وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تطهیر ظرف شراب چگونه است

0

تطهیر ظرف شراب چگونه است

فهرست این نوشتار:

خوردن شراب از گناهان بسیار بزرگ هست و باید دقت داشت شراب نجس هست و اگر با ظرف یا غیر ظرف برخورد کند آن را نجس می کند. برای تطهیر ظرف شراب باید با آب کر (مثل آب لوله کشی شهری) یک بار و با آب قلیل سه مرتبه آن را شست در این صورت تطهیر می گردد.

در نوشتار قبل «تطهیر ظرف نجس » مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

 رساله توضیح المسائل طهارت

[اگر بخواهند ظرفی را که به شراب نجس شده با آب قلیل آب بکشند]

مسأله 153 اگر بخواهند ظرفی را که به شراب نجس شده با آب قلیل آب بکشند باید سه مرتبه بشویند (1) و بهتر است هفت مرتبه شسته شود.

(1) (مکارم:) و دست در آن بمالند و مستحب ّ است هفت مرتبه شسته شود.

(بهجت:) بنا بر احتیاط باید سه مرتبه بشویند، ولی بنا بر اقوی شستن یک مرتبه کافی است.

(گلپایگانی، صافی:) مسأله اگر ظرفی را که به شراب نجس شده، با آب قلیل مثل سایر ظرفها آب بکشند پاک می‌شود ولی مستحب ّ است که آن را هفت مرتبه بشویند.

(خوئی، تبریزی:) مسأله ظرفی را که به شراب نجس شده باید سه مرتبه بشویند و فرقی بین آب قلیل و کر و جاری نیست.

(زنجانی:) مسأله ظرف شُربی را که به شراب نجس شده باید سه مرتبه بشویند و احتیاط مستحب آن است که هفت مرتبه بشویند و فرقی بین آب قلیل و غیر قلیل نیست.

(سیستانی:) مسأله ظرفی که به شراب نجس شده، باید سه بار شسته شود، هر چند با آب کُر یا جاری و یا مانند آن باشد و احتیاط مستحب این است که هفت بار بشویند.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

به چیزهایی که نجس را پاک می‌کند «مطهرات» می‌گویند.

* الف) آب
۱. طریقه‌ی تطهیر ظروف:
۱. ظرف نجس را با آب قلیل باید سه مرتبه شست، ولی در کر و جاری یک‌بار کافی است.
۲. ظرفی را که سگ در آن، آب یا چیز روان دیگر خورده یا آن را لیسیده است باید اول با خاکمال شستشو کرد و سپس با آب شست، و اگر با آب قلیل شسته می‌شود باید پس از خاکمال دو مرتبه شسته شود.
۳. ظرفی که در آن خوک، غذای روان یا آب بخورد باید هفت مرتبه شسته شود، ولی خاکمال آن لازم نیست.

۲. طریقه‌ی تطهیر غیر ظروف:
۱. چیزی که نجس شده است، اگر در صورت بر طرف کردن عین نجاست، یک‌بار آن را در آب کر یا جاری فرو ببرند یا زیر شیری که به کر متصل است بگیرند به طوری که آب به همه‌ی جاهایی که نجس شده برسد پاک می‌شود، و در فرش و لباس و امثال آن بنابر احتیاط (واجب) باید آن را پس از فرو بردن در آب، فشار و یا تکان بدهند. بلی فشار یا تکان لازم نیست خارج آب باشد بلکه داخل آب کافی است.
۲. چیزی که بر اثر تماس با بول[ادرار] نجس شده است، هرگاه پس از برطرف شدن عین نجاست دو مرتبه آب قلیل روی آن ریخته شود، پاک می‌شود، و چیزی که با نجاسات دیگر تماس یافته و نجس شده است، پس از بر طرف شدن عین نجاست اگر یک‌مرتبه شسته شود پاک می‌شود.
۳. چیزی را که با آب قلیل آب می‌کشند، باید آبی که روی آن می‌ریزند از آن جدا شود و اگر قابل فشردن است، مانند لباس و فرش باید آن را فشار دهند تا آب از آن جدا شود. رساله آموزشی.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

