وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ترس از جواب منفی شنیدن در خواستگاری

0

ترس از جواب منفی شنیدن در خواستگاری

 شروع خواستگارى

پرسش 18 . عاشق دخترى شده ام نمى دانم چگونه به خواستگارى اش بروم و چگونه با خانواده دختر مورد علاقه ام صحبت كنم مى ترسم جواب آنها منفى باشد. از درس و دانشگاه عقب مانده ام از شما خواهش مى كنم راهى درست به من نشان دهيد.

راه صحيح و اطمينان بخش ازدواج اين است كه:

اول، با خانواده و افراد بزرگتر مشورت شود و قبل از اين كه به صورت مستقيم با خود او مطرح شود با مشورت معلوم شود كه آيا چنين فردى براى ازدواج مناسب هست يا نه؟

دوم، از طريق خانواده و به صورت رسمى خواستگارى شود حال جواب آنها ممكن است مثبت يا منفى باشد و اين نيز يك امر طبيعى است؛ زيرا همين طور كه ما به خودمان حق مى دهيم انتخاب كنيم اين حق را بايد براى ديگران نيز قائل باشيم تا خودشان تصميم بگيرند و انتخاب كنند.

هيچ گاه توقع نداشته باشيد آنها خيلى سريع به شما پاسخ دهند چه اين كه همان طور كه ازدواج براى شما خيلى مهم است براى آنها نيز امر مهمى است بنابراين بايد به آنها فرصت داد تا خوب فكر كنند، مشورت كنند و سپس انتخاب كنند. ان شاءاللّه  جواب مورد نظر شما را خواهند داد ولى در صورتى كه جواب رد به شما دادند نگران نباشيد.

خداوند در قرآن كريم مى فرمايد: «چه بسا شما چيزى را دوست نداريد ولى خير شما در آن چيز است و چه بسا چيزى را دوست داريد در حالى كه خير شما در آن نيست»[10] بنابراين در همه كارها بايد به خداوند توكل كرد و از او خواست كه آنچه به صلاح ماست روزى كند.

تأكيد مى شود هيچ گاه خودتان مستقيم با دختر صحبت نكنيد و خودتان از دختر خواستگارى نكنيد؛ زيرا اين كار هم متعارف نيست و هم ممكن است با واكنش شديد و منفى دختر مواجه شويد و بر فرض هم كه دختر پاسخ مثبت دهد، اين گونه خواستگارى و ازدواج معلوم نيست آينده خوب و روشنى داشته باشد؛ زيرا دختر و پسر اگر به صورت مستقيم با هم ارتباط برقرار كنند و آن هم در مورد يك مسئله جنسى و عشقى ولو در قالب ازدواج قانونى و شرعى صحبت كنند قبل از اين كه شناختى از يكديگر پيدا كنند و با آگاهى همديگر را انتخاب كنند به شدت شيفته هم مى شوند و آتش شهوت آن چنان در وجود آنها شعله ور مى شود كه چشم عقل و ارزيابى صحيح را در آنها كور مى كند و در واقع ازدواج آنها از روى انتخاب صحيح نخواهد بود و به زودى دچار تنش هاى زيادى مى شوند. اگر خانواده با شما همكارى كرد و خانواده دختر نيز پاسخ مثبت داد آن گاه مى توانيد در يك زمان مناسب عقد كنيد تا با هم محرم شويد در اين صورت ارتباط شما با آن دختر هم مشروع و هم آرامش بخش است.

[10]. بقره 2، آيه 216.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.