وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حج برویم یا به فقرا کمک کنیم

0

حج برویم یا به فقرا کمک کنیم

فهرست این نوشتار:

سوال:

چرا بايد حج برويم و اين در حالي است كه عربستان برخورد خوبي با زائران ندارد و در حفظ جان و احترام زائران كوشا نيست، آيا بايد پول زيادي را به كشوري پرداخت نماييم كه با ما دشمن است، بهتر نيست پول را به فقراي خودمان بدهيم؟

جواب:

ما بايد دقت كنيم خداي ناكرده حب و بغض هاي ما نسبت به يك مسئله سبب نشود دين خداوند و دستور الهي بر زمين بماند. ما چرا واجبات الهي را تعطيل نماييم؟! واجبي كه خداوند مصلحتي بزرگ را در آن ديده، ما هر چقدر خودمان با فكر محدودمان مصلحت چيني نماييم نمي توانيم آن را با مصلحت الهي مقايسه كنيم و نظر خودمان را بر دستور الهي براي برگزاري حج  ترجيح دهيم !.

ما در ابتدا بايد ببينيم مسئله و مشكل كجاست؟ آيا واقعا مشكل زيارت خانه خداست يا چيز ديگر؟! اگر خوب دقت كنيد مشكل اصل حضور در حج نيست، تا ما حج را كنار بگذاريم!. مشكل اصلي آل سعود هست، بلاي اصلي مسلمانان وهابيت هستند. آيا بجاي پاك كردن صورت مسئله ، بهتر نيست مسئله را حل كنيم!؟.

شما الان مي بينيد گروههاي تكفيري در سايت هاي عربي و جهان اسلام به صورت بسيار گسترده در حال تبليغ و ترويج خشونت بر عليه انسانيت و شيعه هستند. اگر امروز براي اين مشكل ما تلاش نكنيم فردا قطعا بدانيد همين مسئله آسيب جدي براي ايران زمين و دين ما خواهد بود!. ترك حج سبب مي شود تهمت ها عليه شيعيان زياد شود، همانطور كه برخي از رسانه هاي معارض امروز مطرح مي كنند كه شيعيان به دنبال ساخت خانه خدا در كشور خودشان مي باشند!، ما بايد مراقب توطئه بر عليه خودمان باشيم. كنگره حج فرصت بسيار خوبي است تا تفكر اهل البيت را ترويج دهيم و ساير مسلمانان را به اسلام ناب دعوت كنيم. تفكر آل سعود تفكري يزيدي و مخالف اسلام است، شما ببينيد چقدر اين عده منحوس چهره  رحماني مسلمانان را در جهان بد جلوه داده اند.

ما بايد از سيره اهل البيت عليهم السلام تبعيت كنيم، آنان هيچگاه فرصت حج را از دست ندادند، در زمان خلفا، امويان، زبيريان و عباسيان هميشه در صحنه هاي اجتماعي و سياسي حاضر مي شدند و  تفكر جهان آن روز اسلام را از  جهل هامي زدودند و انسانهاي خواب آلوده رابيدار مي نمودند.

بحث فقرزدايي هم راهكارش در روايات مشخص شده است. ما بايد در اين مسير هم از سيره اهل البيت عليهم السلام پيروي نماييم، ايشان هم حج مي رفتند و هم به فقرا كمك مي نمودند. يكي از علل وجود فقر در جامعه همان عمل نكردن به دستورات ديني مانند پرداخت خمس و زكات است. آيا اگر ثروتمندان به اين واجب الهي عمل مي كردند،فقيري باقي مي ماند؟. اگر ما دستورات دين را پيرامون توجه به فقرا مد نظر داشتيم و نسبت به همسايگان عنايت لازم را داشتيم، آيا مشكل از اساس حل نمي شد؟. ما بايدبه فرهنگ اهل البيت عليهم السلام برگرديم.

پس مشكل فقر عامل اصلي دارد كه بايد بدان پرداخت و از امور تبليغاتي و غير اصلي پرهيز كرد. در امور بايد اصلي فرعي نمود و از خلط آنان بايد جلوگيري كرد. چرا ما در باره برخي از خرج هاي ثروتمندان ، يا پول هاي ميليوني بازيگران و فوتباليستها اين حرف ها را نمي زنيم؟ و از آنها نمي خواهيم به فكر فقرا باشند و كمتر پول بگيرند؟!. 

ما بايد دقت كنيم خداي ناكرده حب و بغض هاي ما نسبت به يك مسئله سبب نشود دين خداوند و دستور الهي بر زمين بماند. ما چرا واجبات الهي را تعطيل نماييم؟! واجبي كه خداوند مصلحتي بزرگ را در آن ديده، ما هر چقدر خودمان با فكر محدودمان مصلحت چيني نماييم نمي توانيم آن را با مصلحت الهي مقايسه كنيم و نظر خودمان را بر دستور الهي براي برگزاري حج  ترجيح دهيم !. البته اگر شرايط واقعا بسيار خطرناك شود خود دين و مراجع اجازه مي دهند به مدت زمان كوتاهي حج از سوي عده اي معلق شود نه اينكه همگان بتوانند حج را ترك كنند، چون معصيتي بزرگ مي باشد كه قابل بخشش نيست.

امروزه ما نبايد وظايف خود را فراموش كنيم، كوتاهي ما در يادگيري و ترويج مكتب غدير خم كه همان ولايت و امامت مي باشد سبب شده كه دشمني، مانند تفكر آل سعود آسيبهاي فراواني بر اسلام وارد نمايد. ما نيز بايد پاسخگو باشيم و نسبت به محيط اطرافمان بي تفاوت نباشيم.

