وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تقسیم بندی نسل سوم و چهارم انقلاب بر چه اساس است

0

تقسیم بندی نسل سوم و چهارم انقلاب بر چه اساس است

 

پرسش:امروزه به بچه هاى جديد كه نسل گذارى كردند مثلا مى گويند: جوان نسل سوم انقلاب يا… اين بر چه اساسى است؟ بر حسب ده سال هست يا چيز ديگر؟ الان فرد متولد سال 50 يا 55 يا 68 يا 70 جزو كدام نسل انقلاب اسلامى محسوب مى شوند و برچه اساسى تعيين مى شود؟

 

پاسخ:در پاسخ به سؤال شما دوست گرامى بايد دو نكته را تذكر دهيم

1 اول اينكه مفهوم نسل در جمعيت شناسى غير از آن چيزى است كه در زبان عمومى و رسانه ها اطلاق مى‏شود.

2 دوم اينكه بخاطر اينكه زاد و ولد در جوامع به صورت تدريجى است بنابراين نمى‏توان به صورت قطعى خط كشى كرد و متولدين يك سال خاص را نسل بعدى دانست.

بطور كلى يك نسل به كسانى اطلاق مى‏شود كه در زمانى نزديك به هم يا در يك شرايط خاص به دنيا آمده باشند. بنابراين نسل در اين‏گونه مسائل تا حدى فارغ از زمان و به شرايط اجتماعى سياسى و غيره برمى‏گردد ممكن است چندين سال متوالى شرايط اجتماعى و افكار و ويژگيهاى زندگى جمعى يكى باشد و ممكن است در عرض چند سال اين شرايط تغيير يابد. درباره نسلهاى انقلاب عمدتا كسانى كه با مسائل انقلاب درگير بوده اند را با توجه به مراحل و نحوه انجام فعاليت تا كنون در سه نسل ملاحظه مى‏شوند يك نسلى كه انقلاب را به وجود آمد و از حدود سالهاى 42 به بعد در درگيريها و مخالفتها با رژيم پهلوى شركت داشتند.

دوم نسلى كه پس از پيروزى انقلاب اكثريت جوانهاى كشور را تشكيل داده و در دفاع مقدس شركت داشته و پس از جنگ نيز در عرصه هاى مختلف علمى و خدماتى در سازندگى كشور سهم داشتند. نسل سوم به كسانى اطلاق مى‏شود كه دوره انقلاب را درك نكرده و نيز عمدتا در جنگ تحميلى نيز يا نبوده اند يا بخاطر كمى سن مؤثر نبوده اند. به هر حال اين تقسيم بندى به ‏لحاظ فعاليت در عرصه ‏هاى اجتماعى است. بنابراين مى‏توان تقريبا از متولدين 55 به بعد را كه در دهه سوم انقلاب وارد عرصه هاى اجتماعى مى‏شوند را نسل سوم دانست.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.