وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

جدایی دین از سیاست بخاطر آلوده بودن سیاست

0

جدایی دین از سیاست بخاطر آلوده بودن سیاست

قداست دين و آلودگى سياست

 با توجه به اينكه دين و روحانيت امرى مقدس است و سياست شيطنت آلود، چگونه مى توان بين آنها رابطه برقرار كرد؟

چنين نگرشى ناشى از نگاه يكسويه و بدبينانه به سياست است؛ در حالى كه سياست اقسام مختلفى دارد.

خواجه نصيرالدين طوسى در اين زمينه مى نويسد: «اما اقسام سياست، اول سياست «فاضله» باشد كه آن را امامت خوانند و غرض از آن «تكميل خلق» بود و لازمه اش نيل [ به ]سعادت. دوم سياست «ناقصه» بود كه آن را تغلّب خوانند و غرض آن «استبعاد خلق» بود و لازمه اش نيل [ به ]شقاوت و مذمّت».[97]

وى در جاى ديگر از ارسطاطاليس ـ حكيم يونان باستان ـ نقل مى كند: «سياست چهار نوع است: سياست ملك، سياست غلبه، سياست كرامت و سياست جماعت».[98]

در يك تقسيم كلى و اساسى مى توان گفت: «سياست» بر دو قسم است:

1. سياست الهى، متعالى و ارزشمند، مبتنى بر حكمت، عزت و مصلحت.

2. سياست شيطانى، ناپسند و ضد ارزشى، مبتنى بر زور، غلبه، نيرنگ و خدعه.

بنابراين نخست بايد مشخص كرد كه كدام قسم از «سياست»، مورد نظر است و از چه منظر و ديدگاهى، به «سياست» نگريسته مى شود.

اينكه در سياست هاى رايج دنيا، نيرنگ و دروغ وجود دارد؛ به معناى آن نيست كه «سياست» لزوما همين است و بايد با اينها آميخته باشد؛ بلكه اين  نوعى از سياست (سياست تزوير) است كه هم در هدف و هم در روش، با سياست اسلامى مغايرت دارد. امام خمينى (رحمه الله)  پس از آزادى از زندان ـ ضمن بيان خاطره اى از دوران اسارت ـ فرمود: «آمد يك نفر … گفت: آقا سياست عبارت است از دروغ گفتن، خدعه، فريب، نيرنگ و خلاصه پدر سوختگى است و آن را شما براى ما بگذاريد … گفتم: از اول ما وارد اين سياست كه شما مى گوييد، نبوده ايم».[99]

اما آيا نمى توان نوع ديگرى از «سياست» داشت كه در پى اهداف بلند الهى و سعادت و كمال بشرى است؛ همان طور كه پيامبر (صلی الله علیه وآله) ، امام على، امام حسن، امام حسين (علیهم السلام)  و امام راحل (رحمه الله)  عمل كرده اند.

بر اين اساس هر چند دين از «سياست شيطانى» و ماكياولى ـ كه آميخته با تزوير و شرارت است ـ دور است؛ اما با سياست فاضله و اخلاقى ـ كه منطبق با تعاليم و آموزه هاى الهى و عملكرد پيشوايان دين است ـ كاملاً هماهنگى و انطباق دارد. در عين حال دين در مقابله با سياست هاى شيطانى نيز، تدابير هوشمندانه اى دارد و پيراستگى سياست دينى از آلودگى ها آن را از هوشمندى در برابر فريبكاران تهى نمى سازد.[100]

 

[97]. اخلاق ناصرى، ص 298.
[98]. همان، ص 248.
[99]. صحيفه نور، ج 1، ص 65.
[100]. براى مطالعه بيشتر ر.ك:

الف. قاضى زاده، كاظم، انديشه هاى فقهى ـ سياسى امام خمينى (رحمه الله) ، مركز تحقيقات استراتژيك رياست جمهورى، ص 95 ـ 54؛

ب. ابراهيم زاده آملى، نبى الله، حاكميت دينى، اداره آموزش هاى عقيدتى ـ سياسى نمايندگى ولى فقيه در سپاه؛

پ. مبلغى، احمد، دانشنامه امام على (علیه السلام) ، ج 6، مقاله هدف و وسيله، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى، صص 412 ـ 353.

منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسمان، پرسش ها و پاسخ ها «ولایت فقیه و جمهوری اسلامی ایران .»

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.