وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حساب سپرده طلا

0

حساب سپرده طلا

فهرست این نوشتار:

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

1- آيا به حساب سپرده طلا خمس تعلق مي گيرد؟

2-اگر در بخش کارگشایی بانک مقداری طلا (همانگونه که معمول است طلا را به عنوان گرو می گذارند و با توجه به وزن طلا مقدار مشخصی پول از بانک می گیرند و پس از یک سال پول را با بهره مشخصی به بانک پس می دهند و طلایشان را پس می گیرند) به مدت یک سال گذاشته باشیم، آیا به این طلا که یک سال یا بیشتر در بانک مانده است خمس تعلق می گیرد؟

پاسخ:

اگر طلا سرمایه واز درآمد است خمس دارد.

منبع : استفتاء سایت هدانا از دفتر مقام معظم رهبری.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حساب سپرده طلا [احکام معامله طلا و نقره ]

پرسش : در این حساب برای افتتاح کننده یک گواهی رسید حساب سپرده طلا (غیر قابل نقل و انتقال) صادر می گردد و چنانچه صاحب حساب در کمتر از دو ماه از زمان افتتاح حساب، درخواست استرداد وجه حساب خود را نماید معادل ریالی ارز مندرج در برگ گواهی رسید (به مأخذ روز) به وی پرداخت خواهد شد اما بعد از سررسید دو ماهه همه مشتریان می توانند در هر زمان که مایل باشند نسبت به دریافت سپرده خود بر اساس ارزش روز فروش طلا اقدام نمایند و مشتریان باید حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از تاریخ افتتاح حساب تمایل خود را نسبت به تمدید یا عدم تمدید سپرده به بانک اعلام نمایند.

پاسخ : در صورتیکه به بانک وکالت داده شود که به طور جدی طلا را برای شما بخرد و سپس به وکالت شما به طور جدی طلای مذکور را برای شما بفروشد و پول آن را به شما بدهد اشکالی ندارد.

سپرده گذاری در بانک بر اساس ارزش طلا [احکام معامله طلا و نقره ]

پرسش : اگر فردی مبلغی پول را بر حسب ریال به عنوان سپرده نزد یک بانک بر اساس ارزش طلا معادل سازی نماید. مثلا به جای اینکه در دفترچه سپرده او بنویسند 1000000 ریال نوشته شود یک گرم طلا. آیا این نوع سپرده گذاری از نظر شرعی صحیح است؟ و آیا بانک مورد نظر می تواند در زمان مراجعه سپرده گذار برای دریاف سپرده خود ارزش همان مقدار طلا (یک گرم) را بر حسب قیمت روز پرداخت نماید؟
پاسخ : با توجه به اینکه این کار به معنای فروختن طلا به مبلغ مزبور است اشکالی ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

احکام مشاغل و درآمد های حلال و حرام

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.