وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حكم استفاده از پمپ آب براي وضو و غسل

16

حكم استفاده از پمپ آب براي وضو و غسل

فهرست این نوشتار:

حكم استفاده از پمپ آب براي وضو و غسل

حکم وضو و غسل با آب غصبی در نوشتار قبل مطرح شد از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

 

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 109: سازمان آب، نصب پمپ فشار و استفاده از آن را ممنوع اعلام کرده است، ولی در برخی از محلّه ‏ها فشار آب ضعیف است و ساکنان آن مجبورند که برای استفاده از آب در طبقات بالای ساختمانها از پمپ فشار استفاده کنند، با توجه به این مسأله به دو سؤال زیر پاسخ فرمایید؟

الف: آيا نصب پمپ فشار آب جهت استفاده از آب بيشتر از نظر شرعى جايز است؟ ب: در صورت عدم جواز استفاده از پمپ فشار آب، وضو و غسل با آبى که به وسيله پمپ جذب مى‏شود چه حکمى دارد؟

ج: در فرض سؤال، نصب و استفاده از پمپ فشار جايز نيست، و وضو و غسل با آبى که به وسيله پمپ به دست مى ‏آيد، محل اشکال است. اجوبه الاستفتائات.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.

تبصره: اين حكم در جايي است كه پمپ آب، مستقيم آب را از لوله هاي شهر بكشد، اما اگر مخزني هر چند كوچك وجود داشته باشد و آب ابتدا واردآن مخزن شود و پس از آن توسط پمپ در لوله هاي ساختمان جريان يابد اشكال ندارد.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

پمپ های آب خانگی

پرسش : در شرایط حاضر در اغلب ساختمان ها از نوعی پمپ استفاده می شود که نحوه ی کار آن ها به این صورت است که در زمان کمبود فشار آب شهر به داخل یک مخزن کوچک تحت فشار رانده می شود و سپس ورودی قطع و همین آب جریان می یابد. با عنایت به این که در هر لحظه نمی دانیم که آیا پمپ در حال آب گیری و طبعاً آب جاری است و یا قطع شده و آب قلیل می باشد، حکم چیست؟
پاسخ : اصل نصب پمپ به این صورت اشكال داردو تنها به این صورت جایز است که آب بدون فشار وارد مخزنی شود و بعد از آن با فشار پمپ به بالا فرستاده شود و مطابق آنچه نوشته اید این آب حکم آب قلیل پیدا می کند مگر اینکه به محض باز کردن شیر آب در ساختمان ، شیر اتصال مخزن با آب شهر باز شود و به آب لوله کشی شهر اتصال پیدا کند.

حکم استفاده از پمپ آب برای طبقات بالای ساختمان

پرسش :اداره آب ، نصب پمپ آب به صورت مستقیم بر روی لوله آب شهر را ممنوع اعلام کرده است. در محله ما فشار آب کم است و در صورت نبودن پمپ آب به طبقات بالای ساختمان نمی رسد. حال اگر از پمپ به صورت مستقیم بر روی لوله آب شهر استفاده کنیم آیا غسل و وضویی که با این آب گرفته می شود صحیح است ؟

پاسخ :این مشکل را می توانید با نصب منبع آبی در ساختمان و نصب پمپ به منبع حل کنید و وضو و غسل با آن اشکالی ندارد

حکم غسل با آبِ پمپِ منازل آپارتمانی

پرسش : غسل در مکانی که آب آن توسط پمپ به طبقات می رسد چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر به این صورت باشد که بعد از کنتور، منبع آبی قرار دهید تا آب بطور عادی وارد منبع شود و پمپ، آب را از درون آن منبع بکشد مانعی ندارد و غسل صحیح است.

کر یا قلیل بودن آبی که توسط پمپ به طبقات بالا می رسد

پرسش :اینجانب مهندس معمار هستم، چندی است برای تامین فشار آب در آپارتمان ها از پمپ آب استفاده می شود، پمپ ها معمولا دو نوع سیستم دارند: نوع متداول آن که برای ساختمانهای بیش از 3 طبقه استفاده می شود آب را به یک مخزن( بالن) کوچک (80 تا 150 لیتر) تحت فشار وارد میکند، سپس آب ازطریق فشار این بالن به داخل ساختمان فرستاده می شود، در این مرحله به منظور اینکه آب به شبکه شهری باز نگردد ، شیر یکطرفه ای اتصال آن را با آب شهری قطع میکند، بدین ترتیب آب داخل ساختمان از کر منقطع می شود، مؤمنین طبق حکم قدیمی که آب لوله را به آب کر متصل می دانستند آب را کر فرض می نمایند، لذا خواهشمند است ازسازمان نظام مهندسی بخواهید سیستمی طراحی و برای استفاده مجوز داده شود که اتصال آن از کر قطع نشود

پاسخ :اصل نصب پمپ به این صورت اشکال دارد و تنها به این صورت جایز است که آب بدون فشار وارد مخزنی شود و بعد از آن با فشار پمپ به بالا فرستاده شود و مطابق آنچه نوشته اید این آب حکم آب قلیل پیدا می کند مگر اینکه به محض باز کردن شیر آب در ساختمان ، شیر اتصال مخزن با آب شهر باز شود و به آب لوله کشی شهر اتصال پیدا کند.

