وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ثواب رفتن به مسجد در روایات

کسى که به قصد شرکت در نماز جماعت به سوى مسجد گام برمى‌دارد، خداوند متعال در مقابل هرگامى که برمى‌دارد، هفتاد هزار حسنه به او پاداش مى‌دهد و به همین میزان نیز درجات وى بالا خواهد.

1

ثواب رفتن به مسجد در روایات

 

پیامبر اکرم(صلی‌ا لله علیه واله):

و من مشى الى مسجد یطلب فیه الجماعه کان له بکل خطوه سبعون الف حسنه، و یرفع له من الدرجات مثل ذلک، فان مات و هو على ذلک و کل الله به سبعین الف ملک یعودونه فى قبره و یبشرونه و یونسونه فى وحدته و یستغفرون له حتى یبعث؛ (وسائل‌الشیعه، ج ۵، ص ۳۷۲) (امالى طوسى، ج ۲، ص ۳۰۷)

کسى که به قصد شرکت در نماز جماعت به سوى مسجد گام برمى‌دارد، خداوند متعال در مقابل هرگامى که برمى‌دارد، هفتاد هزار حسنه به او پاداش مى‌دهد و به همین میزان نیز درجات وى بالا خواهد رفت و اگر در چنین حالى بمیرد، خداوند متعال هفتاد هزار فرشته را مأمور مى‌نماید تا در قبر به دیدار او رفته، وى را بشارت دهند و در تنهایى قبر، انیس او باشند و تا روز قیامت برایش طلب آمرزش کنند.

 

امام صادق (علیه‌السلام):

ما یمنع احدکم اذا دخل علیه غم من غموم الدنیا ان یتوضاء ثم یدخل المسجد فیرکع رکعتین، یدعواالله فیهما اما سمعت الله یقول: و استعینوا بالصبر و الصلاه؛(وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۲۶۳)

وقتى در اثر فشار زندگى و حوادث روزگار مشکلاتى براى کسى پیش آمد، وضو بگیرد و به مسجد برود و دو رکعت نماز به جاى آورد، و خدا را بخواند. آیا شنیده‌اى که خداوند مى‌فرماید: از شکیبایى و نماز یارى جویید.

 

پیامبراکرم (صل‌ا… علیه واله):

ان المساجد بیوت المتقین، و من کانت المساجد بیوته فقد ختم الله له بالروح و الرحمه و الجواز على الصراط الى الجنه؛(کنزالعمال، ج ۷، ص ۶۵۹، حدیث ۲۰۷۸۵)

مساجد، خانه پارسایان است و هرکس مسجد خانه‌اش باشد (اوقات خود را در آن و به عبادت بگذارند) خداوند انجام کار او را رحمت و شادى قرار داده و اجازه عبور از صراط به سوى بهشت را به او خواهد داد.

 

پیامبر ‌اکرم(صل‌ا… علیه واله):

ما من لیله الا و ملک الموت ینادى یا اهل القبور لمن تغبطون الیوم… فیقول الموتى: انما نغبط المؤمنین فى مساجدهم …؛ (ارشاد القلوب، ص65)

هر شب فرشته مرگ ندا مى‌کند اى اهل قبور! نسبت به چه کسى غبطه مى‌خورید؟… مردگان در جواب گویند: ما به مؤمنانى غبطه مى‌خوریم که در مساجد نماز مى‌خوانند …

 

پیامبر اکرم (صل‌ا… علیه واله):

«اذا نزلت العاهات و الآفات عوفى اهل المسجد». (مستدرک الوسائل، ج1، ص226)

هنگامى که مشکلات و بلاها (براى اهل زمین) نازل می­شود اهل مساجد درامانند.

 

پیامبراکرم (صل‌ا… علیه واله):

یا على! خمسه تنور القلب: کثرة قرائه قل هو الله احد و قله الکلام و مجالسه العلماء والصلاه فى اللیل و المشى الى المساجد؛(المواعظ العددیه، ص ‍ ۲۵۹)

یا على! پنج چیز دل را نورانى مى‌کند: کثرت تلاوت سوره «قل هو الله احد»، کم‌گویى، مجالست با علما، نماز شب و گام برداشتن به سوى مسجد.

 

پیامبراکرم (صل‌ا… علیه واله):

لاصلوه لمن لم یصل فى المسجد مع المسلمین الا من عله؛(وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۳۷۷)

کسى که بدون عذرى در جماعت مسلمان‌ها در مسجد شرکت نکند، نمازش ‍پذیرفته نیست.

 

 

امام علی (ع)
لاصلاة لجارالمسجد الا فى المسجد الا ان یکون به عذر او به علة فقیل : و من جار المسجد یا امیرالمؤ منین ؟ قال : من سمع النداء(بحارالانوار ج83 ص 380)
نماز همسایه مسجد( چنانچه عذر یا بیمارى نداشته باشد) جز در مسجد مقبول درگاه الهى نخواهد بود. از آن حضرت سوال شد: همسایه مسجد چه کسى است ؟ فرمود: کسى که صداى اذان را بشنود.