سوال: روش تطهیر ظرف شراب و سگ با آب کر چگونه است ؟

پاسخ:نحوه تطهیر ظرفی که با شراب نجس شده است، این است که اگر چيز نجسي را با آب کر يا جاري يا آب لوله کشي بشويند تا عين نجاست برطرف شود، يا بعد از برطرف کردن عين نجس يک بار در آب کر يا جاري فرو برند پاک مي شود. در مورد ظرفی که سگ آن را لیسیده یا در آن آب یا مایع دیگری خورده است، اوّل باید آن را با خاک پاک که مخلوط با کمى آب باشد خاک مال کرد و بعد دو مرتبه در آب قلیل، یا یک مرتبه در آب کر یا جارى شست و اگر آب دهان سگ در ظرفى بریزد، احتیاط مستحبّ آن است که همین کار انجام شود، امّا اگر جاى دیگرى از بدن سگ با رطوبت به ظرف ملاقات کند خاک مال کردن واجب نیست بلکه باید آن را در آب قلیل سه مرتبه و در آب کر یا جارى یک مرتبه شست.

منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

 

روش تطهير ظرفى که با شراب نجس شده

پرسش : ظرفى را که با شراب نجس شده را چگونه باید تطهیر کرد؟
پاسخ : باید با آب قلیل سه مرتبه بشویند و دست در آن بمالند و مستحبّ است هفت مرتبه شسته شود.

روش تطهير ظرف نجس

پرسش : اگر بخواهیم ظرف نجس را بشوئیم، برای پاک شدنش باید به چه کیفیت انجام شود؟
پاسخ : ظرف نجس را با آب قلیل باید سه مرتبه شست، ولى در آب کریا جارى یک مرتبه کافى است، هرچند سه مرتبه بهتر است (آب هاى لوله کشى در حکم آب جارى است).

روش تطهير کوزه هاى گلى نجس

پرسش : کوزه اى که از گل نجس ساخته شده، یا آب نجس در آن فرو رفته را چگونه باید پاک کنیم؟
پاسخ : اگر در آب کر یا جارى بگذارند و آب در باطن آن نفوذ کند و خارج شود پاک مى شود و اگر آب در آن نفوذ نکند ظاهرش پاک مى شود، با آب قلیل نیز مى توان ظاهر آن را شست. استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسئله 48ـ ظرف های آلوده به شراب و جز آن، با سه بار شستن با آب قلیل، پاک می شوند و اگر با آب شیر و لوله کشی که متصل به کر است تطهیر شوند بنابر احتیاط واجب نیز سه بار شسته شوند.
مسئله 49ـ دست و یا جامه ای که به آب دهان سگ آلوده شده اند با یکبار تطهیر، پاک می شوند اما جامه را باید پس از شستن فشار داد و غساله را جدا کرد.
مسئله 50ـ ظرف هایی که با تماس دهان سگ و آب خوردن او، آلوده شده اند با سه بار شستن پاک می شوند که نخستین آنها با خاکمالی توأم باشد و دو بار دیگر با آب. فقه برای غرب نشینان.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/p82Sa1

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام طهارت


کلید: تطهیر ظرف شراب چگونه است تطهیر ظرف شراب چگونه است تطهیر ظرف شراب چگونه است تطهیر ظرف شراب چگونه است تطهیر ظرف شراب چگونه است تطهیر ظرف شراب چگونه است تطهیر ظرف شراب چگونه است تطهیر ظرف شراب چگونه است تطهیر ظرف شراب چگونه است تطهیر ظرف شراب چگونه است تطهیر ظرف شراب چگونه است تطهیر ظرف شراب چگونه است تطهیر ظرف شراب چگونه است تطهیر ظرف شراب چگونه است حکم تطهیر ظرف نجس به شراب  نحوه تطهیر ظرف نجس 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.