وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تشخیص موسیقی غنا

0

تشخیص موسیقی غنا

فهرست این نوشتار:

تشخیص موسیقی غنا

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1132: آیا معیار حرمت موسیقی فقط مطرب و لهوی بودن آن است یا اینکه میزان تحریک و تهییج آن هم تأثیر دارد؟ و اگر باعث حزن و گریه شنونده شود، چه حکمی دارد؟ خواندن و شنیدن غزلهایی که به‌صورت سه ضرب و همراه با موسیقی خوانده می‏شوند، چه حکمی دارد؟

ج: ملاک آن ملاحظه کیفیت نواختن موسیقی با در نظر گرفتن همه خصوصیات و ویژگیهای آن است و اینکه از نوع موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، هر موسیقی که به حسب طبیعت خود از نوع موسیقی لهوی باشد، حرام است اعم از اینکه مهیّج باشد یا خیر و موجب ایجاد حزن و اندوه و حالات دیگر در شنونده بشود یا خیر و هرگاه غزل‏هایی که همراه با موسیقی خوانده می شوند به‌صورت غنا و آواز لهوی مناسب مجالس لهو و لعب در آیند، خواندن و شنیدن آنها حرام است.

س 1133: غنا چیست؟ آیا غنا فقط شامل صدای انسان است یا اینکه شامل صداهای حاصل از آلات موسیقی هم می‏شود؟
ج: غنا عبارت است از صدای انسان در صورتی که با ترجیع همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد که خواندن به این صورت و گوش‌دادن به آن حرام است.

س 1128: ملاک تمییز موسیقی حلال از حرام چیست؟ و آیا موسیقی کلاسیک حلال است؟ بسیار مناسب است که معیار آن را بیان فرمایید.
ج: هر موسیقی که به نظر عرف موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب می‏شود و فرقی نمی‏کند که موسیقی کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلّف است و اگر موسیقی این گونه نباشد بخودی خود اشکال ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

در حرمت غناء چندان مشکلى وجود ندارد، مشکل، تشخیص موضوع غناء است.

آیا هر صوت خوش و زیبائى غنا است؟

مسلماً چنین نیست، زیرا در روایات اسلامى آمده و سیره مسلمین نیز حکایت مى کند که قرآن و اذان و مانند آن را با صداى خوش و زیبا بخوانید.

آیا غنا هر صدائى است که در آن «ترجیع» (رفت و آمد صدا در حنجره و به اصطلاح غلت دادن) باشد؟ آن نیز ثابت نیست.

آنچه از مجموع کلمات فقهاء و سخنان اهل سنت در این زمینه مى توان استفاده کرد این است که غناء، آهنگهاى طرب انگیز و لهو و باطل است.

و به عبارت روشنتر: غناء آهنگهائى است که متناسب مجالس فسق و فجور و اهل گناه و فساد مى باشد.

و باز به تعبیر دیگر: غناء به صوتى گفته مى شود که قواى شهوانى را در انسان تحریک مى نماید، و انسان در آن حال احساس مى کند که اگر در کنار آن صدا، شراب و فساد جنسى نیز باشد کاملا مناسب است!.

این نکته نیز قابل توجه است که گاه یک «آهنگ» هم خودش غنا و لهو و باطل است و هم محتواى آن، به این ترتیب که اشعار عشقى و فساد انگیز را با آهنگهاى مطرب بخوانند، و گاه تنها آهنگ، غنا است، به این ترتیب که اشعار پرمحتوى یا آیات قرآن و دعاء و مناجات را به آهنگى بخوانند که مناسب مجالس عیاشان و فاسدان است، و در هر دو صورت حرام مى باشد (دقت کنید).

 

ذکر این نکته نیز لازم است که گاه براى غنا دو رقم معنى ذکر مى شود «معنى عام» و «معنى خاص»، معنى خاص همان است که در بالا گفتیم یعنى آهنگهاى تحریک کننده شهوات و متناسب مجالس فسق و فجور.

