وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حرمت نزدیکی جنسی در احرام

0

حرمت نزدیکی جنسی در احرام

فهرست این نوشتار:

لگو احکام حج و عمره

2- [محرمات احرام] مسائل زناشويى‏

دوم- جماع و تقبيل و دست زدن‏[1] با شهوت و نگاه‏[2] به شهوت، بلكه هر گونه لذت و تمتّعى بردن.[3]

 

[1] ( 7). آية الله سيستانى: و همچنين بلند كردن يا در آغوش گرفتن با شهوت.
[2] ( 8). آية الله بهجت: قيد بودن شهوت براى نظر به اهل، مسلم است( مناسك شيخ، ص 86)

آية الله سيستانى: در صورتى كه نگاه كردن به همسر از روى شهوت موجب خروج منى شود، لازم است از آن پرهيز كند و احتياط مستحب آن است كه اگر موجب خروج منى هم نشود پرهيز كند.
[3] ( 9). آية الله نورى: از زن

آية الله تبريزى، آية الله گلپايگانى: محرم مى تواند به غير از جماع و بوسيدن و لمس و نگاه به شهوت و ملاعبه، از عيال خود لذت برد بنابر اظهر( مانند التذاذ از صدا و يا سخن گفتن با او) گرچه احوط ترك استمتاع است مطلقا( مناسك، مسأله 231)

آية الله سيستانى: محرم مى تواند از همنشينى و صحبت و مانند آن با عيال خود لذت ببرد ولى احتياط مستحب تر استمتاع است مطلقا

آية الله صافى، آيةالله گلپايگانى: براى زنان، همين حكم نسبت به مردان صادق است اگر چه از محارم زن باشند

آية الله خامنه اى: نگاه زن و شوهر به يكديگر و گرفتن دست يكديگر اگر از روى شهوت و التذاذ جنسى نباشد جايز است

آية الله فاضل: مرد نسبت به زوجه خودش

آية الله مكارم: نگاه و لمس بدون قصد لذت مانعى نداردو احتياط آن است كه بوسيدن بدون قصد لذت را نيز ترك كند.

وقوع در عمره تمتّع‏

 

348- اگر كسى در احرام عمره تمتع از روى علم و عمد، با زن، چه در قُبُل وچه در دُبر، يا با مرد، جماع كند،[1] ظاهراً عمره‏اش باطل نمى‏شود[2] ولى موجب كفّاره است؛[3] و احتياط[4] آن است كه‏

اگر اين عمل پيش‏[1] از سعى واقع شد، عمره را اتمام و اعاده كند؛[2] و اگر وقت تنگ است، حج افراد[3] به جا آورد و بعد از آن عمره مفرده بجا آورد؛ و احتياط بيشتر آن است كه سال ديگر حج را اعاده كند.[4]

 

[1] ( 1). آية الله بهجت: عمره اش باطل است لكن بايد عمره را اتمام كند و دوباره اعاده كند و بعد حج تمتع به جا آورد و اگر وقت تنگ باشد حج او مبدل به افراد مى شود و بايد بعد از حج، عمره مفرده به جاآورد و احوط اعاده حج است در سال آينده.( مناسك، مسأله 220)

آية الله خويى: ايشان متعرض جماع با مرد نشده اند

آية الله سيستانى: اگر بعد از تمام شدن سعى باشد و همچنين در عمره مفرده

آية الله فاضل: حرمت نفسى و ذاتى و طى با مرد گرچه خيلى شديد و موجب حد است ليكن ارتباط آن با احرام محل اشكال است.
[2] ( 2). آية الله صافى، آية الله گلپايگانى: اگر پيش از سعى باشد عمره او فاسد است و بايد احتياطا آن را تمام كند و بعد از تمام كردن عمره پيش از حج، واجب است عمره را اعاده نمايد و يك شتر كفاره بر او واجب است و اگر وقت اتمام و اعاده ندارد آن عمره فاسده را قطع كند و اعاده نمايد و اگر نتواند به واسطه تنگى وقت آن را پيش از حج اعاده كند حج او افراد مى شود و بايد بعد از حج عمره مفرده بجا آورد، ولى بايد به همان احرام عمره باقى بماند و احتياطا به يكى از مواقيت خارج مكه برود و تجديد نيت جهت حج افراد بنمايد و احوط اعاده حج است در سال آينده.
[3] ( 3). آية الله فاضل: بنابر احتياط واجب موجب كفاره است

آية الله مكارم: كفاره آن بنابر احتياط يك شتر است.
[4] ( 4). آية الله مكارم: احتياط مستحب.

 

[1] ( 1). آية اللَّه تبريزى: بنابر اظهر عمره‏اش باطل نمى‏شود ولى احتياط اين است كه عمره را پيش از حج درصورت امكان اعاده نمايد و در صورت عدم امكان در سال بعد، حج را اعاده كند.

آية اللَّه سيستانى: احتياط واجب‏اين‏است كه عمره‏اش را تمام كند و پس از آن حج به جا آورد و در سال آينده هر دو را دوباره به جا آورد و اگر در عمره مفرده باشد نيز عمره‏اش باطل است و واجب است در مكّه بماند تا ماه ديگر قمرى و برود ازيكى از مواقيت‏پنجگانه محرم‏شود وعمره رااعاده كند و به احتياط واجب احرام از خارج حرم كافى نيست.( مناسك، مسأله 220).
[2] ( 2). آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى: از اينجا تا آخر در مناسك ايشان نيست بلكه بجاى آن آمده است:« و در صورت عدم امكان سال ديگر حج را اعاده نمايد».( مناسك، مسأله 220).
[3] ( 3). آية اللَّه مكارم: اگر وقت تنگ است عمره را اعاده نكند و حج تمتع را ادامه دهد.
[4] ( 4). آية اللَّه فاضل: ظاهراً عمره باطل نمى‏شود، لذا اگر وقت تنگ است حجّ تمتّع را به جا آورد و احتياط مستحب آن است كه سال بعد حج را اعاده كند. و اگر اين عمل در عمره مفرده قبل از سعى واقع شده بايد اين عمره را تمام كند و يك شتر كفّاره بدهد و در ماه بعد نيز يك عمره مفرده ديگر انجام دهد.( اگر چه اصل آن مستحب بوده) و محلّ احرام عمره دوّم در صورتى كه در عمره اوّل از يكى از مواقيت معروفه محرم شده همانجاست و الّا از ادنى‏الحلّ است. همانطور كه در صورت عدم تمكّن از رفتن به مواقيت مى‏تواند از ادنى‏ الحلّ محرم شود.

 

 

349- اگر اين عمل با علم و عمد در عمره تمتع بعد از سعى انجام شود،[1] كفّاره واجب است؛ و آن‏[2] بنابراحتياط واجب، چه ثروتمند باشد يا نه، يك شتر است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.