تعارض و اختلاف گواهان در تشخيص اعلمReviewed by مهدي يوسف وند on Aug 1Rating: 3.5

تعارض و اختلاف گواهان در تشخيص اعلم

در نوشتار قبل «راه هاي شناخت اعلم» بازگو شد. يكي از راه هاي شناخت مرجع اعلم ، شهادت دو نفر عادل از اهل خبره بود حال اگر اهل خبره نسبت به مراجع، مختلف باشند، عده اي يك نفر را اعلم بدانند و عده اي ديگر شخص ديگري را اعلم بدانند، در اين صورت وظيفه مقلدين چيست؟.

امام خميني قدس سره

مطابق نظر امام خميني قدس سره

اگر شناختن اعلم مشكل باشد به احتياط واجب بايد از كسى تقليد كند كه گمان به اعلم بودن او دارد، بلكه اگر احتمال ضعيفى هم بدهد كه كسى اعلم است‏و بداند ديگرى از او اعلم نيست به احتياط واجب بايد از او تقليد نمايد. و اگرچند نفر در نظر او اعلم از ديگران و با يكديگر مساوى باشند بايد از يكى ازآنان تقليد نمايد. رساله امام خميني.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: با تحقیقاتی که انجام داده ام ولی هنوز نتوانسته ام مرجع اعلم را تشخیص دهم لطفا مرا راهنمائی بفرمائید ؟

پاسخ: می توانید در مسائل اختلافی بین فتاوای مراجعی که یقینا اعلم یکی از آنها است احتیاط کنید و با فرض عدم امکان تشخیص اعلم میتوانید از یکی از آنها تقلید کنید البته در مواردی که در خصوص مسئله علم اجمالی به تکلیف است مثل قصر و تمام در سفرهائی که وظیفه تان را نمی دانید ، احتیاط واجب جمع است . استفتائات آيت الله سيستاني.

تعارض در تشخيص اعلم

پرسش ۲۹ . اگر عده اى از علما به اعلم بودن مجتهدى شهادت بدهند و در مقابل، گروهى شخص ديگرى را اعلم بدانند، و ما نتوانيم مجتهد اعلم را تشخيص دهيم، وظيفه چيست؟

آيات عظام امام، خامنه اى و نورى: در هر كدام احتمال اعلميت داده شود، بنابر احتياط واجب از او تقليد كند و در صورت تساوى، مخير است.[۴۵]

آيات عظام بهجت، فاضل و صافى: در هر كدام احتمال اعلميت داده شود، بايد از او تقليد كند و در صورت تساوى، مخير است.[۴۶]

آيه اللّه  تبريزى: آگاهى و تخصص هر گروه از علما بيشتر باشد، شهادت و نظرشان مقدم است و در صورت تعارض، در هر كدام احتمال اعلميت داده شود، از او تقليد كند و در صورت تساوى، مخير است.[۴۷]

آيه اللّه  سيستانى: آگاهى و تخصص هر گروه از علما بيشتر باشد، شهادت و نظرشان مقدم است و در صورت تعارض، در هر كدام احتمال اعلميت داده شود، بايد از او تقليد كند و در صورت تساوى، مخير است؛ مگر در موارد علم اجمالى بر تكليف، (مانند قصر و اتمام) كه در اين هنگام بنابر احتياط واجب بايد هر دو فتوا را رعايت كند.[۴۸]

آيه اللّه  مكارم: بنابر احتياط واجب از كسى تقليد كند كه گمان به اعلميت او دارد و در صورت تساوى، مخير است.[۴۹]

آيه اللّه  وحيد: در هر كدام احتمال اعلميت داده شود، بايد از او تقليد كند و در صورت تساوى بايد از كسى تقليد كند كه فتوايش مطابق احتياط است و چنانچه احتياط ممكن نبود و يا مشقت داشت، مخير است.[۵۰]

تبصره. فرض مسئله جايى است كه هر دو در تقوا مساوى باشند.[۵۱]

[۴۵]. امام، توضيح المسائل، م ۴ و ۳؛ نورى، توضيح المسائل، م ۴ و ۳٫             [۴۶]. صافى، جامع الاحكام، ج ۱، س ۸؛ توضيح المسائل مراجع، م ۳ و ۴٫       [۴۷]. توضيح المسائل، م ۳ و ۴٫         [۴۸]. تعليقات على العروة، م ۱۳، ۲۰ و ۲۱٫             [۴۹]. توضيح المسائل، م ۴، ۵ و ۶٫        [۵۰]. توضيح المسائل، م ۳ و ۴٫        [۵۱]. حكم مسئله در جايى كه يكى با تقواتر باشد در ص ۵۶، پرسش ۳۸ بيان شده است. (احكام تقليد و بلوغ، سيد مجتبي حسيني، ص۵۰) .

لینک کوتاه مطلب: http://hadana.ir/?p=16926

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام تقلید

– از چه راهي مي توان مرجع اعلم را بشناسيم

آیا فقه پاسخگوی مسایل جدید هست

وظیفه کسی که فتوا را اشتباه نقل کند

چگونه فتوای مرجع تقلید را بدست آوریم

شرعا رعايت قوانين كشور تا چه حد لازم است

چرا دختران زودتر به سن تكليف مي رسند



كليد: تعارض و اختلاف گواهان در تشخيص اعلم تعارض و اختلاف گواهان در تشخيص اعلم تعارض و اختلاف گواهان در تشخيص اعلم تعارض و اختلاف گواهان در تشخيص اعلم تعارض و اختلاف گواهان در تشخيص اعلم تعارض و اختلاف گواهان در تشخيص اعلم  تعارض و اختلاف گواهان در تشخيص اعلم تعارض و اختلاف گواهان در تشخيص اعلم تعارض و اختلاف گواهان در تشخيص اعلم تعارض و اختلاف گواهان در تشخيص اعلم تعارض و اختلاف گواهان در تشخيص اعلم تعارض و اختلاف گواهان در تشخيص اعلم  تعارض و اختلاف گواهان در تشخيص اعلم  تعارض و اختلاف گواهان در تشخيص اعلم تعارض و اختلاف گواهان در تشخيص اعلم

این مطلب را به دوستان خود معرفی کنید:
افسرانفیس نماکلوب