ولى معنى عام هرگونه صوت زیبا است، و لذا آنها که غنا را به معنى عام تفسیر کرده اند براى آن دو قسم قائل شده اند «غناى حلال» و «غناى حرام».

منظور از غناى حرام همان است که در بالا گفته شد و منظور از غناى حلال صداى زیبا و خوشى است که مفسده انگیز نباشد، و متناسب با مجالس فسق و فجور نگردد.

بنابراین در اصل تحریم غنا تقریباً اختلافى نیست، اختلاف در نحوه تفسیر آن است.

البته «غنا» مصادیق مشکوکى نیز دارد (مانند همه مفاهیم دیگر) که انسان به راستى نمى داند فلان صوت مناسب مجالس فسق و فجور است یا نه؟ و در این صورت به حکم اصل برائت محکوم به حلیت است (البته بعد از آگاهى کافى از مفهوم عرفى غنا طبق تعریف فوق).

و از اینجا روشن مى شود صداها و آهنگهاى حماسى که متناسب میدانهاى نبرد و یا ورزش و یا مانند آن است دلیلى بر تحریم آن نیست.

البته در زمینه غنا بحثهاى دیگرى نیز وجود دارد از قبیل پاره اى از استثناها که بعضى براى آن قائل شده اند، و جمعى آن را انکار کرده اند، و مسائل دیگر که باید در کتب فقهى از آن سخن گفت.

آخرین سخنى که در اینجا ذکر آن را لازم مى دانیم این است که آنچه در بالا گفتیم مربوط به خوانندگى است و اما استفاده از آلات موسیقى و حرمت آن بحث دیگرى دارد که از موضوع این سخن خارج است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از 180 پرسش و پاسخ ، غنا چیست و فلسفه تحریم آن کدام است؟.


تشخیص موسیقی غنا

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

۲۰پرسش: آیا تشخیص حالت غنا به عهده مقلد است؟
پاسخ:

بیان مفهوم آن به عهد مرجع تقلید است و مصداق آن به عهده مکلف است.

۱۰پرسش: مرجع در تشخیص غنا و موسیقی محرم کیست ؟

پاسخ:

ملاک تشخیص مکلّف است

۱۷پرسش: حکم دقیق موسیقی به هر صورت یا انواع اصوات اعم از سرودهای بدون موسیقی یا نوحه ها یا مداحی ها به سبک جدید را خواستارم ؟
پاسخ: آوازهایی که مخصوص اهل لهو و لعب نیست اشکال ندارد و اما آنچه از الحان اهل لهو و لعب است اگر با کلام باطل باشد حرام است و اگر با نوحه و مداحی و امثال آن باشد به احتیاط واجب جایز نیست و موزیک اگر مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است وگرنه حرام نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

 

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا 

به چه دلایلی موسیقی حرام است

حکم ورزش با موسیقی

گوش دادن به موسیقی و بیماری نفاق در قلب

ملاک و معیار موسیقی حرام از نظر مراجع

پاسخ آیت الله بهجت به پرسش آیا با موسیقی می توان به خدا 

حکم گوش دادن به موسیقی رادیو و تلویزیون

گوش دادن به موسیقی برای درمان



کلید: تشخیص موسیقی غنا تشخیص موسیقی غنا تشخیص موسیقی غنا تشخیص موسیقی غنا تشخیص موسیقی غنا تشخیص موسیقی غنا تشخیص موسیقی غنا غنا چیست غنا چیه چرا غنا حرام است غنا به چه معناست غنا یعنی چی معنی غنا چیست تشخیص موسیقی غنا تشخیص موسیقی غنا تشخیص موسیقی غنا تشخیص موسیقی غنا تشخیص موسیقی غنا تشخیص موسیقی غنا تشخیص موسیقی غنا تشخیص موسیقی غنا تشخیص موسیقی غنا تشخیص موسیقی غنا تشخیص موسیقی غنا تشخیص موسیقی غنا تشخیص موسیقی غنا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.