وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حقوق متقابل زن و شوهر

0

حقوق متقابل زن و شوهر

مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: در یک زندگی مشترک چه چیزهایی برای زوجین مهم است ؟

پاسخ:

زنى که عقد دائم شده ، حرام است بدون اجازه شوهر از خانه بیرون برود ، هر چند با حقّ شوهر هم منافات نداشته باشد ، مگر اینکه ضرورتى ایجاب کند یا ماندن در خانه براى او حرجى باشد ، یا مسکن مناسب او نباشد ، و باید خود را براى لذتهاى جنسى که حقّ همسر است هر وقت که او میخواهد تسلیم نماید ، و بدون عذر شرعى از نزدیکى کردن او جلوگیرى نکند .

و تهیه غذا و لباس ، و منزل زن و تهیه احتیاجاتش بر شوهر واجب است ، و اگر تهیه نکند چه توانائى داشته باشد یا نداشته باشد مدیون زن است. و همچنین از حقوق زن است که مرد او را مورد اذیت و آزار قرار ندهد ، و با او بدون و جه شرعى تندى و خشونت نکند .

و اگر زن به و ظائف زناشوئى خود در برابر شوهر هیچ عمل نکند ، حقّ غذا و لباس و منزل بر او ندارد، هر چند نزد او بماند، و اگر گاهى از تسلیم در برابر خواسته ‏هاى جنسى مشروع او سرباز زند ـ بنابر احتیاط واجب ـ نفقه ‏اش ساقط نمی  شود، و امّا مهر او با عدم تمکین به هیچ وجه ساقط نمی شود .

و مرد حق ندارد زن خود را به خدمت خانه مجبور کند.

و زنى که خرج او بر عهده شوهر است و شوهر خرج او را نمی دهد ، میتواند خرجى خود را بدون اجازه از مال او بردارد البته به مقدار مناسب شأن شوهر نه بیشتر، و اگر ممکن نیست چنانچه ناچار باشد و نتواند به حاکم شرع شکایت برد ، و با کار کردن بخواهد مخارج خود را تهیه کند در موقعى که مشغول تهیه مخارج است ، اطاعت شوهر بر او واجب نیست.

 

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام زن و شوهر

ویژه نامه و بخش احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.