وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تعارف به خوردن هنگام روزه مستحبي

0

تعارف به خوردن هنگام روزه مستحبي

فهرست این نوشتار:

تعارف به خوردن هنگام روزه مستحبي

اگر كسي روزه مستحبي گرفت و در حين روزه مومني به او خوراكي و غذايي را تعارف كرد بسيار نيكوست كه دعوت او را بپذيرد و روزه خود را افطار كند.

1- در صورت خوردن و آشاميدن، روزه مستحبي او باطل مي شود اما انشاالله ثواب قبول درخواست مومن را خواهد برد . 2- در روزه مستحبي انسان مي تواند هر زماني كه خواست روزه خود را بشكند، و هيچ كفاره و قضايي لازم نيست. 

 

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س: در مورد روزه مستحبى گفته شده که اگر برادر مؤمنتان به شما غذا تعارف کرد بهتر است قبول کرده اما ثواب را کامل مى‌بريد حال منظور از برادر مؤمن چيست؟ يعنى مادر و خواهر شامل اين دسته نيستند؟ ملاک ايمان چيست؟ يعنى هر فردى را مى‌توان مؤمن ناميد؟

ج) مؤمن يعنى کسى که شيعه اثنى عشرى است.

ممانعت میزبان از روزه ی مستحبی میهمان

س۲. اگر میزبان به مهمان اجازه ی روزه ی مستحبی ندهد و میهمان دوست داشته باشد در آن روز روزه بگیرد، اگر به خاطر عدم اذن میزبان روزه نگیرد، آیا ثواب روزه ی آن روز را می برد؟

ج. روزه مستحبی گرفتن میهمان بدون اذن یا با نهی میزبان مکروه است و در صورتی که مهمان روزه بگیرد و میزبان او را دعوت به غذا کند، قبول دعوت مؤمن در حال روزه مستحبّی، شرعاً امری پسندیده است و خوردن غذا به دعوت برادر مؤمن هر چند روزه را باطل می کند، ولی او را از اجر و ثواب روزه محروم نمی سازد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای


مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي
مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي

مسأله 1471ـ هرگاه کسى روزه مستحبّى بگیرد واجب نیست آن را به آخر برساند و هر موقع بخواهد مى تواند روزه خود را بخورد، بلکه اگر برادر مؤمنى او را به غذا دعوت کند مستحبّ است دعوت او را قبول کرده در اثناء روز افطار نماید. رساله توضيح المسائل آيت الله مكارم شيرازي .

اجابت دعوت مومن برای افطار روزه مستحبی

پرسش : آیا درست است که اگر در روزه مستحبی کسی به انسان تعارف کند بهتر است بخورد و ثواب روزه بیشتر می شود؟
اگر درست است آیا این حرف در روزه هایی که استحباب آنها وارد شده (مثلا روزه نه روز اول ذیحجه، روزه29 ذیقعده و …) نیز صادق است؟ و آیا باعث محرومیت از ثواب وارده یا تاثیرات روزه آن روز نمی شود؟
اگر جواب سوال اول مثبت است بدین معنی است که بعد از خوردن چیزی که تعارف شده دیگر روزه باطل شده یا همچنان تا مغرب باید امساک کرد؟
پاسخ : این حکم عام است و باعث محرومیت از ثواب نمی شود ولی مربوط به جایی است که کسی جدا تقاضای افطار می کند نه تعارفات معمولی و بعد از افطارکردن روزه دیگر ادامه آن معنی ندارد.

استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.


 

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۲۱۱۱. اگر كسی روزه مستحبی بگیرد، واجب نیست آن را به آخر برساند، بلكه اگر برادر مؤمنش او را به غذا دعوت كند مستحب است دعوت او را قبول كند و در بین روز، هرچند بعد از ظهر باشد، افطار نماید و این حکم مستحبّی، اختصاص به روزه مستحبی دارد و شامل روزه قضاء نمی‌‌شود. رساله توضيح المسائل جامع آيت الله سيستاني .

پرسش: در چه صورتی باطل کردن روزه مستحب است؟

پاسخ: مستحب است برای کسی که صوم مستحب گرفته روزه خود را قطع کند اگر برادر مؤمنی او را به طعامی دعوت کند. استفتائات معظم له .


 

طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني
طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني

مسأله ۱۷۵۷. … اگر كسي روزه مستحبي بگيرد واجب نيست آن را به آخر برساند، بلكه اگر برادر مؤمنش او را به غذا دعوت كند، مستحب است دعوت او را قبول كند، و در بين روز افطار نمايد.  رساله توضيح المسائل آيت الله صافي گلپايگاني     .

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.