وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حدیث درباره دروغ به شوخی

1

حدیث درباره دروغ به شوخی

امام سجاد عليه السلام:
اِتَّقُوا الكَذِبَ الصَّغيرَ مِنهُ وَ الكَبيرَ، فى كُلِّ جِدٍّ وَ هَزلٍ فَإِنَّ الرَّجُلَ إِذا كَذِبَ فِى الصَّغيرِ اجتَرَأَ عَلَى الكَبيرِ؛

از دروغ كوچك و بزرگش، جدّى و شوخيش بپرهيزيد، زيرا انسان هرگاه در چيز كوچك دروغ بگويد، به گفتن دروغ بزرگ نيز جرئت پيدا مى كند.

تحف العقول ص 278

حضرت علی (ع) می‌فرمایند: « لَا يَجِدُ عَبْدٌ طَعْمَ الْإِيمَانِ حَتَّى يَتْرُكَ الْكَذِبَ هَزْلَهُ وَ جِدَّهُ».

هیچ بنده ای طعم ایمان را نمی چشد، مگر این که دروغ را چه شوخی و چه جدی ترک کند.»

الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏2، ص: 340

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

1 نظر
  1. رضا مقدم می گوید

    توصیه امامان ما ،خصوصا
    امیر المؤمنین علی (ع) راس الکلام است که یک حرف. کم و زیاد ندارد و بنده میخوام این مطلب‌ را اینطور ادامه بدهم که حقیقت آن درمورد خودم اتفاق افتاده است .
    بیش از چهل سال پیش در دوره ابتدائی ، دبستان ایزدی ، هر هفته یک حدیث را حفظ میکردیم. و با جوایز مختلف تشویق هم میشدیم . تا همین لحظه آنچه بیاد داشتم این بود که الکذب ذلیل حتی هذله حتی بالجده .
    و همانطور که امام فرموده اند . ایمان را . حقیقت را و هرچه نادیدنیست را میبینم و ارتباط عجیبی که باخدا ایجاد میشود و نمیتوان آنرا با سخن کوتاه توصیف نمود اما میتوانم نزدیکترین و آسانترین مسیری که به این جایگاه ختم میشود را با جزئیات موثق و حیرت انگیز بیان کنم .
    به نحوی که از اعمال بینتیجه صرف نظر میکنید و به سمت خدا هدایت میشوید آنگاه خوردن لقمه حرام را بر شما حرام میکند حتی اگر خودتان ندانید یا مصر باشید آرامش خاطر و ملاکهای بارزی را به شما میبخشند که در چگونگی آن مات و مبهوت میمانید .
    بدون آنکه آیات قرآنی را که در همان زمان خردسالی خوانده اید را هم اکنون به یاد داشته باشید ، تفسیر و درخشش کلام حق در ذهن و وجودتان غوغا میکند و به تحلیل جامع اسلام مفتخر میشویدو آنچه را که به تحریف و اشتباه بیان میکنند را . چون حقیقت درمیابید .
    .

    دائما تاسف میخورم ازاینکه فرهنگ جوامع بشری ، اکثرا رو به سمت شیطان است .و اغلب انسانها طعم زندگی را نمیچشند و مرده میمیرند…