وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

جایگاه ورزش در اسلام

0

جایگاه ورزش در اسلام

آيا امامهاى ما ورزش هم مى‏كردند ؟

در زمينه ورزش، احاديثى از پيامبراسلام (ص) نقل گرديده كه مى‏فرمايند

سوارى بكنيد و تيراندازى بكنيد و تيراندازى كردن را از سوارى كردن بيشتر دوست دارم كه در اين حديث، سفارش حضرت به ورزش سواركارى و ورزش تيراندازى را مى‏بينيم كه از ورزشهاى مفرح و نشاط آور و روحيه شجاعت و مردانگى و غيرت در رويارويى با دشمن را در انسان مسلمان تقويت مى‏كند.

در روايتى:

شبى حضرت رسول مكرم (ص) به خانه فاطمه (س) آمد و حضرت امام حسن و امام حسين (ع) با آنحضرت بودند پس حضرت رسول اكرم (ص) به آن دو نور ديده خود فرمودند كه بلند شويد و با هم كشتى بگيريد پس هر دو مشغول كشتى گرفتن شدند و حضرت زهرا (س) براى انجام كارى از منزل خارج شدند و چون برگشتند شنيدند كه حضرت رسول اكرم (ص) مى‏فرمايد كه اى حسن (ع) بگير حسين را و بر زمين انداز حضرت فاطمه (س) فرمود كه اى پدر چه عجب شما بزرگتر را تشويق مى‏كنيد كه كوچكتر را به زمين زند.

پيامبر (ص) فرمودند: اى دختر اينك جبرائيل امين مى‏گويد: اى حسين، حسن را به زمين بينداز و در برابر سخن او، اينچنين مى‏گويم. (1)

ترغيب و تشويق پيامبر به ورزش كشتى به دو امام معصوم (حسن و حسين) و حضور جبرائيل امين در اين صحنه ورزشى و تشويق كردن آنان، به ما مى‏آموزد كه اسلام فقط دين عبادت و كار و تلاش نيست بلكه در كنار آن به تفريحات سالم و ورزش كردن اهميت داده و در ايام شاد، بايد شاد بود و تفريح كرد تا زندگى يكنواخت و خسته كننده نشود و دين را متهم به غم و افسردگى و يكنواخت در نزد ديگران نكنيم. كه در تأييد مطالب بالا، حديثى از پيامبر اسلام (ص) در اين موضوع بيان فرموده است كه:

«الهو و العبوا فانى اكره ان يرى فى دينكم غلظه»

ورزش و بازى كنيد و تفريح داشته باشيد، همانا من ناراحتم كه در دين شما خستگى و بى‏نشاطى ديده شود.» (2)

جسم و جان ارتباطى مستقيم با هم داشته و داراى تأثير در هم ديگر خواهد بود.

از آنجا كه روان آدمى قوى و توانمند باشد، اندوه و ناراحتى جسم را زدوده، آن را توسنى باد پا مى‏سازد و هر گاه نشاط جسمى وجود داشته باشد، در اثر تلاش و تكاپو راههاى خمودى و افسردگى روح محو مى‏شود از اين رو گفته‏اند: «عقل سالم در بدن سالم است.»

] كتاب نگاهى نو در آينه معارف به خنده، شوخى، شادمانى تأليف احمد لقمانى را براى مطالعه شما پيشنهاد مى‏كنيم. [التماس دعا

1 حليه المتقين، علامه مجلسى، ص 320.

2 من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 493. به نقل از اداره پاسخگويى آستان قدس رضوى

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.