 

حکم آبی که توسط دستگاه پمپاژ می شود

پرسش :آیا آبی که توسط پمپ آب می آید با توجه به اینکه قطع و وصل می شود در حکم آب جاری است؟

پاسخ :آنچه متّصل بیاید هر چند آب در پمپ و امثال آن قطع و وصل می شود در حکم آب جاری است. چون در روایت عبارت «إن له مادّة» آمده است یعنی پیوسته جریان دارد و تا هر وقت شیر باز است آب می آید. مانند آب چاهی که چند دلو بیشتر آب ندارد ولی آب آن تمام نمی شود و هر چه بردارند جایگزین می شود ولو آرام و به مرور.

استفاده از آب پمپی که شک در مجوز داشتن آن داریم

پرسش :اگر به منزل کسی رفتم و دیدم در آن خانه پمپ آب وجود دارد و آب را در لوله ها پمپ میکند ولی ندانم که کار او قانونی بوده یا نه چه حکمی دارد ؟ چون این گونه که پیداست پمپ آب از مخزن جداگانه آب را پمپ نمیکند و از مسیر اصلی آب را پمپ میکند یعنی اینکه پمپ آب در مسیر کنتور قرار دارد بخاطر این گفتم نمیدانم کار او قانونی بوده یا نه چون مثلا ممکن است از اداره آب اجازه گرفته باشد در حالی که اصلا نمیدانم اداره آب چنین اجازه ای ممکن است بدهد یا نه.

پاسخ :اگر احتمال می دهید مجوز گرفته می توانید استفاده کنید.

راه حل برای استفاده از پمپ آب در حال ضرورت

پرسش :میدانم پمپ آب باید منبع داشته باشد اما شوهرم راضی نمیشود منبع بخرد؟ آیا استفاده من از این آب اشکال دارد؟ نماز و غسلم چطور؟

پاسخ :شما می توانید در هنگام وضو پمپ را خاموش کنید و یا آب را در ظرفی ریخته و از آب ظرف برای وضو استفاده کنید.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی آیت الله مکارم شیرازی.


آيت الله شبيري زنجانيآيت الله شبيري زنجاني

سوال
154 – آيا نصب پمپ فشار بر سر انشعاب ورودی منزل جهت استفاده از آب بيشتر، از نظر شرعى جايز است؟ و در صورت عدم جواز، وضو و غسل با آن آب چه حكمى دارد؟
پاسخ
اگرخلاف قوانین باشد استفاده از آن جايز نيست، و وضو و غسل با آن آب، بنابر احتیاط باطل است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی.


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: نصب پمپ آب در منازلی که فشار آب کم است چه حکمی دارد؟
پاسخ: اگر مخالف ضابطه های قانونی نباشد هرچند قانون در مورد آن حالت مخصوص باشد استفاده از ان مانعی ندارد ولی شخص استفاده کننده هنگام کمبود آب شهر اجازه ندارد بیشتر از مقدار مناسب آب برداشت کند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام طهارت

  1. احکام آب چاه چیست
  2. طهارت و نجاست آب مطلق و مضاف
  3. نجس شدن آب کر و قلیل
  4. شک در نجاست و پاکی آب
  5. تغییر رنگ یا بو یا طعم آب
  6. نجس شدن آب قلیل با جریان بالا به پایین
  7. آب کر چند لیتر است
  8. تعريف آب راكد چيست
  9. اگر قسمتي از آب كر يخ ببندد


كليد: حكم استفاده از پمپ آب براي وضو و غسل حكم استفاده از پمپ آب براي وضو و غسل حكم استفاده از پمپ آب براي وضو و غسل حكم استفاده از پمپ آب براي وضو و غسل حكم استفاده از پمپ آب براي وضو و غسل حكم استفاده از پمپ آب براي وضو و غسل

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

16 نظرات
  1. امیرحسین می گوید

    سلام از آنجایی اعضای خانواده ما با گذاشتن مخزن یا برداشتن پمپ مخالفت می کنند و بنده ناچارم برای غسل و وضو از این آب استفاده کنم می توانم از رهبری که گفته غسل و وضو محل اشکاله به سیستانی که گفته صحیحه رجوع کنم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تمام مراجع رعایت قوانین را لازم می دانند.
      در این زمینه آقا احتیاط نداده است لذا با دفتر ایشان تماس بگیرید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. ایلیا می گوید