امام خميني پيرامون حكومت آل سعود مي فرمايند :

کلیدداران کنونى کعبه لیاقت میزبانى سربازان و میهمانان خدا را ندارند و جز تأمین امریکا و اسرائیل و تقدیم منافع کشورشان به آنان کارى از دستشان برنمى آید، …حکومت آل سعود، این وهابیهاى پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته ‏اند، … و حقا که (حکومت آل سعود) این وارثان ابى سفیان و ابى لهب و این رهروان راه یزید روى آنان و اسلاف خویش را سفید کرده‏اند . صحيفه امام، ج20-ص349. [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][لينك كامل نظر امام خميني در باره حكومت آل سعود].

 

در ادامه به برخي از روايات پيرامون ارزش حج مي پردازيم، اينها دستورات اهل البيت عليهم السلام به ماست:

اهمیت حج

قال علی علیه السلام:

الله الله فی بیت ربکم لا تخلوه ما بقیتم فانه ان ترک لم تناظروا.

علی(ع) فرمود:

خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشید تا هستید، آن را خالی نگذارید. زیرا اگر حج متروک شود نظر رحمت خدا از شما قطع خواهد شد.

بحارالانوار ج 96 16

اهمیت حج

عن ابی عبدالله -علیه السلام- قال: لایزال الدین قائما ما قامت الکعبة.

اما صادق -علیه السلام- فرمود: تا کعبه برپاست دین برپاست.

بحار الانوار ج 96 57

فلسفه نام کعبه

عن ابی جعفر -علیه السلام- قال:

قلت له: لم سمی البیت العتیق؟ قال: لانه حر عتیق من الناس و لم یملکه، احد.

از امام باقر -علیه السلام- سؤال شد، چرا کعبه را بیت العتیق نامیده اند؟

فرمود: زیرا این خانه آزاد است و رها شده و در ملکیت هیچ کس درنیامده است.

بحارالانوار ج 96 59

آثار حج

عن الرضا علیه السلام قال:

ما رایت شیئا اسرع غنا و لا انفی للفقر من ادمان الحج

از امام رضا علیه السلام نقل شده که فرمود:

هیچ چیزی را بیشتر از حج مداوم، در بی نیازی و فقر زدائی مؤثر ندیدم.

بحار الانوار، ج 74، ص 318

مرگ در راه حج

عن ابی عبدالله علیه السلام قال:

من مات فی طریق مکة ذاهبا اوجائیا امن من الفزغ الاکبر یوم القیامة.

امام صادق علیه السلام فرمود:

هرکس در راه رفت و برگشت مکه بمیرد از اندوه بزرگ روز قیامت ایمن خواهد بود.

ملاذ الاخیار ج 7 223

حرمت مهمانان خدا

عن ابی عبدالله علیه السلام قال:

الحاج و المعتمر وفدالله ان سالوه اعطاهم و ان دعؤه اجابهم و ان شفعوا شفعهم و ان سکتوا ابتداهم و یعوضون بالدرهم الف الف درهم

امام صادق علیه السلام فرمود:

حاجی و عمره گزار مهمان خدایند. اگر چیزی بخواهند به ایشان دهد. اگر او را بخوانند، پاسخ می گوید. اگر شفاعت کنند. شفاعت ایشان را می پذیرد، اگر سکوت کنند، با آنان آغاز سخن می کند و در برابر هر درهمی که خرج کرده اند، یک میلیون درهم به آنان می پردازد.

ملاذ الاخبار ج 7 226

.

لينك كوتاه مطلب:   https://hadana.ir/?p=19859

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانید

ويژه نامه مقالات 

نظر امام خميني در باره ي حكومت آل سعود

اعمال دهه اول ماه ذيحجه در كتاب المراقبات

گوشه اي از اسرار حج

مشابه جنايات داعش در تاريخ اسلام



چرا باید به حج برویم چرا به حج برویم و سود آن به جیب سعودی‌ها برود  آیا هزینه حج و عمره در کارهای خیر،ثواب حج و عمره را داردچرا باید به حج برویم چرا باید به حج برویم حج برویم یا به فقرا کمک کنیم حج برویم یا به فقرا کمک کنیم حج برویم یا به فقرا کمک کنیم حج برویم یا به فقرا کمک کنیم حج برویم یا به فقرا کمک کنیم حج برویم یا به فقرا کمک کنیمحج برویم یا به فقرا کمک کنیم  حج برویم یا به فقرا کمک کنیم حج برویم یا به فقرا کمک کنیم حج برویم یا به فقرا کمک کنیم حج برویم یا به فقرا کمک کنیم حج برویم یا به فقرا کمک کنیم حج برویم یا به فقرا کمک کنیم حج برویم یا به فقرا کمک کنیم حج برویم یا به فقرا کمک کنیم حج برویم یا به فقرا کمک کنیم حج برویم یا به فقرا کمک کنیم حج برویم یا به فقرا کمک کنیم حج برویم یا به فقرا کمک کنیم  حج برویم یا به فقرا کمک کنیم حج برویم یا به فقرا کمک کنیم حج برویم یا به فقرا کمک کنیم حج برویم یا به فقرا کمک کنیم حج برویم یا به فقرا کمک کنیم حج برویم یا به فقرا کمک کنیم حج برویم یا به فقرا کمک کنیم  حج برویم یا به فقرا کمک کنیم حج برویم یا به فقرا کمک کنیم حج برویم یا به فقرا کمک کنیم حج برویم یا به فقرا کمک کنیمحج برویم یا به فقرا کمک کنیم 

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.