وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

جلوگیری از خروج خون استحاضه برای نماز

0

جلوگیری از خروج خون استحاضه برای نماز

فهرست این نوشتار:

1-در نوشتار قبل «نشانه و انواع استحاضه از رساله 10 مرجع » مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

2- در مرتبط با نوشتار حاضر مطلب منتشر شده «فاصله و تاخیر بین اعمال استحاضه و نماز» را از اینجا کلیک کنید.

رساله توضیح المسائل احکام زنان

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][اگر خون استحاضه زن جریان داشته باشد]

مسأله 415 اگر خون استحاضه زن جریان داشته باشد و قطع نشود، چنانچه برای او ضرر نداشته باشد (1)، باید پیش از غسل و بعد از آن به وسیله پنبه از بیرون آمدن خون جلوگیری کند، ولی اگر همیشه جریان ندارد فقط باید بعد از وضو و غسل از بیرون آمدن خون جلوگیری نماید و چنانچه کوتاهی کند و خون بیرون آید، باید دوباره غسل کند (2) و وضو هم بگیرد و اگر نماز هم خوانده باید دوباره بخواند.

(1) (خوئی، تبریزی:) باید (تبریزی: بنا بر احتیاط لازم) بعد از غسل از بیرون آمدن خون جلوگیری نماید، و چنانچه کوتاهی کند و خون بیرون آید، باید دوباره غسل کند و اگر نماز هم خوانده باید دوباره بخواند.

(زنجانی:) باید بعد از غسل از بیرون آمدن خون جلوگیری نماید و چنانچه کوتاهی کند و خون بیرون آید، اگر نماز هم خوانده باید دوباره بخواند و بنا بر احتیاط مستحب دوباره غسل نیز بکند.

(2) (گلپایگانی، صافی:) باید دوباره بنا بر احتیاط لازم غسل کند و اگر نماز هم خوانده باید دوباره بخواند.

(اراکی:) مسأله زن مستحاضه باید بعد از وضو و غسل به وسیله پنبه از بیرون آمدن خون جلوگیری نماید، و چنانچه کوتاهی کند و خون بیرون آید، باید دوباره غسل کند و وضو هم بگیرد و اگر نماز هم خوانده باید دوباره بخواند.

(مکارم:) مسأله هر گاه خون به بیرون جریان دارد چنانچه برای او ضرر نداشته باشد باید پیش از غسل و بعد از آن به وسیله پنبه و مانند آن از بیرون آمدن خون جلوگیری کند ولی اگر این کار مشقت زیاد دارد، لازم نیست.

(سیستانی:) مسأله اگر خون استحاضه زن جریان دارد و قطع نمی‌شود، چنانچه برای او ضرر ندارد بنا بر احتیاط واجب باید قبل از غسل، از بیرون آمدن خون جلوگیری نماید، و چنانچه کوتاهی کند و خون بیرون آید، اگر نماز خوانده باید دوباره نماز بخواند، بلکه احتیاط مستحب آن است که دوباره غسل کند.

(بهجت:) مسأله زن مستحاضه، باید موقع غسل و وضو و بعد از آن تا آخر نماز خود را از بیرون آمدن خون (در صورتی که برای او ضرر نداشته باشد) حفظ کند و اگر مسامحه کرد و خونی خارج شد بنا بر احتیاط هر چه به جا آورده از غسل یا وضو یا نماز دو مرتبه انجام دهد.

(فاضل:) مسأله بر زن مستحاضه لازم است به هر مقدار که ممکن باشد بعد از وضو و غسل به وسیله پنبه از بیرون آمدن خون جلوگیری کند و چنانچه کوتاهی کند و خون بیرون آید، باید نماز را اعاده کند بلکه بنا بر احتیاط واجب قبل از نماز باید دوباره غسل کند و وضو هم بگیرد.

[اگر در موقع غسل خون قطع نشود]

مسأله 416 اگر در موقع غسل، خون قطع نشود، غسل صحیح است (1)، ولی اگر در بین غسل (2)، استحاضه متوسطه کثیره شود، واجب است چنانچه مشغول غسل ترتیبی یا ارتماسی بوده همان را از سر بگیرد (3).

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (مکارم:) خواه ترتیبی باشد یا ارتماسی. [پایان مسأله]

(2) (تبریزی:) یا بعد از آن..

(3) (گلپایگانی، فاضل، صافی:) واجب است غسل را از سر بگیرد.

(خوئی، سیستانی، تبریزی:) لازم است که غسل را از سر بگیرد (تبریزی: و اگر در بین غسل استحاضه کثیره یا بعد از آن کثیره، متوسطه شود لازم نیست غسل را اعاده کرده ولی وضو بگیرد).

(نوری:) واجب است چنانچه مشغول غسل ترتیبی بوده همان را از سر بگیرد و اگر مشغول غسل ارتماسی بوده، بهتر آن است که همان را دوباره انجام دهد.

(زنجانی:) احتیاط آن است که غسل را از سر بگیرد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/e3kCgf

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

  1. استحاضه
  2. تغيير استحاضه قليله به متوسطه یا کثیره
  3. غسل استحاضه (متوسطه/کثیره) پيش از وقت اذان
  4. وضو مستحاضه برای نماز واجب و مستحب 
  5. پاک شدن و اعمال استحاضه برای اولین نماز
  6. وارسی و تشخیص استحاضه چیست
  7. فاصله و تاخیر بین اعمال استحاضه و نماز


کلید: جلوگیری از خروج خون استحاضه برای نماز جلوگیری از خروج خون استحاضه برای نماز جلوگیری از خروج خون استحاضه برای نماز جلوگیری از خروج خون استحاضه برای نماز جلوگیری از خروج خون استحاضه برای نماز جلوگیری از خروج خون استحاضه برای نماز جلوگیری از خروج خون استحاضه برای نماز جلوگیری از خروج خون استحاضه برای نماز جلوگیری از خروج خون استحاضه برای نماز جلوگیری از خروج خون استحاضه برای نماز رجلوگیری از خروج خون استحاضه برای نماز جلوگیری از خروج خون استحاضه برای نماز [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.