    سلام
    ببخشید می خواستم بدونم ابی که توسط پمپ پمپاژ میشه در حکم آب قلیل هست یا آب کر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر از آب شهری پمپاژ می کند و قطع نمی شود، آب کر است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. علی زارعشاهی می گوید

    سلام
    خانه ما در مسیر لوله اصلی اب هست برداشت اب توسط ما وبقیه کسانی که تومسر اصلی هستیم باعث افت فشار اب برای کسانی میشه که تو مسرهای فرعی ویا اخر مسر هستند میشه ایا برداشت اب توسط ما مشکل شرعی. داره؟
    بعضی از مشرکینی هم که اخر مسیر هستند برای انکه بتونند حق ابه خودشونو بگیرند پمپ گذاشتن که این باعث افت فشار ما میشه برداشت اب توسط اونا مشکل شرعی داره ؟
    اداره اب مقدار مشخصی اب با فشار معین به ما فروخته اما نمیتونه اون فشار واون مقدار مشخصی رو تامین کنه در حالی که پول امتاز رو کامل گرفته وپول اب رونیز کامل میگیره در حالی که فشار اب رو تامین نمیکنه گرفتن پول اب ازنظر شرعی برای شرکت اب اشکال داره؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      این امور مطابق با قوانین هست و مشکل را با اداره آب در میان بگذارید، استفاده عادی شما اشکال ندارد. می توانید از منبع و پمپ استفاده کنید که مشکل برطرف شود.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. علی می گوید

    سلام از مراجع کسی هست که تا زمان نصب مخزن ب ان رجوع کنیم مقلد اقا هستم گفتن احتیاط واجب نباید استفاده بشه

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      رهبری در این مسئله فتوا داده اند و احتیاط واجب نیست. با دفتر معظم له تماس حاصل فرمایید.
      وفقکم الله لکل خیر

    2. گل می گوید

      سلام ببخشید ما پمپ داریم و فقط در مواقع ضروری از اون استفاده میکنیم که اب فشارش کم باشه و پمپ هم وصل هست به کنتر آبی که قبض آبمون روش میاد و ما پول اون رو پرداخت میکنیم یعنی چیز پنهانی نیست. آیا استفاده از آب این پمپ مشکلی داره؟!!

      1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

        سلام علیکم
        تابع قوانین است.
        وفقکم الله لکل الخیر

  5. محمد مهدی می گوید

    سلام
    ۱-من منظور فتوای اقای سیستانی متوجه نشدم اگر ممکن شرح بدید
    ۲-ایا اگر مقلد اقای سیستانی باشیم و یه منبع قبل پمپ قرار بدیم غسل وضومون درسته؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      منظور ایشان این است که اگر قانونی در زمینه استفاده از پمپ و ممنوعیت آن نیست، می توانید استفاده کنید و اشکالی ندارد.
      اگر قبل از پمپ منبع بگذاریدف بهترین حالت هست و اشکالی ندارد.
      وفقکم الله لکل خیر

  6. فاضلی می گوید

    سلام سر این قضیه پمپ آب داستان درست شده برای ما وحشتناک. ساختمان ما پمپ اب دارد ولی مخزن ذخیره ندارد همسایه ها پول شارژم بزور میدن*****
    خدانگهدار .

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      با اداره آب تماس بگیرید اگر استفاده شما به اندازه حق خودتان که اداره آب موظف است به شما برساند باشد و کوتاهی کند، و به سایر همسایگان محل نیز آسیب نرساند و اجازه بدهند، شرعا استفاده از پمپ اشکال ندارد.
      وفقکم الله لکل خیر

  7. فرشته می گوید

    سلام خسته نباشید ببخشید ما خونمون اپارتمانیه طبقه اول خب بعد ما برا اینکه اب برسه به خونمون پمپ اب گذاشتیم ولی مخزنی نیستش خب بعد وقتی برق میره و چون پمپ خاموش میشه اب نمیرسه بخونمون بعد من وقتی برقا رفتن جورابام نجس بود زود رفتم شیر ابو باز کردم و جورابامو شستم این اب حکم چیو داره حکم قلیل رو داره؟وقتی به شوهرم گفتم گف فقط به خونمون اب نمیرسه وگرنه پایین که بریم شیر ابو باز کنیم اب هست ولی ما چون بالا هستیم فشاری نیست که ابو بفرسته بالا من وسواس دارم اگه میشه زودتر جواب بدین ممنون میشم مقلد سیستانی هستم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نباید به وسواس اعتنا کنید!.
      آب کم فشار شهری در حکم آب کر هست و پاک می کند.
      وفقکم الله لکل الخیر