 

پیامبراکرم (صل‌ا… علیه واله):

الجلوس فى المسجد لانتظار الصلوه عباده؛ (بحارالانوار، ج ۸۳، ص ۳۸۴)

نشستن در مسجد به انتظار نماز، عبادت است.

 

امام صادق علیه‌السلام:

علیکم بإتیان المساجد؛ فإنها بیوت الله فی الأرض و من أتاها متطهرا طهره الله من ذنوبه و کتب من زواره فأکثروا فیها من الصلاه و الدعاء؛(امالی الصدوق، ص ۲۹۳)

بر شما باد به رفتن به مساجد، زیرا مساجد خانه‌های خدا بر روی زمینند. هر که پاک و پاکیزه وارد آنها شود، خداوند او را از گناهان پاک گرداند و در زمرة زائران خود قلمداد کند. پس در مساجد نماز و دعا بسیار بگذارید.

 

پیامبراکرم(صل‌ا… علیه واله)
طوبى لاصحاب الالویة یوم القیامة یحملونها فیسبقون الناس الا و هم السابقون الى المساجد بالاسحار و غیر الاسحار(مستدرک‌الوسائل ج3ص433)
خوشا به حال آنان که در روز رستاخیز پرچم در دست دارند و در رفتن به بهشت بر مردم پیشى مى گیرند، آنان افرادى هستند که سحرگاهان و سایر اوقات به مساجد ازدیگران پیشى مى جویند.

 

امام باقر علیه‌السلام:

المؤذن یغفرالله له مد بصره و مد صوته فى السماء و یصدقه کل رطب و یابس سمعه، و له من کل من یصلى معه فى مسجده سهم و له بکل من یصلى بصوته؛

خداوند مؤذن را به اندازه‌اى که چشمش مى‌بیند و صدایش در آسمان مى‌پیچد مى‌آمرزد، هرخشک و ترى که آواز او را مى‌شنود او را تصدیق مى‌کند، و از ثواب هر کس که با او در مسجد نمازگزارد سهمى نصیب او شود و به شمار هر کس که به بانگ او نماز بخواند حسنه‌اى براى اوست. (محجه‌البیضاء، ج ۱، ص ۳۳۱، من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۲۸۷)

 

پیامبراکرم (صل‌ا… علیه واله):

اذا انزل الله عاهه من السماء عوفى منها حمله القران و رعاه الشمس ‍ اى الحافظون لاوقات الصلوه و عمار المساجد؛ (جامع احادیث الشیعه، ج ۴، ص ۶۱)

هنگامى که خداوند سبحان از آسمان آفت نازل کند، حاملین قرآن، رعایت‌کنندگان خورشید، یعنى کسانى که اوقات نماز را مراعات کنند، و مساجد را (با رفتن به آن) آباد مى‌سازند از این آفت در امانند.

 

پیامبراکرم (صل‌ا… علیه واله)
ان للمساجد اوتادا الملائکة جلساوهم ، اذا غابوا افتقدوهم ، و ان مرضوا عادوهم ، و ان کانو فى حاجة اعانوهم(بحارالانوار ج80 ص373)
مساجد را میخ هایى (مردانى که حضورى پیوسته در آن دارند) است که فرشتگان با آنان همشنین هستند اگر روزى آنان را نبینند، سراغشان مى روند و چون بیمار مى شوند، از آنان عیادت مى کنند و اگر در کارها نیازمند کمک باشند، آنان رایارى مى دهند.

 

امام صادق علیه‌السلام:

علیکم باتیان المساجد فانها بیوت الله فى الارض من اتاه مطهرا طهره الله من ذنوبه و کتب من زواره؛(وسائل‌الشیعه، ج ۱، ص ۲۶۷)

بر حضور در مساجد مواظبت کنید! چرا که مساجد، خانه‌هاى خداوند در زمین است. کسى که با حالت طهارت وارد مسجد شود، خداوند او را از گناهانش تطهیر مى‌نماید و نام وى را در زمره زائرین خویش مى‌نویسد.

 

پیامبراکرم(صلی‌ا… علیه و آله:

بشّر المشّائین فی ظلم اللّیل إلى المساجد بالنّور التّام یوم القیامه؛

به آنها که در ظلمات شب به سوى مسجدها می‌روند بشارت بده که روز رستاخیز روشنى کامل دارند. (نهج‌الفصاحه)

 

پیامبراکرم صلى الله علیه وآله:

اذا استاءذنت امراءة احدکم الى المسجد فلایمنعها؛

اگر زنتان اجازه رفتن به مسجد خواست مانع نشوید. (مستدرک الوسائل، ج ۳، ص ۴۴۶)

 

پیامبراکرم صلی‌الله علیه وآله:

المساجد سوق من السواق الاخره، قراها المغفره و تحفتها الجنه؛

مساجد، بازارى از بازارهاى آخرت است که در آن بر سفره آمرزش مى‌نشینند و هدیه آن بهشت است. (بحارالانوار، ج ۸۴، ص ۴، مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۲۲۶)

پاسدار اسلام.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

1 نظر
  1. شهیده می گوید

    اجرتون با بانو فاطمه زهرا سلام الله عالی بودن مطالبتون