله، ج ۱، م ۴٫
  • [2]. استفتائات، س ۱۱٫
  • [3]. جامع الاحكام، ج ۱، س ۱۸٫
  • [4]. خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س ۳۱٫
  • [5]. مكارم، استفتائات، ج ۲، س ۱۴ و ج ۱، ص ۲۶؛ استفتائات، ج ۲، س ۱۲٫
  • [6]. وسيله النجاة، ج ۱، م ۴؛ سيستانى، تعليقات على العروة، م ۱۱ و ۱۳٫
  • [7]. توضيح المسائل، م ۴٫.(پرسمان،احكام تقليد و بلوغ؛ص۷۵).

مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي

مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي

پرسش :در رساله حضرت آیت الله مکارم می خوانیم که هرگاه دو مرجع از نظر علمی با هم مساوی باشند مقلد می تواند در بعضی مسائل از یکی و در بعضی مسائل از دیگری تقلید کند. آیا این حکم تنها در موارد احتیاط واجب است یا در تمام احکام؟
پاسخ :در تمام احکام است. استفتائات آيت الله مكارم شيرازي.

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: فرض عدم احراز اعلمیت دو مجتهد چه حکمی دارد؟
پاسخ: چنانچه هردو مساوی باشند ویکی از دیگری اَورع در مقام فتوا نباشد می تواند عملش را با فتوای هر کدام تطبیق دهد مگر در مساله ای که درخصوص علم اجمالی به تکلیف دارد مثل مواردقصر و تمام که احتیاط واجب در این صورت این است که به هر دو فتوا عمل کند.
مسأله ۸ ـ اگر مجتهدی که انسان از او تقلید می‏کند از دنیا برود، حکم بعد از فوت او حکم زنده بودنش است، بنابراین اگر او أعلم از مجتهد زنده باشد باید ـ با علم به اختلاف در مسائل محل ابتلاء و لو اجمالاً ـ بر تقلید او باقی بماند.
و چنانچه مجتهد زنده أعلم از او باشد باید به مجتهد زنده رجوع کند.
و اگر أعلمیتی در میان آنها معلوم نشود یا مساوی باشند، پس اگر اورعیت یکی از آنها ثابت شود به این معنا که در فتوا دادن بیشتر احتیاط کند باید از او تقلید کند و اگر ثابت نشود مخیر است عمل خود را با فتوای هرکدام تطبیق نماید، مگر در موارد علم اجمالی، یا قیام حجت اجمالی بر تکلیف ـ مانند موارد اختلاف در قصر و تمام ـ که بنا بر احتیاط واجب باید رعایت هر دو فتوا را بنماید.
و مراد از تقلید در صدر این مسأله صرف التزام به متابعت از فتوای مجتهد معین است، نه عمل کردن به دستور او. رساله آیت الله سیستانی.

لینک کوتاه مطلب: http://hadana.ir/?p=17359

 

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام تقلید 

حكم عمل بدون تقليد از مرجع چيست

چگونه مي توان مرجع تقليد را تغيير داد

تقليد نوجوان نابالغ در زمان حيات مرجع

باقي ماندن بر تقليد و اعلميت مرجع

چرا زنان نمي توانند مرجع تقليد شوند

تقليد از مرجعي كه از دنيا رفته است



كليد: حكم تقلید همزمان از دو مرجع مساوی حكم تقلید همزمان از دو مرجع مساوی حكم تقلید همزمان از دو مرجع مساوی حكم تقلید همزمان از دو مرجع مساوی حكم تقلید همزمان از دو مرجع مساوی حكم تقلید همزمان از دو مرجع مساوی حكم تقلید همزمان از دو مرجع مساوی حكم تقلید همزمان از دو مرجع مساوی حكم تقلید همزمان از دو مرجع مساوی حكم تقلید همزمان از دو مرجع مساوی حكم تقلید همزمان از دو مرجع مساوی

این مطلب را به دوستان خود معرفی کنید:
افسرانفیس نماکلوب